با توجه به شرایط تهران برقی‌سازی ناوگان عمومی گام موثری در کاهش آلودگی هوا خواهد بود

یک کارشناس اقتصادی گفت: بی‌شک یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

احمد جان‌جان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر پیرامون معضلات شهر تهران اظهار کرد: یکی از معضلات فعلی حمل و نقل تهران در واقع  رشد عمودی شهر و فشرده بودن زندگی در تهران است. به نحوی که حتی در ساختار عمرانی شهر هم اخلال به وجود آورده است. شما در کشورهای دیگر وقتی مراجعه می‌کنید همه ساختمان‌ها را جفت هم و کنار هم نمی بینید.یعنی هرکدام یک فضای سبز دارد و یک ورودی دارد؛ همه آن چیزی که در تهران زیرساخت می‌رود، دروافع به واسطه کمبود شدید عرضه زمین در تهران فرد تخلف می‌کند و صد درصد آن بنا را زیرساخت می‌برد و هیچ فضایی را ایجاد نمی‌کند.


وی افزود: به عنوان نمونه ترکیه را مدنظر قرار بدهید که ساختمان‌ها به هم چسبیده نیست، نه اینکه همه همینطور باشد، اما بخش قابل توجهی از آن اینطوری است بین این ساختمان و ساختمان بعدی فاصله وجود دارد، این فاصله یک فضای سبز دارد،ذپنجره می‌خورد، نور زیادی دارد، اساسا به این واسطه مصرف برق کمتری دارد (به لحاظ روشنایی)ما الان در خانه های خودمان باید یک لامپ را حتی در روز حتما روشن کنیم. این فشردگی عوارض مختلفی دارد از مصرف بیشتر انرژی گرفته تا تاثیر بر آب و هوا و البته ترافیک. به طوری که ما با یک سختی عجیبی در حمل و نقل مواجه هستیم . طبیعی است هر چه جمعیت بیشتری در یک محدوده باشد، تردد بیشتر خواهد بود و به همان نسبت تراکم حضور خودروها در معابر بیشتر. اما حالا که در طی دهه‌های مختلف این اتفاق در پایتخت رقم خورده است، راهش ساماندهی حمل و نقل است تا حداقل میزان آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها بر سلامت افراد کمتر تاثیر منفی بگذارد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا اگر بخش عمومی حمل و نقل مان را فقط با این رویه و دیدگاه که آلودگی را کم کنیم، برقی سازی کنیم، اقدام خوبی است البته که به تنهایی کافی نیست اما می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های ناشی از سوخت بنزین و گازوییل در شهر داشته باشد.

انتهای پیام/

۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 51605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =