شهرداری در حوزه حمل ونقل تلاش زیادی می‌کند، اما عقب‌ماندگی از گذشته زیاد است

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و یکمین جلسه شورا نسبت به گزارش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل درخصوص اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و یکمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل درخصوص اقدامات مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: شهرداری تهران مدتی است برخی موارد را قول می دهد و به دلیل بدقولی برخی افراد، نمی تواند به وعده های خود عمل کند.

وی با اشاره به حواشی پیش آمده درخصوص سفر چین، خاطرنشان کرد: یکی از سوالات ما این است که رقم قراردادها و تفاهم نامه ها از محل تهاتر ملک بوده و درواقع منابع این قراردادها از کجا تأمین شده است؟

شهرداری در حوزه حمل ونقل تلاش زیادی می‌کند، اما عقب‌ماندگی از گذشته زیاد است

اقراریان با بیان اینکه مردم هرکجا به ما دسترسی دارند مسائل خود را مطرح می کنند، یادآور شد: ما دائماً با مسائل و مشکلات مردم مواجه هستیم و توقع داریم همکاران ما در شهرداری پاسخگو باشند. در مواردی فکر می کنیم گویا برای مدیران و معاونانی که از آنها توضیح می خواهیم، سخت است که گزارش ارائه دهند.

در حوزه حمل ونقل باید دولت کمک کند

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه تأکید کرد: بدون کمک دولت خدمات رسانی در حوزه حمل و نقل سخت است.

شهرداری به خوبی به وظایف خود عمل کرده است

سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه باید منصفانه نظر دهیم، گفت: ما هزار و ۸۸۰ دستگاه اتوبوس دریافت کردیم که ۸۰۰ دستگاه آن فعال بود. امروز هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است و شهرداری به خوبی به وظایف خود عمل کرده و امیدواریم تولیدکنندگان داخلی نیز به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: در چند ماه پایانی دوره پنجم مدیریت شهری، تهران درآمد نداشت و کل پروژه های عمرانی تعطیل بود و شهر با قرض اداره می شد. امروز پروژه های عمرانی شهر فعال شدند و پایانه شرق نیز از جمله طرح هایی بود که فعال شده و وضعیت به خوبی تغییر یافته است.

آقامیری با بیان اینکه گزارش مطرح شده بسیار مثبت بود و پیشرفت های دو سال اخیر در آن لحاظ شده بود، تصریح کرد: تعدادی از پروژه ها به مدت ۱۰ سال تعطیل بود و در این دوره فعال شده است.

مدیریت شهری کمک کرد تا مشکل ترافیک و آلودگی هوا برطرف شود

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه گزارش مطرح شده منصفانه بود، اظهار کرد: ما اقدامات انجام شده در این دوره را می بینیم و شورا نیز کمک کرد تا مسئله مهم شهر تحت عنوان ترافیک و آلودگی هوا برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم از وضعیت اتوبوس ها شاکی هستند، گفت: یکی از مسائلی که باید رفع شود این است که اتوبوس های خط ۷ بی آرتی از راه آهن تا تجریش به صورت دوخطه مدیریت می شود و مردم باید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در پارک وی منتظر اتوبوس باشند تا به پایانه تجریش برسند.

نباید گزارش همراه سیاه‌نمایی باشد

در ادامه این جلسه پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آنچه امروز مطرح شد گزارش کمیسیون بوده و نطق نیست، گفت: مدت نطق ۱۰ دقیقه است اما گزارش در ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ارائه شد. اینکه بگوییم دستگاهی کار نمی کند، این را متبادر می کند که قبلاً کار می کرده و امروز در جهنم سوزان است.

وی افزود: گزارش مطلوب بود اما به نوعی سیاه نمایی نیز صورت گرفت و معاون و مدیران مربوطه اطلاعی نداشتند که قرار است گزارش ارائه شود تا در صحن شورا حضور داشته باشند و پاسخگو باشند. به افکار عمومی و رسانه ها باید پاسخ داده شود تا شفاف سازی صورت بگیرد.

شهرداری در حوزه حمل ونقل تلاش زیادی می‌کند، اما عقب‌ماندگی از گذشته زیاد است

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه قرار بود امروز نطق ارائه شود اما گزارش ارائه شد، گفت: در معاونت حمل و نقل باید جلسه ای تشکیل و موارد مطرح شده در جلسه امروز مورد بررسی قرار بگیرد تا یک ماه بعد گزارش اقدامات در شورا ارائه شود.

وی با بیان اینکه در زمان ورود ما به شورا فعالیت ها صفر بود، اظهار کرد: متأسفانه نتوانستند اتوبوس به تهران بدهند و قراردادها آنچنان که باید شایسته نبود. قرار بود ماهانه ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهند که درمجموع به ۶۰۰ دستگاه می رسید اما تنها ۱۷۰ دستگاه تحویل داده شد. وقتی می بینیم شرکت چینی ظرف چند روز اتوبوس می سازد و تحویل می دهد مشخص است که از آن استقبال می شود.

چمران با تأکید بر اینکه باید اقدامات سریعتری صورت بگیرد تا به شرایط عادی برسیم و آن زمان تحویل ماهانه ۵۰ دستگاه اتوبوس از سوی تولیدکنندگان داخلی را مناسب دانست، یادآور شد: تا پایان سال هفت هزار دستگاه اتوبوس را پیش بینی کرده بودیم که متأسفانه ۷۰۰ دستگاه نیز تأمین نشده است. مردم باید بدانند شهرداری تهران تلاش خود را در این زمینه انجام داده و شاید در هفته سه روز، زمان شهردار و معاونین به بررسی مسائل حوزه حمل و نقل اختصاص دارد اما مشکلات و عقب ماندگی ها زیاد است و انتظار نمی رود سریع تأمین شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که در سال آینده شاهد ورود سه رام قطار به عنوان گروه اول قطارها در قرارداد ۷۹۱ واگن با کشور چین باشیم.

وی با بیان اینکه مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل به ما گفت که تعدادی اتوبوس آماده داریم و چرا شهرداری خریداری نمی کند، اظهار کرد: ما موارد را سوال کردیم و گفتند این اتوبوس ها مشکل فنی دارد و باید برطرف شود.

چمران با تأکید بر اینکه مشکل کارتخوان ها از سازمان فاواست، یادآور شد: اگر مدیرعامل ضعیف است و یا در امور آن دخالت می شود، باید بررسی کنیم. هرجا به سازمان فاوا ارتباط دارد با ضعف روبه رو هستیم. باید خدا را شکر کنیم که فاوا روی معاینه فنی اثر نگذاشته و کار خود را به خوبی انجام می دهد.

رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه می دانیم مدیران عامل شرکت مترو و اتوبوسرانی شبانه روز تلاش می کنند، گفت: باید وضعیت را با دوره قبل مقایسه کنیم؛ هرچند انتظار داریم اقدامات سریعتر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر از ابتدا برای تأمین اعتبار اقدامات مختلف در بودجه پیش بینی های لازم صورت بگیرد، اظهار کرد: در این صورت، دیگر از ردیف های دیگر اعتباری برای امور مختلف استفاده نمی شود.

چمران با تأکید بر اینکه پایانه شرق باید هرچه سریعتر وارد فاز جدی تر شود، خاطرنشان کرد: باید امور سریعتر دنبال شود تا بتوان به نتایج بهتری رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اینکه می گوییم چه میزان قرارداد منعقد شده، اتفاق بدی نیست اما آنچه مردم باید ملموس ببینند اهمیت دارد؛ لذا باید حرف مهمی برای گفتن داشته باشیم. حتی اگر یک اتوبوس نیز وارد خط شود ما خوشحال خواهیم شد اما در مجموع اقدامات کافی نیست و باید بیشتر تلاش شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه امروز گزارش نظارتی ارائه شد و نطق نبود، گفت: ای کاش از ابتدا مدیران حوزه حمل و نقل اطلاع داشتند و در جلسه حضور پیدا می کردند تا پاسخگو باشند اما در مجموع گزارش ارائه شده یکی از بهترین گزارشات ارائه شده در شورا بود.

وی افزود: باید بپذیریم که ما در شورا و شهرداری ۱۸ ماه تأخیر داشتیم و در ۶ ماه سال ۱۴۰۰ و ۱۲ ماه سال قبل بارها تأکید کردم که باید اولویت اول ما حمل و نقل عمومی باشد و با ۱۸ ماه تأخیر، امسال در دستور کار قرار گرفت. اگر این قراردادهای قابل تقدیر در حوزه اتوبوس و مترو در سال گذشته منعقد می شد، بسیار جلوتر بودیم و اولین رام های قطار رسیده بود و تعداد اتوبوس های تحویل نیز بیش از این بود اما در مجموع شهرداری و شورا اقدام خود را انجام دادند.

امانی با بیان اینکه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس زیر آفتاب خاک می خورند، گفت: این به هیچ بخشی مربوط نیست و مسئولیت آن به مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی برمی گردد.

وی با طرح این سوال که چرا از ۱۹۰ دستگاه ون تنها ۴۰ ون فعال است، یادآور شد: در رابطه با شرکت کنترل ترافیک نیز بارها تذکر دادیم که اقدامات و جابجایی های صورت گرفته، مشکل ساز خواهد شد. امروز می بینیم جابجایی ها به حالت اولیه بازنگشت و شاهد چنین اتفاقاتی در شرکت کنترل ترافیک هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تأکید بر اینکه چرا باید دو سوم دوربین های تهران در حالی که روزانه تعدادی از شهروندان در تصادفات جان خود را از دست می دهند، غیر فعال باشد، گفت: این موارد اشتباهات مدیریتی است و باید پاسخ داده شود.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه غیرفعال ماندن اتوبوس ها در پارکینگ ها با وجود شرایط آلودگی هوا، عذر بدتر از گناه است، اظهار کرد: امیدواریم تا بهمن ماه که موعد تعهد شهردار تهران در پاسخ به پرسش بنده در حوزه حمل و نقل رو زمینی است با مصداق «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» مواجه نشویم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز پس از استماع صحبت های معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اگر قرار است راننده برای اتوبوس ها در نظر بگیرید سریعتر انجام شود، اظهار کرد: با بنده نیز تماس گرفته شده که تعدادی اتوبوس خوابیده و غیرفعال است و راننده ندارد.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با بیان اینکه گزارش ما بر اساس سامانه های شهرداری تهران بود و اگر سیاه نمایی بوده چرا خودشان سیاه نمایی کردند، گفت: بنده هربار موضوعی را مطرح کردم آقای سروری گفتند که سیاه نمایی شده و این زشت ترین سخن ممکن است. این گزارش منصفانه بود و امیدواریم این رفتارها را در آینده در شورا شاهد نباشیم.

انتهای پیام/

۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 46863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =