مراکز ارائه خدمت به جهان‌دیدگان تهرانی افزایش می‌یابد

معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه در افق ۱۴۳۰ بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت سالمند خواهد بود، گفت: ضرورت دارد در برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌هایی که در سطوح کلان شهری، استانی و ملی انجام می‌شود به ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده این قشر بیش از گذشته توجه شود.

غلامحسین ادب، معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران در گفت و گو با شهر با اشاره به اینکه‌ موضوع سالمندی از مباحثی است که باید برای آن آمادگی کامل داشته باشیم، اظهار کرد: شهرداری تهران به عنوان پیشانی ارایه خدمت به شهروندان و یکی از مهمترین ارگان های مرتبط با امور شهروندان باید آمادگی لازم برای تامین نیازهای اساسی ساکنان شهر خصوصا افراد سالمند را داشته باشد. با توجه به افق پیش‌بینی شده برای نرخ سالمندی در تهران، شهرداری باید بتواند خدمات بهتری به سالمندان یا جهان دیدگانی که در آن زندگی می‌کنند و رفع نیازهای آنان ارایه کند.

وی با بیان اینکه فرایند مداخله در امور مرتبط با سالمندی در شهرداری از مدت ها قبل آغاز و آهنگ این مداخلات در دوره جدید مدیریت شهری تندتر از قبل شده است، گفت: یکی از مداخلاتی که در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و در سال آتی نیز انجام خواهد شد، موضوع توجه و توسعه کانون‌های اجتماع محور سالمندی است.

معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران افزود: جهان دیدگان در کانون‌های سالمندی سازماندهی شده و با یکدیگر آشنا می شوند و برنامه‌هایی متناسب با نیاز افراد جهان دیده برای این قشر طراحی و اجرا می‌شود. بخشی از رویدادهایی که در کانون‌های سالمندی اجرا می شود از سوی همکاران خانه های سلامت و بخشی دیگر از سوی جهان دیدگان و به پیشنهاد آنان طراحی و اجرا می‌شود.

ادب با پرداختن به راه اندازی مراکز فرآهنگ در تهران بیان کرد: مراکز فراهنگ مراکز ارایه خدمات برای توانمندسازی به جهان دیدگان هستند که به شکل تخصصی و با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان حوزه سالمندی افراد جامعه هدف خود را تحت پوشش قرار داده‌اند.

به گفته وی، تاکنون یک مرکز فرآهنگ در منطقه ۲۱ تهران راه اندازی شده است و تا پایان سال نیز مرکز فرآهنگ منطقه ۱ نیز فعالیت خود را برای ارایه خدمات به جهان دیدگان آغاز می کند. براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال آینده نیز ۴ مرکز فرآهنگ در مناطق ۲۰، ۱۵، ۱۶ و ۱۱ راه اندازی خواهد شد.

او در ادامه به مهمترین برنامه‌های در دست اجرای این اداره کل در سال جاری در حوزه سالمندی اشاره کرد و گفت: در سال جاری رویداد گنجینه‌های شهر در ۷ سرفصل برای جهان دیدگان در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران طراحی و اجرا شد. جهان دیدگان آثار خود را در رشته‌های مختلف به دبیرخانه ارسال و برگزیدگان نهایی آن تا پایان بهمن‌ماه در مراسمی معرفی خواهند شد. این رویداد سالانه با هدف کشف استعدادهای نهفته جهان دیدگان و بهره‌گیری از توانمندی آنان در عرصه‌های مختلف برگزار می شود.

ادب با بیان اینکه با هدف ایجاد نشاط و شادابی و حس خوب زندگی برای جهان دیدگان در ۴ سال اخیر رویداد بازی‌های نشاط سالمندی طراحی و اجرا شده است از برگزاری اختتامیه این رویداد در ورزشگاه شهید شیرودی خبر داد و گفت: در دوره چهارم بیش از ۱۴ هزار جهان دیده تهرانی در قالب چند رقابت ورزشی متناسب با سن خود به رقابت پرداختند و در نهایت ۳۵ تیم منتخب در گروه های ۷ نفره به مرحله پایانی راه یافتند و قهرمان این دوره با حضور شهردار تهران معرفی شد.

معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران از برگزاری رویداد نوپیا با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد و گفت: در رویداد نوپیا که امسال با رویکرد یافتن مساله و راهکار حل مساله در حوزه سالمندی برگزار شد، شرکت کنندگان موضوعات، دغدغه‌ها و راهکارهای خود را برای داشتن سالمندی سالم و عبور از بحران پیری جمعیت ارایه کردند. سال آینده با استفاده از داده‌ها و پیشنهادات ارایه شده و با کمک شرکای اجتماعی شهرداری در این بخش تلاش می‌کنیم نسبت به عملیاتی کردن ایده‌هایی که می‌تواند در حوزه سالمندی به شهر و شهروندان کمک بیشتری کند، اقدام کنیم.

انتهای پیام/

۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 48517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =