مواجهه از سر سیری با ظرفیت‌های شهرداری در گذشته، موجب فرسودگی آنها شده است/ ایجاد فضا برای برپایی نمایشگاه دائمی تولیدات زنان سرپرست خانوار

شهردار پایتخت گفت: شهرداری ظرفیت‌های زیادی دارد که مواجهه از سر سیری با این ظرفیت‌ها در گذشته، باعث شده که به سمت فرسودگی سیر پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین افتتاحیه پروژه های توسعه و بهسازی زیرساخت های کارآفرینی، تفریحی، توانمندسازی و فراغتی بانوان شهر تهران که امروز - چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲- در هشتاد و نهمین رویداد امید و افتخار در منطقه ۹ برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز پرافتخار میلاد دخت نبی مکرم اسلام و میلاد حضرت امام(ره) است، حضرت امام (ره) که ما را بیدار کرد و پرچمداری و پیشتازی این انقلاب را بر عهده گرفت، انقلابی که با پیروزی آن، همه شئون زندگی ما را متفاوت کرد و یکی از شئون آن نگاه به بانوان بود. 

وی افزود: در تمدن غرب یک نگاه بدلی و تزیینی را برای زنان در نظر می گیرند، اما در مقابل آن امام (ره) با بازخوانی گوهر دین، زن را محور تحولات قرار داد و تبیین آن توسط رهبر معظم انقلاب شرایطی را فراهم کرد که با توجه به آن از ظرفیت های بی‌نظیری بهره ببریم. 

زاکانی ادامه داد: تفش بانوان چه در سازندگی در خانه ها به عنوان محور خانواده و چه در جامعه و اثرگذاری آنها در همه شئون، نقش والایی است. واقعیت این است که ما در مسیرمان راه را فهم و افق را معلوم کردیم اما تغییر باورها و حرکت در مسیر این افق و قله ها همت مضاعف می خواهد و ممکن است کمی زمان ببرد. 

شهردار تهران اضافه کرد: در این راه هر نگاه مادی و توجه به سنت غلط غرب ممکن است مانع کار ما شود. اما این انقلاب باید مسیر خود را در دل این سختی ها طی کند. به طوری که امروز نقش زنان در محیط خانواده یک نقش ممتاز است و در همه عرصه ها به ویژه عرصه های علمی و کار و تولید و تلاش، این نقش مشخص است. 

وی بیان کرد: این ظرفیت عظیم و این پتانسیل بزرگ وقتی در خدمت جامعه و خانواده قرارمی گیرد، باعث شتاب و پیشرفت می شود. امروز رسالت بزرگی داریم که ابتدای آن، فهم درست جایگاه زن و خانواده در جامعه و سپس باور آن و بعد از آن ایجاد زمینه این تجلی است که ما مسیر را برای این اتفاق فراهم می کنیم. 

زاکانی گفت: ما مفتخریم که امروز در محضر مادران شهیدان علمی، افتتاح ۱۸ پروژه را در ۱۰ منطقه که ۵ پروژه بازسازی و بهسازی و ۱۳ پروژه جدیدالتاسیس است را داشته باشیم و آن را مقدمه ای برای سال آینده قرار دهیم که سال اوج این تلاش و خدمت است. شهرداری ظرفیت های زیادی دارد که مواجهه از سر سیری با این ظرفیت ها در گذشته، باعث شده که به سمت فرسودگی سیر پیدا کند.

شهردار تهران یک نگاه خوب در گذشته به شهر ما توجه به بانوان سرپرست خانوار و خدمت به‌آنها بود، تصریح کرد: نگاه ما این بود که کارهای خوب را تایید و ادامه آن را تکمیل کنیم. امروز بیش از ۱۶ هزار سرپرست خانوار و ۱۱ هزار نفر از دختران در بستر مراکز کوثر در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: این مواردی که درباره کوثرها ذکر شد، ادامه راه گذشته بود که عمق و توسعه پیدا کرد، علاوه بر این، دنبال کردیم که ایده ای به عنوان "خانواده شهر" و "تهران خانواده" مد نظر قرار بگیرد تا ببینیم که چگونه می توان اقتصاد خانوار را تقویت کرد.  برای کم کردن فشار از روی شانه های مردم توجه ما ابتدا به سمت مسکن رفت. توجه دوم معطوف به حوزه معیشت شد که درباره میادین میوه و تره بار و فروشگاه های شهروند و مجموعه هایی که در بحث حمل و نقل فعالیت می کنند، تلاش کردیم که برنامه ارزان سازی زندگی مردم را بر خلاف شیوه گذشته دنبال کنند.

زاکانی یادآور شد: در گذشته ایده این بود که ظرفیت زیست پذیری تهران تمام شده و به دنبال این بودند که مردم با گران سازی شهر از تهران فرار کنند که بر همین اساس مردم به شهرستان ها و اطراف تهران رانده شدند ما اما سیاست ارزان سازی شهر را دنبال کردیم.

شهردار تهران گفت: بخش سوم مربوط به توانمندسازی خانواده ها است که طراحی بزرگی انجام شده است، از آنجا که تهران هویت اقتصادی ندارد، تلاش شد از بین ۲۹۰ صنایع دستی چند حوزه اصلی مورد نظر انتخاب و به صنایع خلاق فرهنگی گره زده شود و جذب و آموزش خانواده ها، مهارت آموزی و میدان دادن به تولید خانواده ها و فراهم کردن عرضه و خرید تضمینی آنها و عرضه در همه ظرفیت ها در کشور و ایجاد نمایشگاه های دائمی دنبال شد.


وی ادامه داد: در حال تلاش هستیم تا ۲۳ هزار متر فضا در چند نقطه برای عرضه محصولات در طول سال برای خانواده ها فراهم شود و با این اقدامات در جهت تقویت اقتصاد خانوار حرکت کنیم. در کنار توجه به اقتصاد، ایجاد زمینه رفاه و آسایش برای بانوان امر مهمی است و باید همه ظرفیت‌ها را برای ظهور و بروز استعدادها و خلاقیت آنها فراهم کنیم.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: امروز که آسایش و آرامش داریم در چند هزار کیلومتری ما افرادی برای داشتن حداقل های حق خود در تحریم و مضیقه و نهایت مشکلات به سر می برند. هزاران نفرین برای زمینه سازان این خیانت و جنایت و درود به مردم فلسطین می فرستیم و به مقاومت افتخار می کنیم. فلسطین هم مظلوم‌ است و هم با عزت و مقتدر. همچنین هزاران درود و سلام به شهید سلیمانی می فرستیم که با کارهای خود ایثار و فداکاری را در صدر نشاند. 

در پایان این مراسم از مادر شهیدان علمی تقدیر شد. 

انتهای پیام/

۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 47575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =