۹۱درصد بودجه مصوب هشت ماهه شهرداری تهران محقق شده است/ افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در آبان ماه شاهد رشد تحقق بودجه هستیم، گفت: درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب هشت ماهه ۹۱ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار شهر، حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سومین جلسه شورای شهر  با بیان اینکه خوشبختانه شهرداری پایتخت در امر خداپسندانه کمک به آزادی مادران زندانی وارد عمل شده است، اظهار کرد: این اقدام سالهاست که در شهرداری تهران دنبال می شود. البته رقم یک میلیارد تومان در گذشته به اندازه ای بود که تعداد زیادی از زندانیان با این رقم آزاد می شدند، اما با توجه به حجم تورم و مشکلات اقتصادی، رقم پنج میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران، پنج میلیارد تومان از سوی سازمان زندانها و پنج میلیارد تومان نیز از سوی خانواده ها تأمین خواهد شد و خیرین نیز در این زمینه وارد عمل می شوند. این اقدام کار خوبی است که شهرداری منطقه پنج آغاز کرده و امیدواریم به بهترین شکل ادامه یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بودجه امسال با رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده است، اظهار کرد: ۶۴ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمدها به میزان ۸۴ درصد، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی سرمایه ای به میزان هشت درصد و بیش از پنج هزار میلیارد تومان به عنوان واگذاری دارایی های مالی است.

وی با بیان اینکه در هشت ماه ابتدایی امسال مجموع منابع نقدی و غیرنقدی ۴۶ هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان است که نسبت وصول به کل بودجه ۶۱ درصد است، یادآور شد: در عملکرد نقد و غیرنقد، ۴۳ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان نقد و دو هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان نیز غیرنقد است. میزان دریافتی ما در مهر ماه چهار هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بود که از ماه های قبل کمتر بوده است.

کاشانی با اعلام اینکه در آبان ماه هفت هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان دریافتی داشته ایم، تصریح کرد: دو هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان درآمد داشتیم که در دو کد پروژه که ماه قبل صفر بوده عملیاتی شده که شامل سود ناشی از واگذاری سهام شهرداری به مبلغ ۶۵۹ میلیارد تومان و اوراق مشارکت به رقم هزار میلیارد تومان و همچنین وامی به رقم ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با توجه به جداول باید در هشت ماه منتهی به آبان ماه ۵۱ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان وصول می شد، گفت: مبلغ ۴۶ هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان وصول شده و درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب هشت ماهه ۹۱ درصد بوده و تحقق هشت ماهه نسبت به مبلغ کل ۶۰ درصد است.

وی همچنین تصریح کرد: نمودار تحقق بودجه در فروردین و اردیبهشت ماه صعودی بوده و خردادماه و تیرماه روند ثابت بوده، در شهریورماه و مهرماه سیر نزولی داشته و مجدداً در آبان ماه شاهد رشد تحقق بودجه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۰ هزار میلیارد تومان، خردادماه هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، در تیرماه پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، مردادماه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، شهریورماه پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، مهرماه چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و آبان ماه هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده است، گفت: میانگین جذب درآمدها در هشت ماهه ابتدایی سال پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

کاشانی با بیان اینکه باید در سال آینده آمار اصلاح شود، گفت: اگر اراده ای بر کسب درآمد در برخی ردیف ها نیست، در بودجه لحاظ نکنیم. عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری روند کاهشی دارد و عوارض ال.ای.زد، عوارض ناشی از ماده ۱۵، عوارض تجدید پروانه ساختمانی صفر است؛ اگر کارکردی در بودجه ندارد، نباید لحاظ شود.
 
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه آیتم های افزایشی باید در متمم بودجه افزایش داده شود و پیش بینی می شود هشت هزار میلیارد تومان نیز اضافه شود، خاطرنشان کرد: در آیتم های کاهشی قرار بود از سود ناشی از واگذاری سهم شهرداری نتایجی حاصل شود. ۶۵۰ میلیارد تومان از این مسیر حاصل شده و از رقم اوراق مشارکت که قرار بوده بیش از سه هزار میلیارد تومان باشد هزار میلیارد تومان کسب شده است.

وی با اعلام اینکه در اسفندماه قدرت خرید مردم بیشتر خواهد شد و پیش بینی می شود که رقم مالیات بر ارزش افزوده به ۲۱ هزار میلیارد تومان برسد، تصریح کرد: عوارض زیربنای غیرمسکونی قرار بوده ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باشد که ۶۰ میلیارد تومان حاصل شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه جرائم کسر پارکینگ قرار بوده هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد که ۲۱ هزار میلیارد تومان حاصل شده، گفت: در بخش هزینه ها در حوزه نقد و غیرنقد، اعتبار ابلاغی در سه بخش ۸۱ هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان و بودجه ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بود؛ با ابلاغ ۶۹ هزار میلیارد تومان و نقدینگی ۴۷ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان، عملکرد ۲۷ هزار میلیارد تومانی را داشته ایم و درصد جذب نسبت به تخصیص ۳۸ درصد است. این رقم نسبت به سال قبل بهتر است اما باید تلاش شود که افزایش یابد.

کاشانی تأکید کرد: عملکرد شهرداری در مورد افزایش درآمدهای پایدار مثبت بوده و از ۳۰ به ۴۰ درصد رسیده است. به طوری که ۱۸ هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان از درآمد به میزان ۴۱ درصد و ۲۷ هزار میلیارد تومان ناپایدار به میزان ۵۹ درصد بوده است.

وی ادامه داد: مستند به گزارش ارسالی از شهرداری تهران، چهار هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان نسبت به برنامه مصوب عقب هستیم و مابقی وصول شده است. دو پروژه مژده و بیمارستان آتیه ثبت نشده در حالیکه عملیاتی شده و اگر رقم دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و همچنین ۸۶۰ میلیارد تومان ثبت شود، در ثبت ارقام نیز وضعیت بهبود خواهد یافت.
به گزارش شهر مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران هم در ادامه با بیان اینکه ۹۰ درصد بودجه محقق شده است، گفت: یکی از دلایلی که تخصیص نسبت به تحقق عقب ماندگی دارد، واریز و برداشت است. مشکلی با واریز نداریم اما برداشت بیش از عددی است که در پرداخت دیون مصوب در شورا دیدیم؛ لذا نقدینگی برای ما کاربردی نیست.
 
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه فاصله بین تخصیص، نقدینگی و اعتبار ناشی از این است که بخش عمده ای از درآمدها غیرنقد و غیر قابل تخصیص است و از سقف بودجه فراتر رفته است، یادآور شد: رقم تسویه با بانک شهر بیش از رقمی بوده که ما مصوب کرده ایم.

وی افزود: در بخشی از این عوارض که روند منفی دارد، مشکلی با شهرداری نداریم؛ بخشی از ارقام برای ما مهم است که برای مثال عوارض آلایندگی نسبت به بودجه شهرداری غیرقابل بیان است اما اهمیت دارد که چرا عوارض آلایندگی از سوی بخش هایی که این آلایندگی را ایجاد می کنند، پرداخت نمی شود؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اعلام اینکه بخش عمده ای از دوربین ها نمی توانند تخلفات را ثبت کنند، گفت: اینکه صاحب خودرویی که شهر را آلوده می کند، بفهمد آلایندگی ایجاد می کند برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به صفر بودن رقم یارانه دولتی، تصریح کرد: مشخص است که تا پایان سال نیز رقم پرداخت نمی شود. خطاب بنده نه شهرداری بلکه دولت است که باید نسبت به تعهدات خود نسبت به شهر اقدام کند. وقتی می خواهند یک ریال به شهرداری پرداخت کنند کاملا تعطیل است.
۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 47177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =