بیشترین درآمدزایی  شهرداری از ماده ۱۰۰، تثبیت واحدهای تجاری و صدور پروانه + جدول

شهر: برآوردها از آمار معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نشان می‌دهد، بسته محرک اقتصادی گرچه نتوانست در بخش‌هایی درآمدزایی برای شهرداری تهران داشته باشد؛ اما حداقل در حوزه شهرسازی سبب شد تا درآمدها مجموعا نسبت به شرایط قبل از کرونا و مدت مشابه سال قبل، ۷۷ درصد افزایش و در آیتم درآمدی اسناد برگشتی ۱۴۲ درصد افزایش داشته باشد.

 به گزارش خبرنگار شهر، بررسی گفته‌های مدیران شهری درباره تاثیر بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا بر درآمدهای این نهاد نشان می‌دهد، بیشترین تاثیر این بسته، روی سه حوزه در شهرسازی یعنی ماده ۱۰۰، تثبیت و سایر مباحث شهرسازی و همینطور وصول چک‌های برگشتی بوده است. به طوری که فقط در یک بند (بند پ) ماده یک توانسته در مجموع ۲۱۸ میلیارد تومان درآمد کسب کند.  در ماده یک و سه تخفیف‌ها و تشویق‌های مختلفی برای شهروندانی که عوارض خود را در یک بازه زمانی پرداخت کنند در نظر گرفته شده است؛ مثلا در بند «پ» به شهروندان خوش حسابی است که عوارض خود را بر اساس این مصوبه و تا آخر مرداد امسال بوده صورت غیرحضوری پرداخت کنند، جوایزی مانند خرید اعتباری از فروشگاه‌های شهروند و اعطای بلیط‌های بهره‌برداری از اماکن تفریحی، فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران تعلق می‌گیرد.

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران تاثیر مصوبه بسته محرک اقتصادی بر سایر آیتم‌های درآمدی مانند درآمدهای پایدار، فروش املاک و ... را تقریبا بی‌تاثیر می‌داند و به خبرنگار شهر می‌گوید: «مواد مربوط به خط آسمان، پارکینگ و آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ بر درآمدهای ماده ۱۰۰، تثبیت واحدهای تجاری، صدور پروانه و سایر مباحث شهرسازی و اسناد برگشتی نسبتاً موفق ارزیابی می‌شود.»

پیش از این هم عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در یک نشست خبری گفته بود: «بسته محرک اقتصادی بسیار اثرگذار بود به طوری که درآمدها وقتی با سال های گذشته مقایسه می شود این اثر کاملا مشهود است، هم روی تثبیت و هم جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ تاثیر خود را نشان داد. درباره درآمد حوزه شهرسازی در کل شهر تهران هم درآخرین برآوردی که در آخر مرداد انجام شد، امسال حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه مصوب در این حوزه محقق شده است.»

افزایش ۷۷ درصدی درآمدها

برآوردها از آمار معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نشان می‌دهد، بسته محرک اقتصادی گرچه نتوانست در بخش‌هایی درآمدزایی برای شهرداری تهران داشته باشد؛ اما حداقل در حوزه شهرسازی سبب شد تا درآمدها مجموعا نسبت به شرایط قبل از کرونا و مدت مشابه سال قبل، ۷۷ درصد  و در آیتم درآمدی اسناد برگشتی ۱۴۲ درصد افزایش داشته باشد.

همچنین تأثیر مواد ۱۵-۷-۳ و تبصره سوم اصلاحی ماده (۱) این بسته بر درآمدهای عوارض کسب و پیشه، فروش ملک، پروژه‌های مشارکتی و *اسناد دریافتنی تاکنون بسیار ناچیز بوده است. در بخش وضع جوایز و تشویق‌هایی که در بسته محرک اقتصادی برای شهروندان در نظر گرفته شده است، عوارض نوسازی با کسب درآمد ۱۱۶ میلیارد تومان در رتبه نخست قرار دارد.

به گفته مدیران شهری بیشتر استقبال از شهروندان در بخش پرداخت عوارض خودرو بود به طوری که از اواخر اردیبهشت تا پایان مرداد امسال ۱۶۷ هزار و ۴۸۶ صاحب خودرو عوارض خود را پرداخت کردند که از این تعداد، ۲۱ هزار خودرو تاکسی بود و در مجموع ۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد از این محل کسب شد.  

به گزارش شهر، پیشتر شهرداری تهران همزمان با شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از زیان‌ مالی و تامین منابع درآمدی، لایحه بسته محرک اقتصادی را به شورای شهر تهران ارایه و شورای شهر هم با تغییراتی این لایحه را تصویب کرد. براساس یکی از ماده‌های این لایحه، شهرداری تهران می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ هزار پرونده‌ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ سالهای طولانی متوقف شده را بررسی و از قبل آن درآمد کسب کند.

جدول جزییات درآمدهای حاصل از دریافت عوارض

نوع عوارض تعداد پرداخت کنندگان (نفر) درآمد کسب شده (تومان)
نوسازی  ۱۱ هزار و ۳۸۴  ۱۱۶ میلیارد تومان 
خودرو  ۱۶۷ هزار و ۴۸۵ ۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
کسب و پیشه ۲ هزار و ۵۶۸ ۳۳ میلیارد تومان
پسماند مسکونی ۱۰ هزار و ۳۳۵  ۳۵ میلیارد تومان
پسماند غیرمسکونی ۲ هزار و ۲۶۶ ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

*اسنادی که از طرف حساب تجاری یا غیر تجاری دریافت و در تاریخ مندرج أر آن وصول می شود.  

بر اساس ماده سوم بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران مجاز است در راستای تشویق مؤدیان به تعجیل در پرداخت درآمدهای پایدار به‌صورت غیرحضوری و تا تاریخ ۱۳۹۹/۵/۳۱ اقدامات ذیل را انجام دهد:

الف: جایزه خوش‌حسابی موضوع بند (۱) تبصره چهارم (۴) مصوبه ـ ابلاغی به شماره ۱۶۰/۱۸۸۵/۵۰۱۳ مورخ ۱۳۹۳/۳/۳ در خصوص «اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند ابلاغی به شماره ۱۶۰/۱۷۲۱/۲۳۶۱۵ مورخ ۱۳۹۱/۱۱/۱۶» را به ۳% به ازاء هر ماه افزایش دهد.
ب: پاداش جایزه خوش‌حسابی عوارض کسب و پیشه موضوع ماده سی و هفتم (۳۷) آیین‌نامه تعرفه و دریافت عوارض کسب و پیشه ابلاغی به شماره ۳۵۲۵-۱۶۰/۳۷۲ مورخ ۱۳۶۷/۷/۶ قائم‌مقامی وزیر کشور در شهرداری تهران و اصلاحات بعدی آن را به ۱۸% افزایش دهد. همچنین پرداخت عوارض معوقه کسب و پیشه مشمول ۱۰% تسهیلات تسویه عوارض معوقه خواهد بود.
 بر اساس ماده هفتم، در راستای اجرای تبصره چهارم (۴) قانون اصلاح ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در مواردی که امکان تأمین انواع سرانه و گذرها از زمین مورد تفکیک و افراز میسر نباشد، قدرالسهم خود را به قیمت کارشناسی و بر اساس اتخاذ تصمیم کمیته‌ای متشکل از معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات، شهردار منطقه مربوطه و دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران (به انتخاب شورای اسلامی شهر تهران) به مالک واگذار نماید. 
آنطور که در ماده ۱۵ این بسته آمده است؛ شهرداری تهران مجاز است تا سقف چهل هزار میلیارد (۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال سهام متعلقه در پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری را به عنوان تأدیه دیون مربوط به خطوط مترو و نیز پرداخت غیر نقدی برای شروع عملیات اجرایی خط ۱۰ با قیمت کارشناسی در اختیار پیمانکاران و برنده مناقصه مربوطه قرار دهد و گزارش اقدامات را به صورت سه (۳) ماهه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید. 
خبرنگار: فریبا رحمانی
۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 6449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =