آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران تصویب شد

همزمان با دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی عباسی در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران( اسلام آباد؛ حدفاصل جنوب مجموعه آتی ساز تا باغ راه فدک در محدوده ای به مساحت ۱۱۷ هکتار) با بیان اینکه در این راستا برنامه ای از شورای پنجم در دستور کار قرار گرفت اما پرونده متوقف ماند، اظهار کرد: در اراضی ۱۱۷ هکتاری و بخش های مستعد، اجازه ورود سرمایه گذار داده شد و با دستور مقام ارشد بنیاد مستضعفان مشکلات موجود در این محدوده برطرف شد.

وی تأکید کرد: اگر طرح موفق شود و به اتمام برسد، ساختمان های سمت راست رود دره اسلام آباد از پل ولایت به سمت پایین که با مشکل تاب آوری و مقاومت روبه رو بودند، برطرف خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه اراضی آزاد خواهند شد و در اختیار حوزه تفرجگاهی قرار می گیرند، گفت: پیوستگی و اتصال محوری پایین دست پل مدیریت شکل خواهد گرفت و اگر پروژه ها در آینده تکمیل شود به برج میلاد، باغ ایرانی در ده ونک و پارک جنگلی پردیسان متصل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تلاش کردیم با به رسمیت شناختن حقوق تمامی افراد تناسبی بین تراکم و متراژ ساختمان ایجاد شود، گفت: مبنای طرح عدالت اقتصادی است و سعی کردیم با احتیاط حرکت کنیم. اگر مردم همکاری نمی کردند نمی توانستیم این طرح را امروز ارائه کنیم.

مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ نیز با بیان اینکه ساختمان ها فاقد استحکام هستند، اظهار کرد: حرائم طبیعی و مصنوع شهر رعایت نشده است که شامل حریم رودخانه و بزرگراه است. با توجه به این موضوع نیاز به مداخله مستقیم از سوی شهرداری کاملاً محرز است.

وی با بیان اینکه در محدوده ای که ساختمان ها سند ندارند، نمی توان نوسازی انجام داد، یادآور شد: در این محدوده شهرداری با ظرفیت مسکن معوض، مشکل عدم وجود سند را جبران خواهد کرد.

صالحی همچنین تصریح کرد: وقتی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا وارد عمل شد، فرصت زیادی را اختصاص داد و لایحه مورد نظر تهیه شد. ما اعتبار مجزایی برای این لایحه نیاز نداریم و اصلاً استفاده از منابع عمومی در دستور کار نیست و مدل مالی آن کاملاً به شکل درون زا تدوین شده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست از این طرح پولی به شهر برسد و هزینه ها را تأمین کند، گفت: تمام هزینه ها در این محدوده دریافت و در همان محدوده هزینه خواهد شد. آنچه به شهر می رسد فضای سبز است. از این محدوده ۱۱۷ هکتاری ۱۲ درصد سطح اشغال و تراکم ۲۵۰ درصد تراکم خواهد بود.

جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه محله اسلام آباد به نوعی از محدوده های جنوبی بود که در شمال شهر شکل گرفت، اظهار کرد: خوشبختانه در جلسه قبلی طرح تفصیلی خاور شهر و امروز طرح موضعی اسلام آباد مطرح شد. مشارکت اهالی این محلات در طراحی لایحه مورد نظر اثرگذار بود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه طرح ارائه شده قدیمی است و در سه دوره شورا مطرح شده است، تصریح کرد: یکی از مشکلات طرح این بود که پیوست اجتماعی و فرهنگی برای آن تهیه نشده بود.

وی ادامه داد: قرار بر این بود در کمیسیون های تخصصی طرح، نمایندگان مردم دعوت شوند و نظرات مردم نیز تا جایی که امکان دارد، اعمال و رضایت آنها جلب شود. اگر این رضایت وجود نداشته باشد، حتی در صورت ابلاغ اجرایی نخواهد شد.

سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه علت عدم اجرای طرح، عدم وجود پیوست اجتماعی بوده است، خاطرنشان کرد: ده‌ها جلسه با مردم برگزار کردیم و پیوست اجتماعی آن تهیه شده و از سویی سکونت مردم نیز حفظ خواهد شد.

وی افزود: در هشت هکتار زمین متعلق به شهرداری مسکن معوض اجرا خواهد شد. برای ۵۰۱ پلاک، مسکن معوض پیش بینی خواهد شد و بخش عمده این محدوده به فضای سبز اختصاص خواهد یافت. از آتی ساز تا نیایش فضای سبز، از نیایش تا پل مدیریت مسکونی و از پل مدیریت فضای گردشگری پیش بینی شده است.

هدایت تأکید کرد: این پروژه به هیچ منبع اعتباری نیاز ندارد و از محل تولید مسکن در محدوده، فضاسازی ها صورت خواهد گرفت.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا هم با بیان اینکه این مصوبه از مصوبات خوبی است که جای بحث دارد، گفت: در جلسه قبلی نیز طرح تفصیلی خاورشهر مطرح شد که رسانه ها کمتر به آن پرداختند و این نشان می دهد که به نقاط مثبت عملکرد توجهی نمی شود.

وی افزود: در محله نفرآباد منطقه ۲۰ نیز اتفاق خوبی در کمیسیون ماده پنج شکل گرفت و این محدوده به کارگاه عمرانی تبدیل شده است. در محله شوش و کن نیز اتفاق خوبی رخ داد و شهرداری زبان بیان کردن ندارد و اگر ما هم عنوان کنیم متهم به دفاع می شویم.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان اینکه این محدوده فاقد امکانات است، اظهار کرد: این در حالیست که اطراف اسلام آباد، محدوده های برخوردار قرار گرفته اند. از این دست محلات در شهر تهران وجود دارد و امیدواریم مشکلات آنها رفع شود.

در پایان آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 51356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =