سلامت شهروندان؛ قربانی هم‌افزایی آلودگی هوا و کرونا

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران گفت: موج زمستانه بعدی کرونا با توجه به اینکه هوای آلوده نیز حاکم است، می‌تواند وضعیت تنفسی را بدتر کند و تلفات ناشی از کرونا را افزایش ‌دهد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شرکت شهر سالم، حمید چوبینه درباره آلودگی هوا و میزان مراجعه به مراکز درمانی شهرداری تهران گفت: معمولا زمانی که هوا آلوده است؛ مراجعه افراد در معرض ناراحتی‌های قلبی و ریوی و کسانی که از آسم و آلرژی رنج می‌برند، به مراکز درمانی بیشتر می‌شود.

او با بیان اینکه در هوای آلوده به سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی توصیه می‌شود از خانه خارج نشوند، گفت: اکنون که شرایط کرونا را نیز تجربه می‌کنیم، تاکید بر این توصیه چندین برابر است.

حمید چوبینه با اشاره به اینکه با توجه به شیوع کرونا باید هوشیارتر از گذشته عمل کرد، اضافه کرد: تجربه خاصی در گذشته داشتیم که در زمینه کنترل بیماری در موج اول ناشی از هوشمندی اجتماعی مردم و دقت مسئولان در زمینه کنترل و پیشگیری از کنترل بیماری کرونا بود، اما یک‌باره ورق برگشت.

مدیرعامل شرکت شهر سالم گفت: کرونا از آتش زیر خاکستر هم بدتر است و ممکن است هیچ ردی از آن در فرایندهای بیرونی جامعه دیده نشود، اما یک‌باره جامعه را گرفتار کند.

او ادامه داد: اگرچه آمار مرگ‌ومیر کرونا صفر نشده و صرفا کمتر شده است، اما نسبت به زمان پیک کرونا که شاهد جان باختن شهروندان و شیوع بسیار گسترده بودیم شرایط بهتر است، البته نه اینکه این بیماری دیگر خطری ایجاد نمی‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه پیشگیری مهمترین اقدام برای از بین بردن کرونا است، گفت: قرنطینه افراد دارای علائم، غربالگری، عدم برگزاری دورهمی، جلوگیری از حضور در مکان‌های شلوغ و این موارد باید سر جای خود باقی باشد تا موفقیت را به سرانجام برسانیم.

چوبینه در واکنش به اینکه کاهش آمار، نگرانی از تقلیل اجرای پروتکل‌ها توسط مردم را به همراه دارد، گفت: بله، این مساله صادق است. همیشه زمانی که احساس کردیم خیلی موفق شدیم فرآیندهای کنترلی و پیشگیری را کم کردیم و به شرایط قبل بازگشتیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم ادامه داد: اکنون آمار کاهش پیدا کرده، اما موج زمستانه بعدی با توجه به اینکه هوای آلوده نیز حاکم است، می‌تواند وضعیت تنفسی را بدتر کند و تلفات ناشی از کرونا را در صورتی که شیوع آن بیشتر شود؛ افزایش ‌دهد، باید تا رسیدن به آخرین آمار تلفات، پروتکل‌ها را کنترل کنیم.

او درباره تاثیر آلودگی بر شیوع کرونا گفت: آلودگی به خودی خود شیوع کرونا را بیشتر نمی‌کند، بلکه از آنجایی که ریه‌ها را درگیر می‌کند و با تنفس افراد در ارتباط است و عارضه اصلی ویروس کرونا نیز بر روی سیستم تنفسی است، هم‌افزایی پیدا می‌کنند و خطر بیشتری ایجاد می‌شود.

 چوبینه گفت: زمانی می‌توانیم از موفقیت در حوزه مقابله با کرونا صحبت کنیم که آخرین مورد نیز درمان شده باشد و برای موارد شبه بیماری نیز دستورالعمل‌های دقیق و فوری اجرا شود.

او در پاسخ به این سوال که اجرای فوری دستورالعمل‌ها در صورت مشاهده فرد مشکوک در تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در تهران سیستم‌های کنترل و پیشگیری نسبت به مناطق دیگر کشور ضعیف‌تر است. حتما باید سیاست‌گذاران عرصه سلامت با هماهنگی مردم و سازمان‌ها به یک راه حل درست برسند. فردی که شبه علامت دارد باید تامین مالی شود و بتواند درمان مناسب را دریافت کند تا نسبت به حضور در بیرون از منزل‌ احساس عدم نیاز کند.

مدیرعامل شرکت شهر سالم بیان کرد: افراد باید بدانند که کسی متوجه آن‌ها است و از نظر نظارتی و رعایت پروتکل‌ها و همچنین از نظر حمایتی رصد می‌شوند

۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 7668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =