قرارگاه دیپلماسی شهری

سفر شهردار تهران و هیأت همراه به چین، نقطه عطف در مدیریت شهری دوره جدید و بلکه در دهه گذشته بوده است و می‌توان به‌عنوان یکی از سفرهای پردستاورد مدیریت‌های شهری طی سالیان گذشته از آن یاد کرد.

به گزارش شهر، عبدالمطهر محمدخانی طی یادداشتی که در اختیار همشهری گذاشت نوشت: سفر شهردار تهران و هیأت همراه به چین، نقطه عطف در مدیریت شهری دوره جدید و بلکه در دهه گذشته بوده است و می‌توان به‌عنوان یکی از سفرهای پردستاورد مدیریت‌های شهری طی سالیان گذشته از آن یاد کرد. رکورد حضور هیأت‌های ایرانی در ۱۳ شهر چین در سفر ۱۳ روزه و بازدید از تمام شرکت‌های اصلی مرتبط با حوزه حمل‌ونقل عمومی در چین، نشانه همین موضوع است. هیأت اعزامی مدیریت شهری و شهردار تهران از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده اتوبوس، تراموا، واگن مترو و خودروهای برقی و بنزینی مناسب تاکسی بازدید کردند. در عین حال از کارخانه ساخت زباله‌سوز، کارخانه‌ها و شرکت‌های مرتبط با حوزه هوشمندسازی، دوربین‌های کنترل ترافیک و... بازدید به عمل آمد. در عین حال می‌توان این سفر را به ۷ محور تقسیم کرد.

محور اول حوزه حمل‌ونقل عمومی، محور دوم حوزه شهرسازی و انبوه‌سازی‌ مسکن، محور سوم محیط‌زیست و مدیریت پسماند، محور چهارم موضوع تامین مالی و روابط اقتصادی، محور پنجم هوشمندسازی، محور ششم فرهنگی و گردشگری و محور هفتم نیز به حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای اختصاص داشت. قرارگاه دیپلماسی شهری و اقتصادی نیز در همین زمینه تشکیل شده است تا موضوعات مربوط به قراردادها و تفاهمنامه‌های این سفر را مورد رصد و پیگیری قرار بگیرد. یکی از نشانه‌های موفقیت‌آمیز بودن این سفر تاریخی این است که بلافاصله بعد از آن، شهردار تهران جلسات مهم کاری را تشکیل داد و کارگروه دیپلماسی اقتصادی تشکیل و ۲ هیأت چینی در فاصله یک هفته پس از بازگشت هیأت ایرانی، وارد کشور شدند و درخصوص موضوعات مربوط به واگن‌ها و دستگاه‌های زباله‌سوز بررسی‌ها را شروع کردند و در حال مذاکره هستند. شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری بررسی‌های زیادی درخصوص دیپلماسی شهری و مراودات تجاری، اقتصادی، فرهنگی با کشورهای هدف داشته است. با این هدفگذاری ۸ شهر را درنظر گرفته‌ایم؛ پکن، مسکو، استانبول، دوحه، دوشنبه، بیروت، دمشق و بغداد. اولویت اول ما به‌دلیل توانمندی‌های اقتصادی، دانش‌فنی و سهولت ارتباط، کشور چین است که نخستین سفر کاری و جدی شهردار تهران نیز همین کشور بود.

۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
کد خبر: 45011

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =