ارتقای تجهیزات سازمان آتش نشانی در دوره پنجم مدیریت شهری

شهر: تجهیزات فعلی آتش نشانی تهران از نظر کمی و کیفی نسبت به چهار سال قبل افزایش زیادی داشته است به طوری که امروز شاهد حضور پهپاد و ربات های آتش نشان در ناوگان آتش نشانان هستیم.

به گزارش شهر،آتش نشانی تهران از اواخر قاجار با چند خودروی آبپاش آغاز به کار کرد و شاید در همان زمان آتش نشانی های شهرهای پیشرفته تجهیزاتشان اندکی مدرن تر از تجهیزات «اطفائیه» تهران بود. اما در گذر زمان و با توجه به اهمیتی که آتش نشانی برای مدیران شهرها و شهرداران کلانشهرها بیشتر جلوه کرد. تجهیزات آتش نشانی جایگاه ویژه ای در میان صنایع باز کرد و خودروهایی با تخصص های ویژه در اطفای حریق و یا مقابله با بحران های دیگر ساخته شد.

این تجهیزات گرانقیمت بودند و مدیران شهری در تهران تا دهه ها بروزرسانی تجهیزات آتش نشانی را به دلیل مشکلاتی مهمتر که با آن دست به گریبان بودند از اولویت خارج کرده بودند. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران که چهار سال قبل در توضیح کمبود تجهیزات آتش نشانی گفت: زمانی که من به تازگی‌ کار خود را در آتش‌نشانی آغاز کردم (سال ۱۳۷۷) خودروهای آتش‌نشانی اصلا مخصوص این کار نبودند. هر خودرویی که از سازمان‌هایی دیگر اضافه می‌آمد یا اسقاطی بود، رنگ قرمز به آن می‌زدند و با نصب یک پمپ در پشت آن نام خودرو را ماشین آتش‌نشانی می‌گذاشتند. این ماشین‌ها نه سرعتی داشتند و نه دارای فرمان هیدرولیک بودند و کار کردن با آنها بسیار دشوار بود.

شاید در میان افکار عمومی مردم هم توجه خاصی به این سازمان بسیار با اهمیت در شهر نمی شد. تا این که چند حادثه مهم و دردناک چشمان همه را باز کرد.

وقتی برجی در خیابان جمهوری آتش گرفت و نردبان آتش نشانی به دلیل خرابی نتوانست دو زن جوان گرفتار در آتش را نجات دهد و آنها برای فرار، خودشان از بالای برج به پایین پریدند. همه به این فکر افتادند که چرا باید نردبان آتش نشانی خراب باشد؟ اما حادثه پلاسکو ضرورت تجهیز آتش نشانی تهران به تجهیزات جدید را به یک خواسته در میان افکار عمومی تبدیل کرد.

حادثه پلاسکو در میان اتفاقاتی که در تهران افتاده است حائز اهمیت ویژه ای است. اول  از آن جهت که برخی ضعف ها در تشکیلات اطفای حریق شهر تهران را بیشتر از پیش عیان کرد.

تهران شهری بود که هر روز برج های بلندتری در آن سبز می شد و لازم بود که سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ساختار و سازمان خود تغییراتی ایجاد کند تا بتواند در حد استانداردهای لازم به مردم خدمات رسانی کند و البته این مهم مستلزم خرید تجهیزات جدید و بروزرسانی تجهیزات پیشینی این سازمان بود.

اهمیت دوم حادثه پلاسکو از آن جهت بود که این اتفاق در انتهای دوره چهارم مدیریت شهری اتفاق افتاد و وقتی اعضای جدید شورای شهر و شهردار جدید سکان شهر را به دست گرفتند با انرژی مضاعف به موضوع آتش نشانی و مشکلات پیرامون آن پرداختند و نتیجه این اتفاق تحولی بود که در حوزه خرید تجهیزات شهرداری اتفاق افتاد از جمله این تجهیزات چهار نردبان ۶۴ متری و سه نردبان ۵۸ متری بود که مخصوص ساختمان های بلندمرتبه در تهران بود.

این در حالی بود که ایران با تحریم های بسیار شدید آمریکا مواجه شده بود و مشکلات بانکی و انتقال مالی ناشی از این تحریم ها خریدهای شهرداری برای تجهیزات آتش نشانی را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

لیست تجهیزات خریداری شده از سال ۹۹ تا کنون

ردیف

تجهیزات

تعداد

۱

نردبان و بالابر

۲۱

۲

شاسی ایسوز ۲.۵، ۶ و ۸ تن

۳۰

۳

رولاف پشتیبانی عملیات

۶

۴

تریلر مجهز به کابین

۱

۵

ولوو FH

۲

۶

خودرو هامون

۶

۷

ساخت و تجهیز خودروها با کاربری پشتیبانی عملیاتی

۱۱

۸

موتور چهار چرخ

۳

۹

موتور سیکلت

۶

۱۰

ربات آتش نشان

۱

۱۱

پهپاد شناسایی عملیات

۷

۱۲

فانتوم پرو با متعلقات (پهباد مخصوص تصویربرداری)

۱

۱۳

۱۵۲ دستگاه کاربری عملیاتی و پشتیبانی

۱۵۲

۱۴

۲ هزار ۶۲۵ لاستیک خودروهای عملیاتی

۲۶۲۵

علاوه بر این تجهیزات، تجهیزات فردی برای حفاظت از جان آتش نشانان هم در مقادیر زیاد تهیه شد که به شرح زیر است:

دسته تجهیزات خریداری شده سازمان

۱

لباس و شلوار حریق

سه هزار دست

۲

پوتین حریق

۳۵۰۰ جفت

۳

دستکش آتش نشانی

۲ هزار جفت

۴

کلاه و زیر کلاه آتش نشانی

هزار عدد

۵

البسه هزمت

لباس های مخصوص ضد مواد شیمیایی و حریق

۱۱ دست

۶

هزار دستگاه تنفسی مدار باز کامل

هزار

۷

۱۷ دستگاه دوربین حرارتی

۱۷ دستگاه

۸

۲۰ دستگاه تجهیزات هیدرولیکی

۲۰ دستگاه

۹

۲۵۰۰ بند لوله نواری

۲۵۰۰ عدد

۱۰

یک دستگاه کف ساز

۱ دستگاه

۱۱

۶۶ دستگاه فن

۶۶ دستگاه

۱۲

۱۵۸ دستگاه پمپ تخلیه سیلاب

۱۵۸ دستگاه

۱۳

دستگاه پمپ High Pressure (دستگاه مخصوص پمپاژ آب)

۱۲۰ دستگاه

۱۴

پمپ فاکس (پمپ قوی جمع آوری آب)

۳۰ دستگاه

۱۵

پمپ آتش نشانی

۵ دستگاه

۱۶

تجهیزات AVL (موقعیت یاب استفاده کننده از GPS روی وسیله نقلیه)

۳۰۰ دستگاه

۱۷

تجهیزات خودرویی مقابله با مواد شیمیایی

۲۰ سری

۱۸

تشک نجات

۸ سری

۱۹

پروژکتور

۳۱۰ دستگاه

نویسنده :اکبر بیاتی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 10343

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =