تاب آوری شبکه مترو تهران تا ۷/۵ ریشتر زلزله

شهر: ایستگاه‌ها و تونل‌های مترو به منظور کاهش ریسک خسارات احتمالی در زمان وقوع زلزله از آغاز طراحی شبکه مترو، مقاوم سازی شده اند.

علی امام، مدیرعامل راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفتگو با شهر، درباره وضعیت استحکام سازه‌های مترو تهران در زمان وقوع زلزله، بیان کرد: بزرگترین زلزله محتملی که می‌تواند در شهر تهران رخ دهد، در طراحی سازه‌های مترو اعم از ایستگاه‌ها و تونل‌ها توسط مشاوران طراح، مدنظر قرارگرفته و در اجرا نیز اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز خسارات احتمالی انجام شده است.

او با تأکید براینکه از آغاز طراحی مترو مقاوم سازی سازه‌ها در طراحی و عملیات اجرایی انجام شده و همچنان در توسعه خطوط دیگر هم مدنظر قرار خواهد گرفت، افزود: انتظار می‌رود که با انجام این اقدامات، تأسیسات مترو در مقابل بیشینه زلزله شهر تهران پایدار باشند و مشکلی برای سازه‌های مترو ایجاد نشود و حداقل سرویس‌دهی از داخل تونل‌ها برای جابه‌جایی و خروج مسافران صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در ادامه افزود: بیشینه بزرگی زلزله‌ای که برای تهران براساس گسل‌ها پیش بینی شده، ۷/۵ ریشتر است. مقاوم سازی تمامی خطوط فعال مترو انجام شده و در ساخت خطوط جدیدتر هم انجام می‌شود.

امام درباره مسیر سبز شبکه مترو، توضیح داد: مسیر خروج اضطراری به عنوان مسیر سبز در تونل‌های مترو طراحی شده که در شرایط اضطراری مسافران امکان خروج به روی زمین را خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در تعریف ساده‌تر مسیر سبز، گفت: اگر در زمان وقوع آتش سوزی، قطار در تونل میان دو ایستگاه باشد، مسافران از طریف مسیر سبز یا خروج اضطراری به سطح زمین تخلیه می‌شوند. به طور معمول یک هواکش میان تونلی و پله فرار میان هر دو ایستگاه در تونل وجود دارد. به تعداد هواکش‌های میان تونلی هر ایستگاه، یک پله اضطراری خروج وجود دارد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 1012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =