چرا صدور پروانه کاربری های اداری و تجاری در دل بافت فرسوده کم است؟

شهر: هر جایی کشش تغییر کاربری برای تبدیل شدن به املاک اداری و تجاری را ندارد. یک کوچه بن بست یک متری در بافت محلی و فشرده کششی برای درخواست تغییر کاربری پلاک ها به تجاری یا اداری ندارد. اگر این پلاک ها با کاربری اداری هم ساخته شود، برای فروش آن با مشکل روبرو می شوند.

به گزارش شهر، شاید ناصر خاکزاد کاراکتر فیلم «متری شش و نیم» جالب ترین توصیف را از بافت فرسوده و کوچه های باریکش داشت که گفت: «بدم میاد از اون خونه. شاکی ام از اون کوچه. نذار خونواده ام برگردن اونجا. دیدی اونجا رو؟ کوچه اینقدر تنگه که اگر دو تا آدم پیاده روبرو هم درآن یکی شون اینقدر باید دنده عقب برگرده که بره سرکوچه وایسته که این یکی درآد. که تازه بره داخل کوچه. که اگه شانس بیاره کسی جلوش در نیاد بره خونشون. کی گفته برا از در خونه بیرون اومدن ما باید صف وایستیم؟ گوسفندیم مگه؟ ما آدمیم!»

کوچه های باریک و خانه های نمور که با یک زلزله یا طوفان شدید می توانست بر سر ساکنانش آوار شود پس از سال ها دغدغه مدیریت شهری شد و شهرداری جهت بازآفرینی این بافت بسته های تشویقی در نظر رفت. تغییر کاربری اما بعد از گذشت چند سال از توجه به بافت فرسوده یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

میترا کریمی، معاون توسعه محله ای سازمان نوسازی شهر تهران در گفتگو با شهر تاکید کرد: مشوق های شهرداری عمدتا برای واحدهای مسکونی است نه واحدهای تجاری. اگر واحدهای تجاری در راسته های اصلی تجاری نباشند نیز می توانند تحت شرایطی ۵۰ درصد تسهیلات را برای نوسازی اخذ کنند.

او افزود: اگر تغییرات کاربری در حوزه های خدماتی (ورزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی و...) باشد نیز مشمول تخفیفات خاص خود می شوند. تسهیلات حوزه خدمات از مکانیزم بافت فرسوده جداست و از منابع دیگری تامین می شود. برای ارائه خدمات نیز عوارض بسیار کمی  از مالکان بافت های فرسوده دریافت می شود. اما بیشتر مشوق ها به نوسازی مسکن اختصاص یافته است.

تغییر کاربری در بن بست یک متری

معاون توسعه محله ای سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: هر جایی کشش تغییر کاربری برای تبدیل شدن به اداری و تجاری را ندارد. یک کوچه بن بست یک متری در بافت محلی و فشرده کششی برای درخواست تغییر کاربری پلاک ها به تجاری یا اداری ندارد. اگر این پلاک ها با کاربری اداری هم ساخته شود، برای فروش آن با مشکل روبرو می شوند.

مدیریت شهری دنبال این است که محل سکونت افراد پایدار و بهسازی شود و کیفیت زندگی شان بهبود پیدا کند. ساختمان هایی با کاربری اداری و تجاری در راسته های اصلی شهر ساخته شده که مورد استقبال قرار نگرفتند. اگر ساختمان های اداری و تجاری در دل بافت فرسوده با معابر کم عرض ساخته شوند نیز مورد توجه قرار نمی گیرند. بنابراین کاربری ها براساس موقعیت مکانی صادر می شود و نمی توان همه کاربری ها را در تمام محله ها صادر کرد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 10597

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =