۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 10113

حرکت به سمت درآمدهای پایدار و کاهش بدهی های شهرداری

تنها دوره ای که افزایش پرسنل نداشته ایم
حرکت به سمت درآمدهای پایدار و کاهش بدهی های شهرداری

سید محمود میرلوحی از اعضای شورای شهر، در یادداشتی نوشت: در این دوره تمامی تــلاش خود را کرده ایم تا محل کسب درآمد از راه های گذشته نباشد و به سمت افزایش درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

به گزارش شهر، سید محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراها قرار گرفته است درباره تغییر رویکردها در حوزه مسائل مالی و قراردادهای شهرداری در این دوره از مدیریت شهری و مقایسه آن با دوره های گذشته نوشت:

 تغییر رویکرد در استقراض از بانکها یکی از مهمترین تفاوتهای دوره پنجم شورای شهر و دوره های گذشته است. در این دوره ثابت شد که تراکم فروشی، شهرفروشی و اقداماتی از این دست راه حل مناسبی برای اداره شهر نیست. شروع این دوره با حجم زیادی از بدهی ها روبه رو بود که یکی از دلایل زیادی این بدهی ها این بود که مسئولان اشراف لازم را بر مسائل مالی و خزانه نداشتند و در نبود خزانه اصلی به حسابهای خارجی و فاینانس ها اساسا توجهی نشــده بود.

 در دوره شهردار پیشین و پیش از آن با تمامی فاینانس ها به صورت دلار و ارز خارجی برخورد می شد که در شورای پنجم تمامی آنها به ریال تبدیل و بررسی های لازم انجام شد. همچنین اقداماتی در راســتای بازگرداندن تعداد قابل توجهی از املاک از اسفند۹۵ به بعد، خیلی دیر انجام شد که البته این اقدامات کافی نبودند.

در این دوره تمامی تــلاش خود را کرده ایم تا محل کسب درآمد از راههای گذشته نباشد و به سمت افزایش درآمدهای پایدار حرکت کنیم. در این راســتا، طرح های تفصیلی که مورد بی اعتنایی قرار گرفته بودند اجرا شدند، باغاتی که طی ۱۰سال اخیر ۱۲۸ هکتار آنها از بین رفت، حفظ شــدند و به طور کلی به جای استقراض، بدهی ها در حال پرداخت است.

از آغاز کار شورای پنجم، اعضا به طور مستمر از شهردار گزارش تغییر و تحولات را خواســته و از بخش اقتصادی شهرداری نیز خواهان مشخص کردن تمامی بدهی ها شدند که با این اقدامات هم اکنون وضعیت بدهی ها مشخص است.

در این چند سال حدود ۸ هزار میلیارد از بدهی های بانکی را حل و فصل کرده و به مشکلات پیمانکارانی که جلوی شهرداری تجمع می کردند نیز رسیدگی کردیم. متأسفانه بخشی از بدهی ها مربوط به احکام قضایی است که به طور مرتب علیه شهرداری صادر شــدند و از طریق ماده ۷ فقط در سال گذشته توانستیم هزار میلیارد تومان از این احکام را لغو کنیم.

اگر این اقدامات پیگیری نمی شد شــهرداری به عنوان سازمانی بدهکار شناخته می شد و دیگر سازمانها با آن همکاری نمی کردند. اما هم اکنون نزد بانک های کشــور اعتبار خوبی داریم که به این واسطه می توانیم با آنها همکاری کنیم. بدهی های بیمه کارکنان در دوره پنجم به تأخیر نیفتاد و در راستای بدهی های دوره قبل نیز ماهانه ۷۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی پرداخت می کنیم.

در ســال ۹۵ رقمی حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان استقراض انجام شده بود و اگر با شیوه های گذشته کار می کردیم درپایان دوره پنجم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم اما خوشحالیم که با تلاشهای بسیار بدهی ها به زیر ۶۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

با وجود اینکه رقم تورم در چهارســال اخیر بالا بود، هزینه های ما با آن پیوند نخورد و بالا نرفت که اگر این اتفاق می افتاد نهایتا می توانســتیم نیمی از اقدامات بهره برداری شده را انجام دهیم. تلاش ها در این جهــت بود که انجام پروژه های بزرگ در شــهر تهران مانند مترو، رانت زدایی شده و رقابتی پیگیری شود.

با همین روش نیز با وجود تورم های سنگین در این چهار سال، هزینه های شهرداری به شدت مهار شــده اســت. البته در بخش حقوق و دستمزدها تأثیر تورم مهارشدنی نیست و طبق مصوبات دولت ۳۰ درصد سالانه افزایش دستمزد کارکنان را داشته ایم.

در آغاز این دوره  ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری داشتیم که این رقم اکنون به یکهزار و ۱۰۰میلیارد تومان رسیده اســت اما در هزینه های اجرایی و عمرانی با برنامه های صورت گرفته صرفه جویی های بســیاری انجام شده است. از طرف دیگر در دوره پنجم بخش هایی را شناســایی کردیم که پیشتر درآمدی نداشتند و حالا به عنوان یکی از مراجع درآمدی شــهرداری از آنها بهره برداری شــده اســت.

هم اکنون از محل پسماند خشک، اجاره غرفه در بوستانها، اجاره املاک و در بحث آتش نشانی و پارکینگ، شهرداری درآمدهایش را سازماندهی کرده است. سیاست های جدید سبب شد که هزینه های اضافی مهار شده و به کیفیت کار نیز توجه شود. برای مثال شهرداری پنج کارخانه آسفالت غیرفعال داشت که با فعالسازی و بالابردن کیفیت آنها، سالانه ۷۰۰هزار تن آسفالت در شهر ریخته می شود.

 در بحث دستاوردهای شورای شهر پنجم، شاید شفافیت در کار و فعالیت را بتوان مهمترین آنها دانســت. در این دوره ســازمان شیشه ای در شورای شهر به وجود آمد که تأثیرات زیادی در اصلاح کار و فعالیتها داشت. رقابتی شــدن فعالیتها و رانت زدایی، از دیگر دستاوردهای این دوره بود، به شکلی که در این دوره دیگر هیچ قراردادی در شهرداری خارج از مقررات و آیین نامه معاملاتی شهرداری بســته نمی شــود.

پیشتر نیمی از قراردادها با ترک تشــریفات بود ولی حالا تمامی قراردادهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان در سامانه شفافیت ارائه شده و با رقابت صورت می گیرند. در راستای کاهش هزینه های جاری نیز دوره پنجم، تنها دوره ای است که افزایش پرسنل نداشته درحالیکه دوره های گذشته فقط در سال آخر حدود ۱۳هزار نفر به عائله شهرداری اضافه کردند.  همچنین در ازای ۱۰ هزار پرسنلی که بازنشســته شدند افراد جدیدی استخدام نشدند.

در دوره های قبلی اولویت شــهرداری نگاه به پاســتور و اهداف دولت بود اما در این دوره اولویت ها را به سمت مردم برگرداندیم، به صورتی که براساس نیاز شهروندان سیاستها و برنامه ها را تنظیم کردیم. زمانی که مردم حمل ونقل عمومی و کنترل آلودگی هوا را مهم می دانند تلاش شده تا برای برطرف کردن این نیاز مردم تهران پیگیری هایی انجام شود.

پیشتر گفته می شد که مسیر، مسیر شهر فروشی به هر قیمتی است اما در دوره پنجم توجه به باغات و محیطزیست شهری در دستور کار قرار گرفت. دیگر هدف استقراض و پول درآوردن نیست بلکه برای درآمد پایدار شهری تلاش می کنیم.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 10113

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =