دادستانی بدون شاکی خصوصی در موضوع زباله‌گردی ورود می‌کند

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری گفت: در مورد موضوع زباله‌گردی دادستانی می‌تواند بدون شاکی خصوصی ورود کند. فقط کافی است که شهرداران مناطق و نواحی به دادستانی‌ها اطلاع دهند.

به گزارش خبرنگار شهر؛ آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه مقابله با زباله‌گردی و پیشگیری از به کارگیری کودکان کار میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، امروز -شنبه هفتم بهمن ماه ۱۴۰۲- با حضور عسکر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برگزار شد.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر وزارت دادگستری در این نشست اظهار کرد: در کشور کارهای زیادی انجام شده و مسائل زیادی هم وجود دارد که باید حل شود. یکی از این موارد مهم توجه به پدیده شوم زباله گردی است.

وی افزود: باید به مدیری که تلاش می کند کمک کنیم. قانونی در سال ۱۳۸۳ تحت عنوان قانون مدیریت پسماند تصویب شد که یکی از قوانین خوبی است که ۱۷ سال پیش این قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شده است. در سال ۱۳۸۴ آیین نامه اجرای این قانون تدوین شد و در آن آیین نامه اجرایی، وظیفه‌ تمامی دستگاه‌های ذی ربط مشخص شد.

جلالیان ادامه داد: در وزارت دادگستری با رهنمودهای وزیر به موضوع زباله گردی ورود کردیم و تلاش می‌کنیم هر چه ظرفیت داریم برای حل این موضوع استفاده کنیم‌. با فرماندهی فراجا و شهرداران مناطق ۲۲گانه هم جلساتی برگزار کرده ایم.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری گفت: مافیاهایی در پس موضوع زباله گردی وجود دارد و ارقام بالاست‌. امروز درواقع نشسته ایم برای انجام کارهای بزرگ و رسانه ها باید در این زمینه همکاری کنند. اگر مدیریت پسماند به خوبی رخ دهد از یک اتهام سنگین در حوزه بین‌الملل رهایی پیدا خواهیم کرد. ما در اسناد بین‌المللی تعهد کرده ایم که اشکال سخت کار را از جامعه حذف کنیم.


وی ادامه داد: خیلی ها فکر می کنند افرادی که در سطل های زباله جست و جو می کنند و به دنبال  زباله های خشک می گردند، به دلیل گرسنگی به دنبال غذا هستند. مخالفین و در واقع آنهایی که به هر حال با نظام زاویه دارند هم از این منظره ها فیلم و عکس می گیرند و متاسفانه سوء استفاده هایی برای تخریب چهره کشور شکل می گیرد.

جلالیان با بیان اینکه بعضی از افراد در مواردی با استفاده از مونتاژ در فیلم و عکس زباله گردها، نیت تخریب چهره کشور در عرصه جهانی را دارند، گفت: ما باید مراقب باشیم. البته نمی گویم که کاملا بی عیب هستیم. 

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری با بیان اینکه ایران کشور اسلامی، مذهبی و ارزشی است و حس نوع دوستی خیلی قوی در بین مردم کشور ما وجود دارد، گفت: باید برای حل موضوع زباله گردی نیز مردم همکاری کنند و بدون همکاری مردم کار پیش نخواهد رفت.

وی تاکید کرد: موضوع فروش پسماند نیست، موضوع حق بهره برداری از پسماند است که حق شهرداری تهران است.

جلالیان با بیان  اینکه طرح نوماند در راستای حفظ محیط زیست سالم و حقوق بشر است، تصریح کرد: این طرح بسیار خوب و مهم است. صدا و سیما و رسانه ها باید در راستای فرهنگ سازی طرح نوماند همکاری کنند.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری تاکید کرد: تمام ظرفیت وزارت دادگستری در اختیار دستگاه های اجرایی برای حل مشکلات و به ویژه حل موضوع زباله گردی است. ما سه برابر بیش‌ از نرم جهانی زباله تولید می‌کنیم. شهرداری تا کی و چقدر زباله ها را جمع آوری کند؟ به زودی باید در مجامع بین المللی در مورد موضوع زباله گردی توضیح دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات نیاز به آموزش داریم و دست به دست هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم که رسانه در این مورد می‌تواند بسیار کمک کند. دادستان‌ها به عنوان مدعی‌العموم در کنار شهرداری‌ها هستند و ظرفیت آن‌ها در اختیار شهرداری هاست. پدیده شوم زباله گردی نقض صریح حقوق شهروندی، حقوق بشر، کرامت انسانی،  حق بر محیط زیست و  حق بر بهداشت است. همه این موارد جزو حقوق عمومی و از شرح وظایف مدعی‌العموم است. این جرم‌ها چه در قالب فعل و یا ترک فعل باشد، واجد جنبه عمومی است و بدون شاکی خصوصی هم دادستان می‌تواند ورود کند. فقط کافی است که شهرداران مناطق و نواحی بخواهند، به راحتی می‌شود مافیا را کنترل کرد. نیاز به طرح شکایت هم نیست و فقط کافی است که به دادستانی‌ها اطلاع بدهند.

انتهای پیام/

۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 48701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =