دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو تصویب شد

دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو با هدف ارتقای ایمنی در شبکه حمل و نقل ریلی از جمله خطوط بهره‌برداری شده و نیز خطوط در حال ساخت در پانزدهمین جلسه کمیته عملیاتی واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی تصویب شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، این دستورالعمل در راستای اجرای بند چهارم ماده یکم مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان "راهبردهای برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی (با شناسه مصوبه ۲۲۲۴ و رده‌بندی مصوبه ۲/۲۹۱/۹۵/۴) " و به عنوان ویرایش یکم برای افزایش ضریب ایمنی مترو تهیه شده است.

بنابراین گزارش در این جلسه همچنین مقرر شد که سایر الزامات و ملاحظات مربوط به فضاهای زیرسطحی از قبیل تونل‌ها و زیرگذرهای شهری و سایر موارد در دستورالعمل‌های بعدی تهیه و تنظیم شود.

گفتنی است، با توجه به اینکه روزانه میلیون ها نفر از شهروندان از شبکه مترو برای جابجایی در سطح شهر استفاده می‌کنند، لازم است که این شبکه از هر لحاظ ایمنی کافی را داشته باشد. از این رو این شیوه‌نامه نیز با توجه به تاب‌آوری در برابر حوادث و سوانح احتمالی مورد تدوین قرار گرفت تا چشم انداز روشنی از ایمنی کامل مترو وجود داشته باشد. 

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تصویب ویرایش اولیه این مصوبه را نتیجه سالها کار کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد عنوان کرد که بر مبنای توافقات بین دستگاهی، استفاده از ظرفیت مشاوران، اصلاح بندها و رفع نقایص صورت گرفته است.

وی افزود: رویکرد ما به آینده است، بنابراین در این دستورالعمل ایمنی را با موضوع حریق شروع کردیم ولی به حریق محدود نمی‌شود.

وی با ارائه گزارشاتی از اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع مخاطرات مترتب بر شبکه راه آهن شهری، در خصوص پیگیری موضوعات  مربوط به ایمنی ایستگاه‌ها و خطوط مترو، خاطرنشان کرد: تمامی موارد باید احصا شود و بعد مورد رسیدگی قرار گیرد. موضوعات حقوقی، بین دستگاهی، اعتباری و همه مشخص شود. هماهنگی بین دستگاهی را ما بر عهده می‌گیریم و در خصوص موضوعات حقوقی قوه قضاییه تصمیم می‌گیرد.

در این جلسه همچنین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گزارشی از اجرای ایمن سازی تونل راه آهن تهران-تبریز (نیک پسندی) واقع در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران که با پیگیری‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام شده است را ارایه کرد.

در ادامه نیز معاون مدیرکل شهرسازی و طراحی شهری معاونت شهرسازی شهرداری تهران گزارش آن معاونت را در زمینه بندهای مربوط به الزامات شهرسازی و حرائم فضاهای زیرسطحی ارائه داد.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 51326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =