شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/ درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی شهید آرمان

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی‌امین جلسه شورا نسبت به گزارش معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص اقدامات انجام شده در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه شهرداری تصویب و احکامی در آن نظر گرفته شده است، اظهار کرد: انتظار می رود گزارشاتی که ارائه می شود با برنامه چهارم مطابقت داشته باشد. در برنامه چهارم ۲۱ حکم در ارتباط با حوزه فرهنگی و اجتماعی است و باید این گزارش ارائه شود که چه میزان از آن اجرایی شده است؟

وی افزود: در حکم ۸۵ به آموزش های شهروندی اشاره شده و در حکم ۹۰ به بهبود مراکز نگهداری سالمندان و فعال سازی پنج مرکز فرهنگی تأکید شده که سوال ما این است در این زمینه ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

نجفی با بیان اینکه پروژه هایی همچون ریحان شهر و کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار و ایجاد بازارچه های عرضه تولیدات زنان سرپرست خانوار از جمله احکام برنامه برای این معاونت است، خاطرنشان کرد: انتظار می رود بر اساس برنامه تعیین شده در زمان معین، اقدامات صورت بگیرد. موفقیت هایی کسب شده اما باید به سمت راهکارها و کارکردهای بیشتری رفت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز ضمن تقدیر از اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی برای تلاش در راستای کیفیت بخشی به زندگی شهروندان در بخش های مختلف، اظهار کرد: تمام اقداماتی که انجام شده برای شهر لازم است و می تواند زندگی مردم را از تک رنگی به سمت شهری برای زندگی پیش ببرد.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه اگر از مردم بپرسیم چه انتظاری از شهرداری دارند، فراهم کردن شهری تمیز، آراسته و فضایی برای زندگی است، گفت: برای اینکه چنین شهری را متناسب با فرهنگ شهر تدارک ببینیم بخش های مختلف کارهای خود را انجام می دهند و نیاز است که معاونت اجتماعی و فرهنگی نیز در همین مسیر گام بردارد. سوال ما این است که تا چه میزان برای رفتار در شهر متمدن و در شأن جمهوری اسلامی و فرهنگ رفتاری تلاش کرده ایم؟

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

وی افزود: جشن ها یکی از فعالیت های ما هستند و برنامه های دائمی و ماندگار نیز باید اجرایی شود تا مردم در طولانی مدت از آن بهره ببرند. المان ها یا چند روز دوام می آورند و یا از لحاظ جایگاه، سطح فاخری ندارند. پرسش ما این است که چه اقدامی برای اجرای برنامه های با دوام انجام داده ایم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه باید شهروند مسئول در شهر تربیت کرد، یادآور شد: جشن های مناسبتی بسیار خوب است اما کفایت نمی کند. برای مثال در بخش حمل و نقل برای پارک خودرو درگیری ایجاد می شود و یا در تردد، فرهنگ ترافیک رعایت نمی شود که باید به این مسائل توجه کرد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در برنامه هایی که شهردار تهران ارائه داد راهبردهایی در نظر گرفته شده بود، گفت: پرسش ما این است که برنامه های اجتماعی و فرهنگی بر اساس راهبردها بوده است یا خیر؟ باید در پایان این دوره میزان اثربخشی اقدامات فرهنگی را حداقل بر اخلاق شهروندی حس کنیم. جایگاه اخلاق در این برنامه ها خالی است و ما ناهنجاری های اخلاقی را در سطح شهر شاهد هستیم و قتل، تصادفات و درگیری ها از جمله این موارد هستند.

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

وی افزود: بنده پیش از این در مورد خالی بودن شهر از تبلیغات و آموزش شهروندی تذکر دادم و با وجود اینکه اقدامات خوبی صورت گرفته اما باید آموزش شهروندی در سطح شهر مورد توجه قرار بگیرد. باید بازنگری مجدد در حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد. اقدامات بزرگ که اثر ملی داشته باشد در سازمان فرهنگی و هنری روشن نیست. به نظر می رسد که گویا اتاق فکر دیگری در این سازمان وجود دارد.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه اقدامات متنوعی صورت گرفته اما بر اساس مسئولیت نظارتی شورا باید نکاتی را مطرح کرد که باید در این مدت کوتاه باقی مانده به آن توجه شود، اظهار کرد: گزارش ارائه شده در خصوص اقدامات مناسبتی بود که خوشبختانه متنوع بود اما نمی توانیم فرهنگ را به یک سری اقدامات فرهنگی تقلیل دهیم.

وی ادامه داد: نقش معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در فرهنگسازی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. اینکه سازمان فرهنگی و هنری در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی چه نقشی دارد سوالات و ابهاماتی دارد و این نگرانی برای ما ایجاد می شود که در مدیریت منابع دچار مواردی شویم که نشان دهنده فعالیت های هم افزا نباشد. سوال ما این است که سازمان فرهنگی و هنری چه اقداماتی انجام داده است؟

اقراریان با بیان اینکه تنوع مخاطب در اجرای برنامه ها بسیار اهمیت دارد، یادآور شد: تهران بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد و باید تنوع مخاطبان در اجرای برنامه ها مورد توجه قرار بگیرد. یکی از جمعیت های مورد نظر باید پرسنل شهرداری و مجموعه های تابعه آن باشند و پرسش ما این است که چه برنامه هایی برای پرسنل در نظر گرفته شده بود؟

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا با تأکید بر اینکه انطباق با اسناد بالادستی از دیگر موارد موردنظر است، تصریح کرد: پیوست نگاری فرهنگی فعالیت های شهرداری تهران نیز مورد اهمیت است. وقتی در مورد فرهنگ سخن می گوییم رفتار شهردار تهران در ساخت فرهنگی شهرداری اثرگذار است و وقتی شهردار در پاسخ به یک خبرنگار می گوید که مشکل از کمر شماست، این نوع واکنش به عنوان نماد فرهنگی شهرداری برداشت می شود.

وی تأکید کرد: غصه ای از ابتدای دوره برای ما وجود دارد. تابلوی کوچه ها مزین به تصاویر شهداست. ما به شهردار تذکر می دهیم و ناراحت می شود و به هم می ریزد اما به نظر می رسد این تذکر خوبی است. تابلوهای مزین به تصاویر شهدا شرایط خوبی ندارد و با این حجم از هزینه های گسترده در بخش های مختلف، شاید تغییر این تابلوها هزینه چندانی نداشته باشد. یادمان شهدا در مناطق نیز وضعیت مناسبی ندارد و وقتی شهردار تهران خود را داعیه دار فرهنگ شهادت می داند نباید توجه به شهدا و یادمان آنها مورد غفلت قرار بگیرد. امیدواریم پیام فرهنگی شهرداری این باشد که این مجموعه به تمام شهروندان توجه دارد نه یک جریان خاص.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه جلسات مختلفی با معاونت اجتماعی و فرهنگی برگزار و موارد بررسی می شود، اظهار کرد: بحث امروز ما استقبال از نوروز و برنامه های ماه رمضان بود که اقدامات خوبی انجام شد و قابل تقدیر است اما در برخی مناطق برخی اقدامات در استقبال از نوروز اقدامات دو دسته بودند و برخی مناطق عملکرد خوب داشتند و برخی مناطق کیفیت برنامه مطلوبی نداشتند.

وی افزود: در مورد فعالیت های ماه مبارک رمضان باید در بیلبوردها گزارش ارائه دهیم؛ درحالیکه تنها گزارش پویش افطارخونه ارائه شد و باید اقدامات مناطق نیز در بیلبوردها گزارش داده شود.

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات مرکز فعالیت های دینی با تأکید بر اینکه اقدامات رویدادمحور مطلوب بوده است، گفت: باید این موضوع را در نظر بگیریم که نباید اقدامات مستمر نادیده گرفته شود. مرکز فعالیت های دینی و اداره کل فرهنگی و اجتماعی تلاش شبانه روزی داشته اند و در بحث مسجد وارد شدند.

وی ادامه داد: در این مدت مواردی مطرح شد که برخی مساجد در سطح شهر فعال نیستند و ممکن است اطلاع کافی در خصوص آن وجود نداشته است. ما به مجموعه ها برای فعال کردن مساجد کمک کردیم. در بخش های مختلف نوجوانان هدف قرار گرفته شدند و در برخی مناطق دیدیم نوجوانانی در مساجد حضور پیدا می کنند که پیش از این به مسجد نمی رفتند. باید این روند دنبال شود تا جای خالی برخی امور پر شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه رویکرد وظایف ذاتی شهرداری باید تقویت شود، گفت: انتظار ما این بود که در روز زمین پاک بیشتر فعالیت صورت می گرفت و در حوزه آب، هوا و خدمات شهری، اقدامات بیشتری مورد توجه قرار بگیرد.

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

وی اضافه کرد: ورزش همگانی به ویژه در فصل بهار که هوای مطلوبی را شاهد هستیم، باید در بوستان ها جدی گرفته شود. در ایام نوروز همکاران ما در شهرداری برنامه های فرهنگی و اجتماعی را در سطح شهر اجرایی کردند که جای تقدیر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز ضمن تقدیر از معاون فرهنگی و اجتماعی برای ارائه گزارش اقدامات، اظهار کرد: اگر در هر جلسه صحن از معاون اجتماعی برای ارائه گزارش دعوت کنیم، باز هم فرصت برای گزارش اقدامات کافی نخواهد بود. مدیریت شهری دوره ششم تلاش خود را انجام داد تا حضور و مشارکت مردم در برنامه ها را تقویت کند.

نرگس معدنی پور با بیان اینکه شهرداری ضمن احیای مناسبت های ملی و مذهبی و هویت میادین حضور گسترده مردم را رقم زد، یادآور شد: قهرمان شهر یکی از رویدادهایی بود که مشارکت شهروندان را به دنبال داشت. مدیریت شهری دوره ششم رویدادهای ملی و مذهبی خوبی را رقم زد که با استقبال گسترده همراه بود.

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

وی با تأکید بر اینکه نماز عید فطر امسال بسیار متفاوت تر از هر سال اقامه شد، اظهار کرد: برگزاری جشن در کنار اقامه نماز یکی از رویکردهای شهرداری تهران بود که به خوبی برگزار شد. طراحی پویش بهار قرآن و بهار ایران که از پنج پویش تشکیل شده بود، برنامه ای جذاب بود.

معدنی پور با تأکید بر لزوم آسیب شناسی برنامه ها، گفت: ساختار معاونت فرهنگی و اجتماعی نیاز به بازنگری دارد و بودجه این معاونت نیز باید بازبینی شود و این بودجه تنها صرف برنامه ها می شود و حقوق و مزایا باید در کنار آن مورد توجه باشد.

در ادامه پرویز سروری نایب رئیس شورا با بیان اینکه شاهد نوآوری های جدید در برنامه ها بودیم، تصریح کرد: اقدام خوبی در افطارخونه را شاهد بودیم و فضای مناسبی شکل گرفته بود. برنامه های متنوعی برگزار شد اما توصیه می کنیم در سال آینده به این توجه کنیم که تهران در حوزه گردشگری جذابیت ها و ظرفیت های متعددی دارد و یک سال معرفی این ظرفیت ها انجام شد اما هر سال به این اقدام نیاز داریم تا شهروندان و گردشگران با جاذبه ها آشنا شوند.

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ درگیر بودند که جای تقدیر دارد، یادآور شد: باید آموزش خانواده را با محوریت مادران مورد توجه قرار دهیم. اگر مادر خانواده درست آموزش ببیند هم می تواند فرزند را درست تربیت کند و هم تأثیر ویژه ای بر همسر خود داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل کارگاه های آموزشی، یادآور شد: برخی از معضلات فرهنگی و اجتماعی به دلیل عدم آموزش درست مادران است. این خلأ فرهنگی است و اگر تمرکز ویژه ای بر این موضوع داشته باشیم از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در حوزه فرهنگسازی انسان متعالی انجام شد، گفت: در سالهای قبل اقدامات دینی با روش های نوین و جذاب چندان برگزار نمی شد که این اقدام در سال جاری مورد توجه قرار گرفت. باید در بیلبوردها برنامه های دیگر نیز معرفی می شد تا مردم از برنامه های بیشتری بهره ببرند.

شهرداری مناسبت‌های ملی و مذهبی را با حضور گسترده مردم احیا کرد/درگیری ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲

وی افزود: برنامه حال خوب ساختنی ست نیز برنامه بسیار خوبی است که در هفته سلامت در حال برگزاری است و جای تقدیر دارد.

انتهای پیام/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 53228

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =