هویت تاریخی برج آزادی احیا می‌شود

شهردار منطقه۹، هدف از تخریب یک پارکینگ در میدان آزادی را احیای هویت تاریخی این میدان عنوان کرد و مدعی شد که ساخت این پارکینگ در ۱۴ سال پیش از سوی بنیاد رودکی بدون اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۹ ، خبر احیای فضای سبز میدان آزادی تهران در حالی روی خروجی برخی رسانه ها و کانال های خبری منتشر شد که برخی رسانه ها نسبت به این کار انتقاداتی شدیدی به شهرداری تهران وارد کردند.

برخی از کانال های خبری معتقد بودند که شهردار منطقه۹ قصد تخریب سنگ فرش ها و فضای برج آزادی تهران را دارد و قصد دارد به این برج آزادی خسارت وارد کند.
اما شهردار منطقه۹ گفت: بنیاد رودکی در سال ۸۶  بدون هیچ مجوزی بخشی از منظر برج تاریخی میدان آزادی را به پارکینگ تبدیل کرده و موجب شده بود که بخشی از فضای سبز این برج تاریخی تخریب و از بین برود.
او افزود: سال ۱۳۸۶ بنیاد رودکی بدون مکاتبه با شهردار وقت منطقه ۹ و در توافقی بصورت شفاهی تا پایان سال اجازه ایجاد پارکینگ در ضلع شمالی برج آزادی را از شهردار وقت گرفته است.
سید مصطفی موسوی با بیان اینکه این کار مهم و حساس باید با نظر مستقیم شهردار وقت تهران صورت می گرفت، نه شهردار منطقه، افزود: بنیاد رودکی بدون مجوز و نامه ای سال ۱۳۸۶ بخشی از منظر برج زیبای آزادی را به پارکینگ تبدیل کرد.
او با بیان اینکه برج تاریخی آزادی که از سال ۱۳۵۰ احداث شده بود و به گفته کارشناسان میراث فرهنگی ایجاد پارکینگ برخلاف منظر این میدان تاریخی کشورمان بوده افزود: بنیاد رودکی مدعی است که این پارکینگ با مجوز رسمی از شهرداری تهران ایجاد شده و الان شهرداری تهران را متهم به ایجاد تخریب از فضای میدان آزادی می کند اما موضوع چیز دیگری است و شهرداری تهران می خواهد برج آزادی را به همان برجی که در قبل بوده احیا کند.
شهردار منطقه۹ ادامه داد: همچنین چند وقت پیش پیروز حناچی شهردار تهران در بازدید از محوطه برج آزادی به ایجاد پارکینگ در حریم این برج انتقاد کرد و از من خواست نسبت به جمع کردن این پارکینگ اقدام کنم.
به گفته او، شهرداری منطقه۹ پس از ۱۵ سال نسبت به راه اندازی آبنمای برج آزادی اقدام کرده و پس از سال ها تلاش داریم هویت اصلی برج تاریخی آزادی را به آنچه که وجود داشته برگردانیم.
موسوی تاکید کرد:‌ آیا ایجاد پارکینگ غیرمجاز در حریم یک برج تاریخی جرم نیست!؟ برخی دوستان بنیاد رودکی شدیدا از جمع آوری این پارکینگ از شهرداری تهران ناراحت هستند اما مدیریت شهری تهران تلاش دارد اماکن تاریخی شهر را حفظ و احیا کند.
به گفته او، تا قبل از سال ۸۶ تصاویر برج آزادی در صفحات اینترنتی وجود دارد که در ضلع شمالی آن تنها فضای سبز بوده و نه سنگفرش و پارکینگ به همین منظور از هفته گذشته نسبت به جمع آوری پارکینگ و کندن سنگ فرش های احداث شده اقدام کردیم.
شهردار منطقه۹ یادآور شد: تلاش داریم فضای ضلع شمالی برج آزادی را همچون سایر نقاط برج احیا کنیم اگر چه بدلیل مدیریت ناصحیح برخی عوامل بخشی از برج دچار خسارت شده اما شهرداری تهران مصمم به حفظ و احیای این برج تاریخی است.
او تصریح کرد: قبل از اینکه ما بخواهیم این کار را انجام دهیم باید اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه کشور این مطالبه گری را از ما انجام می دادند اما حال که ما این اقدام ارزشمند را در راستای احیای یک بافت تاریخی انجام دادیم باید همه هنرمندان و اصحاب رسانه از این اقدام شایسته شهرداری حمایت کنند و اجازه ندهند برخی افراد بی اطلاع با اظهارات غیرحرفه ای و نسنجیده منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح دهند.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 10333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =