در انتظار تشکیل سازمان گردشگری تهران

حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: تأکید و توجه به گردشگری راه برون رفت همه شهرداری های کشورمان به خصوص شهرداری پایتخت از مشکلات مالی و درآمد جاری است.

به گزارش شهر، حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش دوره پنجم شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراها قرار گرفته است، نوشت: ری و تجریش را می توان هم از نظر حضور و تنوع کاندیداها از جریان های مختلف و هم از نظر مشارکت مردم یکی از بی نظیرترین تجربه های مشارکت در عمر کوتاه پارلمان محلی در دوران جمهوری اسلامی قلمداد کرد.

در دوره پنجم با توجه به شرایط خاصی که هدایت مدیریت شهری را مردم با میزان آرای بالا در اختیار ما گذاشتند، با اقبال مردمی فراوان، مسئولیت بزرگ و سنگینی را برگردن ما نهادند. شاید برخی می خواهند این دوره را فاقد عملکرد نشان دهند که البته بی انصافی است.

در این دوره از شورا، موظف به تغییر رویکردهای کلی نسبت به مسائل حکمرانی شهری بوده و هستیم. ما نسبت به ساحت کاری خودمان و مدیران در سازمان شهرداری وسواس خاصی داشتیم و تلاش کرده ایم شهردار و همکارانش از افراد مورد قبول شهرداری و تأیید مردم باشند.

در حوزه فرهنگی و اجتماعی این تغییر رویکرد آشکارتر به نظر می آمد. درحوزه های میراث فرهنگی، نامگذاری، هنر، ورزش و... رویکردهای گذشته باید اصلاح می شدند و این تغییر رویکرد بعد از ۱۴سال مدیریت مداوم مقاومت های طبیعی و غیرطبیعی را در پی داشت و هجوم تبلیغاتی زیادی برایمان به وجود آورد که برخی به طنز می گفتند که این دوره اسم و فامیل بازی می کنند! درصورتی که همین نامگذار ی های مفاخر ملی، شهدا، هنرمندان و موسیقیدانان بر کوی و برزن شهر با دقت و برخی با موانع و مقاومت شکل گرفت! که می خواهند با اینگونه طنزهای بی پایه زحمات را مخدوش کنند!

در ادوار گذشته هزینه های فراوانی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در شهرداری به صورت یک عملکرد فانتزی انجام شد که اکثرا رها شده یا در اختیار افراد غیرمتخصص قرار داشت، این مراکز به صورت جزایر پراکنده فعالیت می کنند. تلاش ما در این دوره ساماندهی این بخش در یک سازمان قوی است. در ماده ۷۲ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، سازمان گردشگری را تشکیل و تصویب کردیم که امیدوارم تا پایان دوره ساختار این سازمان تصویب و اجرایی شود. گردشگری شهری در دنیای امروز از وظایف مدیریت شهری است که به عنوان منابع درآمد پایدار شهر باعث رونق اقتصادی و توسعه اشتغال می شود، اما در شهرداری این حوزه مغفول مانده بود و با کمال تأسف باید بگوییم این دومین صنعت درآمدزا و ارز آور یعنی «گردشگری » قبل ازکرونا در کشورمان کمترین گردش مالی یعنی ۲/ ۰ درصد را به خود اختصاص داده است.

 تأکید و توجه به گردشگری راه برون رفت همه شهرداری های کشورمان به خصوص شهرداری پایتخت از مشکلات مالی و درآمد جاری است، زیرا ما از کشوری با تنوع اقلیمی، جمعیت، زبان، فرهنگ و تاریخ ده هزارساله وآثارفاخری مثل تخت جمشید، کاخ گلستان، برج طغرل، آتشگاه، چشمه علی و... برخورداریم و به لحاظ پتانسیل های تاریخی، فرهنگی و طبیعی جزو ۱۰کشور اول جهان هستیم ولی در بهره برداری از این مزیت ها رتبه های آخر را داریم.

 در دوره ما ضمن پیشگیری از تخربب چشمه علی و خشک شدن آن و احیای منزل نیما یوشیج، پدر شعر نوی فارسی و مرمت و بازپیرایی خانه جلال آل احمد و خانه اتحادیه و جلوگیری از تغییر کاربری املاک میراثی و اقدامات قانونی برای استانداردسازی تابلوهای مراکز گردشگری، توسعه خانه ها و کافه های کتاب و فرهنگ در دستور قرار گرفته است.

امیدواریم در آینده پارلمان شهری به ویژه در پایتخت با ظرفیتهای فراوان و وجود ابنیه و مزیت های متنوع تهران، ری و تجریش این رویکرد علمی و به روز را برای گردشگری داخلی و خارجی پایتخت ادامه دهند و تهران را از اینکه فقط یک ورودی و معبر برای گردشگران خارجی به سایر نقاط کشور است، به یک «مقصدگردشگری » که شعار راهبردی ما در دوره پنجم بود، ادامه دهند.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 10163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =