تغییر چهره شهر با خیابان کامل

شهر: مدیریت شهری دوره پنجم با تعریف و اجرای خیابان‌های کامل در مناطق مختلف، ضمن تغییر چهره شهر، استفاده از خیابان را برای پیاده روی و دوچرخه سواری و سایر مدل‌های حمل و نقل عمومی و شخصی به صورت توأمان مورد توجه قرار داده است.

به گزارش شهر، طراحی خیابانهای کامل در ۲۲ معبر شهر تهران باعث تغییر چهره شهر و اضافه شدن سهم پیاده و دوچرخه و مدهای مختلف حمل و نقل به خودروهای شخصی می‌شود.

بر اساس این گزارش در مرحله اول طراحی سال ۹۹، تعداد ۲۲ خیابان کامل در ۱۸ منطقه تهران در مجموع به طول ۳۲ کیلومتر ایجاد می‌شود تا شهروندان فضای جدیدی را در شهر تجربه کنند.

در خیابان آزادی حد فاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی دو قطعه به خیابان کامل اختصاص داده شده است که سه منطقه ۲ ، ۹ و ۱۰ را شامل می‌شود و با ۴۶۰۰ متر، طولانی‌ترین خیابان کامل تعریف شده در بین مناطق به شمار می رود.

همچنین کوتاه ترین خیابانهای کامل نیز با طول ۴۰۰ متر در خیابان آیت، حدفاصل بزرگراه رسالت و خیابان فرجام در منطقه ۴ و خیابان انقلاب، حدفاصل میدان ماهان و خیابان ورزش در منطقه ۱۹ واقع شده اند.

در برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری، خیابان کامل به معابری گفته می‌شود که به منظور ایجاد دسترسی امن، جذاب و راحت برای تمام کاربران شامل عابران پیاده، دوچرخه سواران، خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی طراحی و احداث شوند.

د

بر اساس استراتژی حاکم بر ایجاد «خیابان کامل»، حداکثر شیوه(مد) حمل و نقلی بر اساس رده عملکردی هر معبر در آن به منظور رفاه حال شهروندان تامین می شود. موافقان این استراتژی، عقیده دارند که پیروی از این خط مشی‌ منافعی از جمله بهبود امنیت، کاهش هزینه‌های حمل و نقل (شامل آلودگی، زمان سفر و ...)، ارائه راه حل‌های جایگزین برای خودروهای شخصی، تشویق کاربران به حفظ سلامت از طریق پیاده‌روی و دوچرخه سواری، ایجاد حس مکان و بهبود کارکردهای اجتماعی را برای شهرها در پی خواهد داشت.

خبرنگار: علی سی پی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 10415

برچسب‌ها

اخبار مرتبط