نژادبهرام: در دوره پنجم مدیریت شهری یک مورد شب ماندگی نداشتیم

شهر: عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: افرادی که بی عدالتی را در شهر حس می کنند، شکافشان با شهر بیشتر می شود و شهر را مقصر می دانند.

به گزارش خبرنگار شهر، زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران شب گذشته در گفت و گویی چند جانبه با موضوع عدالت اجتماعی زیر پوست شهردر فضای مجازی(کلاب هاوس) گفت: عدالت شهری مقوله مهمی است شورای شهر از ابتدای ورود به آن حساسیت ویژه ای داشت و سعی کرد در همه ابعاد با حساسیت  ویژه ای ورود کند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: عدالت در ابعاد مختلف یک ایده ال بشری است و عدالت در شهر نیز همان ایده آلی است که همه به دنبال آن هستند و فکر می کنیم آنچه که شهر را زیست پذیرتر می کند عدالت اجتماعی در آن است.

نژادبهرام افزود: در تقسیم بندی عدالت ابعاد مختلفی وجود دارد اما در بحث عدالت اقتصادی نگاه ویژه ای وجود دارد.  در شورای شهر پنجم نگاه به عدالت بسیار جدی بوده و در توزیع و برنامه ریزی عدالت احتماعی مورد توجه بوده است.

او بیان کرد: شهر بدون تبعیض و تهران برای همه شعار پیروزحناچی، شهردار تهران برای شروع فعالیت بود.  جریان شهر نشینی در قرن بیستم احساس بی عدالتی را در شهر رواج داده است و گاهی این بی عدالتی افزایش پیدا می کند و شهروندان نیز نسبت به آن بی تفاوت می شوند.  افرادی که  شاهدبی عدالتی در شهر هستند و شکاف آنها با شهر بیشتر می شود و شهر را مقصر می دانند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: تلاش ما در مدیریت شهری کاهش بی عدالتی و توزیع عادلانه منابع بود و باید تاکید کنم در شرایط امروز توانستیم به مرحله ای برسیم که به عنوان مثال یک مورد شب ماندگی در شهر تهران مشاهده نشد و برای همه سرپناه داشتیم.

نژاد بهرام افزود: تجربه ۱۵ ساله من در مدیریت شهری تهران نشان می‌دهد برای رسیدن به عدالت اجتماعی باید به فضا اهمیت دهیم و این عدالت در فضا از اسکان و فراغت و تردد و هوای پاک عدالت اجتماعی درون شهری است.

او بیان کرد: عدالت در فضا اگر ایجاد شود عدالت در جامعه بیشتر تبیین می شود و گرچه در هر دوره رویکردها تغییر می کند اما آنچه که انسان را به شهر وصل می کند فضا است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: در این دوره شاهد کاهش ۴ هزار هکتاری بافت فرسوده در شهر تهران بودیم، طبق قوانین باید در ده سال بافت فرسوده از بین می رفت و باید به این نکته اشاره کنم از زمان ارایه تسهیلات ۴۰ درصد خانه ها نوسازی شده است و برای رسیدن به عدالت اجتماعی اینگونه تبیین شد که ابتدا فضا نوسازی شود تا ارزش سکونت در مناطق افزایش پیدا کند.

نژاد بهرام افزود: درباره درآمد پایدار باید به این نکته تاکید کنم که خیلی تلاش کردیم تا درآمدها افزایش پیدا کند اما همه چیز در اختیار شهرداری تهران نیست، خیلی تلاش کردیم اما بیش از ۲۰درصد درآمد ها را نتوانستیم به شهرداری اختصاص دهیم.

او بیان کرد: در تصمیم گیری در اخذ عوارض نیز همواره شهرداری تهران با محدودیت قوانین بالا دستی مواجه است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: مدیریت شهری تمام اختیار شهر را به عهده ندارد و لایحه درآمد پایدار و مدیریت واحد شهری ۶ سال است در مجلس بالا و پایین می شود و هنوز به نتیجه نرسیده است.

نژاد بهرام افزود: شاید ضعف از ما بود که نتوانستیم برخی از موضوعات را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم.

او بیان کرد: در دوره شیوع کرونا 9.5 میلیارد در اختیار دستفروشان قرار گرفته شد و این چنین نبود که شهرداری از طبقه فرو دست فاصله بگیرد و نباید فراموش کنیم که شهر مجموعه ای از قدرت های متمرکز ‌متعدد است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: شهر مجموعه ای از قدرت های متعهد است و مدیریت شهری برای حفظ انسجام خود باید با همه اینها همکاری کند.

نژاد بهرام افزود: در بخش کودکان کار ابتدا از شهرداری تقاضای اختصاص فضا شد که موجی شکل گرفت که نوک پیکان این هجمه به سمت شهرداری بود و این در حالی بود که شهرداری در جمع آوری آن ها هیچ نقشی نداشته است.

او بیان کرد: شهرداری به دنبال این است که حقوق خود را از شهر بگیرد اما این بدین معنا نیست که حقوق خود را گرفته باشد.

نژاد بهرام گفت: تعداد گرمخانه های زنان در این دوره از یک فقره به 4 عدد رسید و خوشبختانه ظرفیت این گرمخانه تکمیل نمی شود. نوعی شادی و زندگانی برای زنان فراهم می شود.

او بیان کرد: ما جدا از ساختار سیاسی و اجتماعی شهر خود نیستیم و باید تاکید کنم با پیوستی از اتفاقات سیاسی تحت تاثیر قرار خواهیم گرفت

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: آسیب های اجتماعی در درون شهر بازتولید می شوند و امر عدالت شهری مطرح می شود تنها برای ساکنان شهر نیست و باید برای تمام افرادی در نظر گرفت که وارد شهر تهران می شود.

نژاد بهرام افزود: تهران در روز بیش از ۱۲ میلیون جمعیت دارد و وقتی در بحث عدالت اجتماعی ورود می کنید نباید حاکمیت را از آن جدا کرد و اگر بخواهیم روی مصادیق ورود کنیم و اگر تصمیمی گرفته می شود این است که صاحبان متعددی بر روی چالش ها وجود دارد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: در یک مثال دیگر در همه گیری کرونا خواستیم تا شهر تعطیل شود اما نهادهای حاکمیتی نظر خود را اعمال کردند و تاکید من این است که مشکلات خود را فریاد می زنیم اما صدایمان به جایی نمی رسد.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 10011

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =