عملیات اجرایی تبدیل ۱۰ معبر به «خیابان کامل» آغاز شد

شهر: خیابان کامل با هدف توزیع عادلانه امکانات و فضاهای عمومی شهر در حوزه حمل و نقل بین همه اقشار، کاربران و گونه‌های مختلف حمل و نقلی ساخته می‌شود.

محبوبه ذاکری، معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در گفتگو با شهر، در تعریف «خیابان کامل»، بیان کرد: خیابان کامل هیچ چیز پیچیده‌ای ندارد. خیابانی کامل است که در آن تردد همه آدم‌ها (کودک، سالمند، توانیابان، افراد کم توان و ...) ایمن و به سهولت صورت گیرد. علاوه بر آن فضای کافی برای همه مدهای حمل و نقلی وجود داشته باشد و جذابیت‌های خیابان سبب مکث و تأمل شهروندان شود.

او با تأکید براینکه از ابتدا می‌بایست همه خیابان‌ها با رویکرد خیابان کامل طراحی می‌شدند اما این عمل صورت نگرفت، افزود: خیابان‌های شهر تهران نظیر دیگر شهرهای جهان برای سواره‌ها طراحی شده است. پس از گذشت سال‌ها نتایج کارکرد خیابان‌ها برای سواره‌ها، احصاء شده و در همین راستا مهندسان راهکارهایی برای رفع مشکلات اندیشیده‌اند.

ذاکری افزود: یکی از این راهکارها ساماندهی و بازطراحی خیابان‌ها با رویکرد خیابان کامل است. اگر این امکان وجود داشته باشد که همه خیابان‌های تهران تبدیل به خیابان کامل شوند، چه بهتر. اما به یک‌باره برای شهر تهران با جمعیت بالغ بر ۱۳ میلیون نفر و خودروهای بسیار و همچنین عادت دیرینه خودرو محوری این کار امکان پذیر نیست و نمی‌توان خیابان‌های شهر را زیر و رو کرد.

معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران با طرح این پرسش که باید از کجا کار را برای یک شهر ساخته شده و خودرو محور و همچنین بدون خیابان کامل آغاز کرد، گفت: یکی از اقدامات معاونت تهیه دستورالعملی بود که براساس آن می‌بایست خیابان‌های مطلوب‌، کم عارضه‌ و کم هزینه‌تر برای باز طراحی شناسایی شود. این دستورالعمل پس از تهیه به همه مناطق شهرداری تهران ابلاغ شد و مبنای آغاز کار قرار گرفت. برای انتخاب خیابان‌ها، مناطق ۲۲گانه لیست‌های بلندتری را به معاونت اعلام کردند که این لیست‌ها در سه مرحله با استفاده از معیارهای دستورالعمل غربالگری شد تا از یک لیست ۱۰۰ تایی به یک لیست ۳۶ تایی برای یک سال رسیدیم.

او در ادامه افزود: پس از غربالگری مجدد، وارد جزییات کار ۳۶ خیابان شدیم که اگر قرار بر اجرا باشد کدام خیابان‌ها پتانسیل بیشتری دارند. درنهایت لیست نهایی برابر با انتخاب ۲۲ خیابان شد. البته به این معنا نیست که در هر منطقه تهران یک خیابان بازطراحی و بهبود داده می‌شود.

به گفته ذاکری سهی؛ علاوه بر این، برنامه پنج ساله حمل و نقل تهران تکلیف کرده که هرسال تعدادی از خیابان‌ها به خیابان کامل تبدیل شوند.

معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران با تأکید بر اینکه رویکرد معاونت حمل و نقل صفر و یک نیست، توضیح داد: اینگونه نیست که معاونت در ارزیابی یک خیابان اعلام کند این خیابان کامل نیست پس نمره صفر دریافت می‌کند و برای کامل شدن باید نمره آن به ۱۰۰ ارتقاء یابد. درحال حاضر سیاست این است که خیابان‌هایی که از لحاظ ترافیکی دردسر کمتر یا عرض بیشتری دارند، تغییر نمره و بهبود داده شوند.

او درباره فاز اجرایی توضیح داد: مطالعات فاز یک اقدامات ترافیکی و فاز دو نقشه برداری و همچنین نقشه اجرایی براساس فاز یک برمبنای دستورالعمل‌ها انجام شد. فاز سوم نیز مربوط به بررسی طرح‌ها در کمیته فنی و تخصصی مربوطه است. در جلسه شورای ترافیک تهران، ۱۰ خیابان به عنوان آغاز سریع اجرای کار معرفی شدند؛ چون اعتبار سریع‌تر به این ۱۰ خیابان تخصیص یافت زودتر وارد مرحله اجرایی شدند. این کار ارجاع داده شده به مناطق تا با تسری بیشتری کار ادامه یابد. البته یکی دو موارد بزرگ به معاونت فنی و عمرانی سازمان فنی و مهندسی واگذار شد.

ذاکری  درباره نخستین خیابان کامل، گفت: نخستین خیابان کامل (خیابان ایرانیت)  در منطقه ۲۰ سال گذشته اجرا شد. این خیابان جدید و تازه ساخت بود برهمین مبنا امکان جانمایی همه مدها در آن وجود داشت. یکی از اشکالات خیابان ایرانیت این است که کاربری‌ها به صورت کامل شکل نگرفته و جذابیت لازم برای یک خیابان وجود ندارد. البته زمانی‌که کاربری و نوع فعالیت‌ها تکمیل شود، خیابان ایرانیت هم  می‌تواند یک خیابان کامل خوب محسوب شود.

معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران با بیان اینکه معیارهای انتخاب خیابان‌ها براساس نوع و درجه اختلاف کاربری‌ها در خیابان، عرض خیابان، سطح سرویس خیابان، عبور خطوط حمل و نقل همگانی، نور و روشنایی، موقعیت جغرافیایی و ... است، افزود: بهترین حالت ایده آل برای خیابان کامل وجود مدهایی نظیر حمل و نقل عمومی، پارکینگ، دوچرخه، عابرپیاده، رمپ توان‌یابان، مناسب سازی و کاربری‌های گوناگون است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 9098

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =