۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 10219

مردم مسیر درست را از نادرست تشخیص می دهند

T.O.D رویکردی که دارای چند اصل بنیادین است
مردم مسیر درست را از نادرست تشخیص می دهند

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: یکی از دستاوردهای شورای پنجم، نگاه انسان به شــهر بود. این در حالی اســت که تا قبل از این دوره، رویکرد غالب خودرومحوری بود.

به گزارش شهر، شهربانو امانی، رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراها قرار گرفته است، نوشت: شورای پنجم با مطالعه بین المللی در این حــوزه به دنبــال راهکاری تجــارب بنیادین برآمد و نهایتا رویکرد خودرو محوری جای  خود را به رویکرد انسان محوری داد و بر همین اساس  TOD(رویکرد توسعه حمل و نقل محور) شکل گرفت.

TOD رویکردی که دارای چند اصل بنیادین است و تنها یکی از  آن ها تسهیلات  حمل و نقل عمومی است. اجرای این اصول علاوه بر آنکه، نیاز به جابه جایی در شهر را کاهش می دهد. بازدهی حمل و نقل عمومی را نیز افزایش می دهد. وقتی مردم خدمات مورد نیاز خود را در پیرامون محل زندگی خود دارند کمتر ســفر می کنند. در نتیجه نیاز به وسیله حمل و نقل،  چه شخصی و چه عمومی کاهش می‌یابد. با همکاری تمامی اعضای شورای شهر تهران، مصوباتی را در این خصوص برای شهرداری تهران تعیین کردیم که بازنگری طرح تفصیلی براساس توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی، توجه ویژه به معابر و بازآرایی آنها طبق اصول خیابان کامل و توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو محور اصلی این وظایف است.

تغییر نگرش درخصوص منابع درآمدی شهر از دیگر دستاوردهای شورای پنجم بود. از این طریق کسب درآمد از طریق شهرفروشی که یکی از اصلی‌ترین موارد بروز فساد بود، متوقف شد و با کاهش صدور مجوزات و نظارت دقیق در راستای طرح تفصیلی، توجه به حقوق عمومی شهر مورد تأکید قرار گرفت. از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به طرح لغو برج‌باغ‌ها، جلوگیری از واگذاری املاک شهرداری و بازپس‌گیری تعداد زیادی از املاکی که در دوره گذشته بدون مصوبه با قیمت‌های بسیار پایین واگذار شده بود و به املاک نجومی معروف بود، اشاره کرد.

در موضوع شفافیت نیز اقدامات خوبی صورت گرفت. یکی از مهم‌ترین اقدامات مهم جهت مبارزه با فساد و رانت در یک سیستم، ایجاد شفافیت در آن است. خوشبختانه شورای پنجم از همان ابتدا بحث شفافیت را دنبال کرد به‌طوری‌که هم‌اکنون شورای شهر تهران و شهرداری تهران به یکی از شفاف‌ترین ارگان‌ها تبدیل شده‌اند.

از دیگر دستاوردهای شورای پنجم حفظ هویت جمعی بود. جراحی یک سیستم فسادزا خیلی سخت است. من ادعا ندارم همه مشکلاتی که انتظار داشتیم، در شهرداری حل و فصل شده باشد. در تغییر رویکردها به‌نظر من شورا یک صدا سعی کرد منافع کوتاه‌مدت و دستاوردهای فردی را کنار بگذارد و منافع جمعی مردم را درنظر بگیرد.

رقبا معتقد بودند که شورای یکدست دچار مشکل خواهد شد و از آنجا که با یک دستگاه با ثبات ۱۴ساله در دست جناج مخالف، روبه‌رو بودیم، پیش‌بینی می‌کردند که باتلاق شورا و شهرداری در انتظار اصلاح‌طلبان است و الگوی شورای اول را انتظار داشتند. هوشمندی که شورای پنجم در راستای برنامه شورای‌عالی اصلاح‌طلبان به‌کار برد، این بود که ضمن حفظ یکپارچگی، منافع شهروندان را درنظر بگیرد. به‌دلیل هماهنگی و همدلی این موضوع نیز مدیریت شد.

درخصوص کرونا نیز با وجود اینکه با شرایط بسیار سختی روبه‌رو بودیم و هستیم، مدیریت شهری با راهبری شورا و مصوباتی که شورا داشت خیلی جلوتر و پیشتازتر از حتی دولت در تهران بود و خوش درخشید. این را هم فراموش نکنید که شورای پنجم، از اواخر سال ۹۸ به‌دلیل شرایط موجود نتوانست درآمدها را به‌طور کامل محقق کند ولی چرخ مدیریت شهری چرخید و در واقع یک روز نگهداشت شهر با مشکل مواجه نشد.

 دستاورد دیگر استفاده از مشارکت مردم، ذی‌نفعان مدنی و گروه‌هایی که در حوزه‌های تخصصی دانشگاهی فعالیت دارند، بود و در طرح‌ها و لوایح از این گروه‌ها کمک گرفته شد. پروژه‌های کوچک‌مقیاس محله‌محور نیز در این دوره شروع شد، یقیناً مردم محلات در آینده شاهد نتایج آن خواهند بود. شورایاری‌ها در به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها نقش زیادی داشتند.

همانطور که می‌دانید تشکیل شورایاری‌ها به شورای اول و اصول جریان اصلاح‌طلبی برمی‌گردد. در گذشته شورایاری‌ها در اولویت جریان رقیب نبودند و مخالفت‌هایی وجود داشت اما شورای پنجم از آنجا که شورایاری‌ها را بازوی قدرتمند خود و کوچک‌ترین نماد دموکراسی می‌دانست با وجود مخالفت‌ها و فشارها، محکم در این راه ایستاد و انتخابات شورایاری‌ها را به‌صورت الکترونیک برگزار کرد.

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 10219

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =