به گزارش خبرنگار شهر؛ مدیران شهری در تهران چند سالی است با اتخاذ خط مشی مناسب به ایجاد خیابان های کامل* به عنوان یک سیاست شهری به منظور برون رفت از مشکلات ناشی از تقاضای بالای تردد در سطح شهر توجه ویژه ای دارند.
بلوار قیام در منطقه ۱۲ از جمله اولین معابر شهری تهران است که مراحل اخذ مصوبات لازم برای احداث خیابان کامل را در سنوات گذشته دریافت کرده است. این بلوار با توجه به بافت مسکونی شامل مسیر رفت و برگشت برای عبور خودروها و خطوط حمل و نقل عمومی(تاکسی و اتوبوس)، تعریض پیاده روها در طرفین معبر و همچنین مسیر سبزی در میانه بلوار برای عبور عابران پیاده و شهروندان دوچرخه سوار، برای استفاده به عنوان خیابان کامل طراحی شده است. با توجه به پایان گرفتن عملیات عمرانی شرکت مترو برای احداث ایستگاه های میدان قیام و ۱۷ شهریور، به زودی بهره برداری از این بلوار به عنوان اولین خیابان کامل احداث شده در این منطقه استفاده خواهد شد.
در دور جدیدی از اقدامات دستورالعملی از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سال جاری تدوین شده و تمام مناطق۲۲گانه، طی مطالعاتی نسبت به امکان سنجی معابر دارای پتانسیل سطح مناطق برای تبدیل به خیابان کامل پرداختند. در این راستا و طی مطالعات صورت گرفته، خیابان فردوسی واقع در منطقه ۱۲ یکی از معدود معابری است که پس از غربالگری اولیه، در فهرست بلند ۳۶ معبر سطح شهر تهران به طول ۶۲ کیلومتر به منظور اجرای خیابان کامل برای مطالعه و بررسی بیشتر جای گرفت و در نهایت و با توجه به امتیازات اخذ شده خیابان فردوسی یکی از معابر دارای اولویت احداث در بین مناطق ۲۲گانه قرار گرفته است. خیابان فردوسی نیز پس از بازطراحی صورت گرفته با توجه به دستورالعمل ها به معبری مناسب برای تردد تمامی کاربران آن شامل عابران پیاده، دوچرخه سواران، اتوبوس و سایر خودروها تبدیل خواهد شد. با توجه به وجود دو ایستگاه پرتقاضای خطوط مترو شامل ایستگاه امام خمینی(ره) و میدان فردوسی، امکان تردد با تمامی شیوه(مد)های حمل و نقلی در این معبر برای شهروندان فراهم است.
*در برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری، خیابان کامل به معابری گفته میشود که به منظور ایجاد دسترسی امن، جذاب و راحت برای تمام کاربران شامل عابران پیاده، دوچرخه سواران، خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی طراحی و احداث شوند. بر اساس استراتژی حاکم بر ایجاد «خیابان کامل»، حداکثر شیوه(مد) حمل و نقلی بر اساس رده عملکردی هر معبر در آن به منظور رفاه حال شهروندان تامین می شود. موافقان این استراتژی، عقیده دارند که پیروی از این خط مشی منافعی ازجمله بهبود امنیت، کاهش هزینههای حمل و نقل (شامل آلودگی، زمان سفر و ...)، ارائه راه حلهای جایگزین برای خودروهای شخصی، تشویق کاربران به حفظ سلامت از طریق پیادهروی و دوچرخه سواری، ایجاد حس مکان و بهبود کارکردهای اجتماعی را برای شهرها در پی خواهد داشت.
خبرنگار: علی سی پی
نظر شما