طرح کاپ؛ طرح جامع الاطراف مدیریت پنجم شهری

شهر: آغاز طرح کاهش و طرح جامع پسماند (کاپ) در شهرداری تهران با مصوبه شورای شهر با همین عنوان بود. طرح کاپ  به گفته اعضای شورای شهر و کارشناسان یکی از طرح‌های بسیار خوب و جامع‌الاطرافی است که در این دوره مدیریت شهری انجام شده است.  

به گزارش خبرنگار شهر، حذف مخازن از برخی از معابر شهر، کاهش تعداد ایستگاه‌های انتقال پسماند از ۱۱ مرکز به ۸ مرکز MRF (مرکز پردازش و بازیافت یکپارچه پسماندهای شهری) و حذف ۲۸ ایستگاه بازیافت از مراحل اولیه اجرای طرح کاپ و برنامه های  آن در سازمان پسماند شهرداری تهارن بود.

اجرای طرح «شنبه‌های بدون پسماند» با هدف تسهیل در تعامل شهروندان با مدیریت شهری از دیگر برنامه های این طرح بود که  در قالب این طرح شهروندان روزهای شنبه پسماندهای خود را که در طول هفته تفکیک کرده اند و  به غرف بازیافت یا خودروهای ملودی تحویل می دهند.

این طرح با هدف بهبود تفکیک پسماند در مبدا، کاهش حجم پسماند خشک، کم کردن رطوبت زباله تولیدی و در نهایت کاهش میزان ورودی پسماند به مقصد نهایی آن در آرادکوه و حفاظت از محیط زیست انجام می شود.

صدرالدین علیپور، مدیر عامل سازمان مدیرت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح کاپ به‌منظور کاهش تولید پسماند و هزینه های حمل و نقل و دفع پسماندهای تولیدی می گوید: از آذرماه سال گذشته مدیریت متمرکز پسماندهای حاصل از هرس درختان و پسماندهای حجیم شامل چوب، تیر و تخته، مبل و... به پیمانکار بخش خصوصی در محل سایت آزادگان واگذار شد.

به گفته علیپور؛ بر این اساس از ابتدای آذرماه از ورود حدود ۷ هزار و ۵۰۰ سرویس ضایعات حجیم و چوب و سرشاخه به مرکز دفع آرادکوه و چهاردیواری‌های مناطق جلوگیری شده است. بیشترین آمار ساماندهی پسماندهای حجیم مربوط به اسفندماه سال گذشته با حدود ۵ هزار سرویس و تناژ تقریبی ۷ هزار تن انواع چوب و سرشاخه است.

او در ادامه به استفاده از پسماندهای میدان میوه و تره‌بار اشاره و عنوان می کند: با هدف تأمین رطوبت و تسریع در فرایند تولید کمپوست و افزایش کیفیت محصول نهائی، انتقال روزانه حدود ۳۰ تن از پسماندهای میدان مرکزی میوه و تره‌بار را به صورت آزمایشی در دستور کار قرار دادیم.

علیپور می گوید: در صورت موفقیت، قرار است در آینده روزانه ۱۰۰ تن پسماند میدان مرکزی میوه و تره‌بار به صورت متمرکز مدیریت و از ورود آن‌ها به مرکز آرادکوه جلوگیری شود.

بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند، برنامه اجرایی در حوزه پسماند در  ۲۰ سال آینده تابع یک طرح جامع است که بعد از این مدت به صورت سیستمی می توان بر اساس این برنامه اقدام و حرکت کرد.در طرح جامع مهمترین الگو و خروجی این است که دفن (پسماند) به حداقل برسد.

علیپور در این باره توضیح داد: بر این اساس پسماندی که قابل بازیافت است تفکیک و به چرخه بازیافت بازگردانده می شود و پسماندهای عادی که قابلیت تبدیل به کود دارند کود می شوند. در حال حاضر این اقدام با استاندارد ملی و کشاورزی در حال انجام در مناطق ۲۲ گانه است.

او با بیان اینکه قسمتی از پسماند نیز که می توان از آن انرژی استخراج کرد مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در نهایت بخشی از پسماند در هیچ کدام از این پروسه ها قابلیت ندارد و به عنوان «ریجکت» از آن نام برده می شود.

این نوع پسماندها که ارزش حرارتی خوبی هم دارند در دنیا با روش زباله سوز استاندارد و دارای کیفیت بالا به لحاظ محیط زیستی تبدیل به انرژی می شوند.

علیپور توضیح داد که پیش از این یک زباله سوز ۲۰۰ تنی به عنوان اولین زباله سوز کشور ترخیص شده و در حال حاضر با استفاده از آن ۲ تا ۳ مگاوات برق تولید می شود.

او ادامه داد: در برنامه طرح جامع هزار تن از پسماند تهران شامل ریجکت می شود که باید تبدیل به انرژی شودو نباید با دفن شدن به طبیعت آسیب برساند.

مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به مصوبه مجلس و  تبصره ۱۹ اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس و دولت برای کلانشهرها و شهرهای شمالی، این شهرها باید زباله سوز در اختیار داشته باشند که به محیط زیست آسیب وارد نشود.

به همین دلیل نیز در حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری از دولت درخواست کردیم که از بودجه مصوب شده در این ماده و بند قانونی استفاده کنیم و بتوانیم ۸۰۰ تن باقیمانده را با نظر سازمان محیط زیست و استاندارد روز دنیا زباله سوزی کنیم.

او گفت: به این ترتیب ریجکت ها دیگر دفن نخواهند شد و از انرژی زباله سوزی نیز استفاده می شود و می توانیم مشارکت بخش خصوصی و خارجی را نیز به دست آوریم.

به گفته علیپور، ۴۰ درصد از سرمایه زباله سوز ها را شهرداری و ۶۰ درصد را بخش خصوصی پرداخت می کنند و بعدا از محل فروش انرژی هزینه کرد خود و وامی که از شرکت های خارجی یا بانک های داخلی دریافت کرده اند تسویه می کنند.

۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 10540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =