عزل متخلفان در پروسه تزریق واکسن در مناطق ۶ ، ۷ و ۹

شهر: شهردار تهران ضمن ارایه آمار دقیقی از روند واکسیناسیون در شهرداری تهران و شفاف سازی جزییات تخلفات صورت گرفته گفت: بزودی پروتکل واکسیناسیون در شهرداری تنظیم و ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار شهر, پیروز حناچی، شهردار تهران در دویست و نود و یکمین جلسه شورای شهر تهران درباره مسئله واکسیناسیون و مشکلات پیش آمده گفت: روز چهارشنبه در یکی از  سایت های منتقد شهرداری گزارشی منتشر شد که اطلاعاتی در مورد استفاده مدیران شهرداری از سهمیه واکسن پاکبان ها داشتند. این موضوع را در همه مناطق بررسی کردیم. در بررسی ها مشخص شد که مقداری انحراف در برخی از مناطق بوده است.

او ادامه داد: در همین زمینه یک رئیس ناحیه تا صبح همان روز عزل شد. سحرگاه همان روز پنجشنبه توئیتی منتشر کردم که پیگیر این موضوع هستیم و از رسانه ها برای حساسیت شان تشکر کردم. اعلام کردم که موضوع واکسیناسیون را فورا بررسی می کنیم و در صورت مشاهده تخلف با افراد خاطی برخورد خواهد شد و حتی اگر لازم باشد این افراد برای بررسی های بیشتر به مراجع ذیصلاح معرفی می شوند.

شهردار تهران اعلام کرد که بر اساس دستور او اسامی کسانی که واکسن دریافت کرده اند در سایت شفاف بارگذاری شد.

او ادامه داد: تحقیقاتی از سوی حراست کل و دفتر شهرداری صورت گرفته است. عمده بحث در منطقه ۶ بوده است که طی مکاتبه شهردار منطقه با بهداشت شمال غرب لیستی به ظرفیت ۳۲۵ نفر برای تزریق واکسن کوید ۱۹ اعلام شده بود که از این تعداد ۱۹۸ نفر اقدام به دریافت واکسن کرده اند که اسامی آنها را از طریق حراست وزارت بهداشت پیگیری می کنیم.

حناچی گفت: از این ۱۹۸ نفر به تفکیک ۴۴ نفر پرسنل بازیافت، ۱۰۰ نفر پاکبان، ۱۲ نفر کارمند، ۱۳ نفر فاقد رابطه استخدامی با شهرداری تهران با هویت مشخص، ۲ نفر راننده جرثقیل، ۹ نفر راننده خودرو سرویس، یک نفر شهربان و ۱۷ کارگر فضای سبز بوده اند. راس ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت جلسه ای در شهرداری تشکیل دادیم و پیرو دستور داده شده موضوع واکسیناسیون با جزئیات مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته حناچی، تعداد محدودی واکسن برای تزریق به نیروهای خط مقدم مبارزه با کرونا اعم از پرسنل بهشت زهرا، پاکبان ها و پرسنل پسماند که شامل نیروهای عملیاتی و مرتبط با مشاغل پر خطر خدمات شهری باشند از طریق وزارت بهداشت تخصیص داده شده است. از این تعداد تا کنون هیچ یک از مدیران شهری (تا رده ۴ مدیریتی) تزریقی انجام نداده اند.

او افزود: بررسی ها نشان داد که یک نفر از مسئولان نواحی اقدام به تزریق واکسن از سهیمه فوق کرده است که همان روز به همراه سه نفر از همکاران ذیربط در منطقه ۶ عزل شدند. در بررسی های بعدی معلوم شد که توزیع سهمیه در یکی از مناطق منطبق با پروتکل های مصوب نبوده است که معاون خدمات شهری منطقه عزل شد. دو رئیس ناحیه در مناطق ۹ و ۷ نیز به همین دلیل عزل شدند.

حناچی گفت: یک ایراد به کار شهرداری وارد بوده است که دستورالعمل دقیق برای واکسیناسیون نداده بود. کسانی که در آسایشگاه کارگران حضور دارند، راننده, پاکبان ها و برخی دیگر شامل واکسن می شوند که این افراد را به دقت مشخص نکرده بودیم. پروتکل خیلی باز گذاشته شده بود و اجازه تشخیص داده شده بود. بعضا مشکلات دیگری هم وجود داشت که اگر کسی مدارک لازم (کارت شناسایی) نداشت همکاران وزارت بهداشت تزریق را انجام نمی دادند و بعضی از افراد خودشان استنکاف می کردند و امکان اینکه واکسن مجددا بازگردانده شود هم وجود نداشت. باید حتما تزریق می شد.

شهردار تهران توضیح داد: تلاش کردیم از طریق رسانه ها و تلویزیون به مردم اطلاع رسانی کنیم. حتی در کلاب هاوس هم اتاقی تشکیل شد و در این مورد صحبت شد و همکاران توضیحات لازم را ارائه کردند. شهرداری بر اساس وعده ای که داده بود شفافیت دارد. لیست کسانی که واکسن زده اند نیز به مرور در حال بارگذاری است. بنا به توصیه های وزارت بهداشت و WHO نام افراد نوشته نشده است اما کد ملی و مسئولیت ذکر شده است. 

او افزود: خاطیان عزل شده نیز به اداره تخلفات ارجاع می شوند تا در مورد آنها تصمیم گیری شود. مقرر شد فهرست کسانی که خارج از نوبت واکسن زدند نیز منتشر شود. اینفوگرافی هم تهیه شده که در کانال با اعضای شورا به اشتراک گذاشته می شود. گزارشی هم از آخرین وضعیت حراست کل به اعضای شورا در مورد واکسیناسیون شهرداری تهران ارائه می شود که واکسیناسیون از تاریخ ۳ اسفند ۹۹ با مشارکت کارکنان بهشت زهرا به تعداد ۵۴۳ نفر آغاز شده است و در ادامه سازمان پسماند و مناطق ۲۲ گانه با معرفی پاکبان های زحمت کش و بالای ۵۰ سال مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت واکسن دریافت کرده اند. از تعداد ۷ هزار و ۷۵۵ نفر معرفی شده تعداد ۲ هزار و ۷۲۵ نفر تا کنون اقدام به تزریق یک دوز واکسن آسترازنکا یا سینوفارم کرده اند.

او افزود: در معرفی افراد توسط مناطق با تخلف صورت گرفته بنا به استعلام موثق به جز در منطقه ۶، تعداد ۲۰ نفر مغایر با دستوالعمل در دفاتر حراست احصا شده اند. این خطا کمتر از یک درصد است. از تعداد ۲۰ نفر ۱۳ نفر مربوط به منطقه ۷ بوده است و در منطقه ۶ هم عوامل کارگری پسماند و فضای سبز و سرویس ۷۳ نفر هستند که تعداد ۲۵ از پرسنل و مابقی فاقد رابطه استخدامی منطقه وجود داشته است.

شهردار تهران گفت: نبودن نظارت مناسب در مرحله تزریق واکسن در مراکز بهداشت این حواشی را به وجود آورده بود که در منطقه ۶ معاون خدمات شهری به این دلیل عزل شد. در مابقی مناطق تلاش شده وحدت رویه طی شود. ان شالله با ابلاغ پروتکل تنظیمی این رویه اصلاح می شود.

حناچی همچنین در ادامه سخنان خود در پاسخ به برخی سوالات اعضای شورای شهر گفت: تلفات زیادی در بخش تاکسیرانی در مواجهه با کرونا وجود داشت که متاسفانه در دستورالعمل لحاظ نشده بود. تا کنون بیش از ۲۴۰ نفر از تاکسیرانان فوت شده اند. این گروه نقش زیادی در انتشار نیز دارند و واکسیناسیون تاکسیران ها اکنون در حال پیگیری است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی از مناطق هنوز واکسن دریافت نکرده اند نیز گفت: تهران بین سه دانشگاه شهید بهشتی، ایران و علوم پزشکی تهران توزیع شده است. شیوه توزیع واکسن این دانشگاه ها متفاوت بوده است. دانشگاه علوم پزشکی تهران مناطق ۲، ۶ و ۹ را پوشش داده است. رابطه شهرداری های مناطق با این دانشگاه ها رابطه نزدیک و کاری است. 

او ادامه داد: نظارت فنی واکسیناسیون به شرکت شهر سالم سپرده شده است. دیروز نیز در ستاد ملی کرونا به دلیل برخورد با خاطیان و پیگیری جدی انحراف ونیز همکاری در زمینه طرح ترافیک در دو هفته تعطیلی تهران از شهردای تهران قدردانی شد.

خبرنگار:سمیرا امیرچخماقی

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 10170

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =