دست خالی و مبارزه ای سخت با مهاجم ناشناس

کرونا یک آزمون بزرگ برای شهرداری تهران بود که به دلیل ممانعت از شهرفروشی با کمبود منابع روبرو شده بود اما شهرداری تهران نه تنها از پس این آزمون بزرگ سربلند بیرون آمد بلکه توانست تبعات مالی تعطیلی بسیاری از مراکز درآمدزای شهرداری را هم کنترل کند.

به گزارش شهر کرونا یک اتفاق بزرگ بود که در دوره پنجم مدیریت شهری بسیاری از برنامه های شهرداری تهران را تحت تاثیر خود قرار داد و مدیران دوره پنچم شهرداری که به دنبال تغییراتی عمده مثل توقف شهرفروشی بودند و این هدف به صورت طبیعی و لااقل در کوتاه مدت شهرداری را با کمبود منابع مالی مواجه می کرد. به یک باره با بحرانی مواجه شدند که بسیاری از دیگر درآمدهای شهرداری را هم با مشکل مواجه کرد.

شهرداری تهران با وجود کمبود منابع مالی اما، توانست از همان ابتدا به بازوی توانمند مدیریت کرونا در شهر تهران تبدیل شود به طوری که اولین در روزهای اسفند 98 جلسات مقابله با کرونا  در تهران با مدیریت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار می شد اما بعد از تشکیل ستاد مرکزی مقابله با کرونا و تقسیم وظایف، شهرداری تهران هم روی وظایفی که این ستاد به عهده آن گذاشته بود متمرکز شد.

یکی از وظایف شهرداری در بحران کرونا، ضدعفونی معابر بود و سازمان آتش نشانی و مراقبت های ویژه شهرداری در راستای انجام این وظیفه شهرداری، فعالیت کرد.

آتش نشانی در روزهای اول کرونا، به دلیل متفاوت بودن نوع تهدیدی که شهر با آن مواجه بود، با کمبود تجهیزات مواجه بود اما به تدریج و با تمرکز بر روی وظایف محوله، تجهیزات و دستگاه های جدیدی مثل مهپاش ها و آب پاش های مخصوص  تهیه و مورد استفاده قرار گرفت.

آتش نشانی تهران در مجموع با استفاده از  25 دستگاه مهپاش (فوگر) ، هفت دستگاه ماشین آبپاش (4 تنی) و 100 دستگاه سمپاش اقدام به ضدعفونی معابر کرد  و طی آن کلیه ایستگاه های آتش نشانی و ابنیه ستادی شهرداری تهران، محدوده ها و اماکن شهر با دستگاه های مختلف بیش از 33 هزار بار با  حدود سه میلیون لیتر مایع مخصوص ضد عفونی شد. از جمله این اماکن، بازار بزرگ، پایانه های تاکسیرانی و اتوبوسرانی ایستگاه های BRT  و پایانه های مسافربری بین شهری ضدعفونی گردیدند.

علاوه بر اینها اماکنی مانند میادین میوه و تره بارها، پمپ بنزین ها، مراکز معاینه فنی، سرای محلات، بوستانها، ساختمان های شهرداری ، فروشگاه ها، ساختمان های اداری، فرهنگسراها، بقاع متبرکه، کلانتری ها، بازارچه ها و ... به صورت مرتب ضدعفونی گردید.

شهرداری تهران همچنین طی هماهنگی با وزارت بهداشت، معابر و محوطه های رو باز بیمارستان های شهر را به صورت ویژه سمپاشی می کرد.

در ماه های بعد که استفاده از ماسک در فضاهای عمومی شهری اجباری شد، شهرداری تهران با ساماندهی غرفه های عرضه تجهیزات بهداشتی در ایستگاه های مترو، به عرضه گسترده این محصولات کمک کرد و باعث شد که بازار سیاهی برای ماسک در شهر ایجاد نشود. البته چند هفته در اواخر سال 99 هم در چند ایستگاه تهران، تست فوری کرونا به صورت رایگان از شهروندان متقاضی گرفته می شد. 

یکی دیگر از اقدامات شهرداری، اختصاص سوله هایی برای بستری بیماران کرونایی در صورت پر شدن تخت های بیمارستانی بود و در همین راستا سه سوله مدیریت بحران از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و نیز درمانگاه های زیر نظر شهرداری موظف بودند تمامی امکانات خود را درمان بیماران کرونایی به کار گیرند.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 10418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =