احترام به شهروندان با طرح «من شهردارم» در تاریخ مدیریت شهری بی‌نظیر است

بنا به اعتقاد قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در طول تاریخ مدیریت شهری این‌گونه با طرح «من شهردارم» به مردم، خواسته‌ها و نظرات آن‌ها احترام گذاشته نشده است.

به گزارش شهر، امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با «روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران»، درباره اجرای دومین دوره طرح «من شهردارم» با مشارکت یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر از شهروندان تهرانی گفت: از دیدگاه صاحب‌نظران، جامعه‌شناسان و آن‌چه سابقه تاریخی نشان می‌دهد، در هر کاری که مردم فعالانه شرکت کنند، (به‌خصوص کارهایی که می‌تواند در امور روزمره آن‌ها اثرگذار باشد)، ثبات و رشد رخ خواهد داد.

وی عنوان کرد: چنان‌چه در شهرها به ویژه کلانشهر تهران مشارکت مردم در محلات و مناطق با نظارت، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری انجام شود، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در مدیریت شهر خواهیم بود؛ به عنوان مثال اگر مردم نمایندگان خود را در زمینه نظافت شهر فعال ببینند، بی‌تردید مشارکت بهتری خواهند داشت.

این جامعه شناس با تأکید بر این‌که مردم از محل زندگیشان شخصیت می‌گیرند، تصریح کرد: بین افرادی که در یک محله زندگی می‌کنند و آن محله، ارتباط مستقیم وجود دارد؛ افراد از محله‌شان شخصیت می‌گیرند و به همین دلیل است که به منطقه «بوم» می‌گوییم؛ پس وقتی مردم در جایی زندگی می‌کنند، باید تصمیم‌گیرندگان آن‌جا از خود مردم باشند تا شاهد اثرگذاری باشیم.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: اگر امور به دست مردم سپرده شود، دلبستگی آن‌ها به نظام، کشور و شهرشان از لحاظ روحی، روانی و شخصیت‌پروری افزایش یافته و مؤثر خواهد بود؛ پس شهرداری باید براساس آرای مردم منطقه و محله کار کند. از سوی دیگر، حضور مردم در مدیریت شهری از لحاظ اقتصادی نیز هزینه‌های شهرداری‌ها را کاهش می‌دهد و چون مردم مورد احترام قرار می‌گیرند، به آرامش و حس تعلق به شهر می‌رسند.

وی طرح «من شهردارم» را طرحی بسیار ارزنده و قابل دفاع دانست و افزود: در طول تاریخ مدیریت شهری این‌گونه به مردم، خواسته‌ها و نظرات آن‌ها احترام گذاشته نشده است. چنانچه شهرداری براساس نظر مردم، آرای واقعی و انتخاب آن‌ها تصمیم بگیرد، از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر است و به رشد یافتگی و بلوغ فکری مردم می‌انجامد.

گفتنی‌ است؛ ابرپروژه «من شهردارم» که از سال ۱۴۰۱ و در دوره مدیریت شهری کنونی طراحی شده و به اجرا در آمده است، امسال برای دوّمین دوره در کلانشهر تهران به اجرا در آمد و یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر از شهروندان در این طرح مشارکت کردند. در این طرح، شهروندان تهرانی با مراجعه به سامانه اینترنتی manshahrdaram.tehran.ir نیاز عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، ورزشی و اجتماعی محله و منطقه محل سکونت خودشان را به‌عنوان «پروژه درخواستی» ثبت می‌کنند تا شهرداری تهران با اختصاص بودجه، آن پروژه را اجرا کند.

انتهای پیام/

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 50759

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =