به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه تشریح برنامه های توسعه دوچرخه سواری در سال ۱۴۰۰ ضمن گرامیداشت سالروز رحلت امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد گفت: این روزها باید بیش از گذشته ادامه دهنده راه ایشان باشیم.
او با تبریک روز جهانی دوچرخه سواری افزود: در گذشته روزگاری را شاهد بودیم که در خیلی از شهرها وسیله حمل و نقل مورد توجه شهروندان دوچرخه بود و به عنوان یک وسیله کار با آن در شهر تردد می کردند. حتی دوچرخه های موتور دار برای کسانی که در طول روز مسیر زیادی را می پیمودند، وجود داشت.
حناچی ادامه داد: کیفیت اتفاقی نیست و نتیجه هدف گذاری، برنامه ریزی، اختصاص بودجه، کنترل پروژه و گرفتن محصول نهایی است.
شهردار تهران دوچرخه را وسیله مبارزه بین محیط انسانی و ماشینی دانست و گفت: با توسعه زندگی ماشینی، دوچرخه تغییر نگاه زندگی در شهر را نیز تعقیب می کند. کم تحرکی و تبعات ناشی از آن به ویژه در بخش بانوان به دلیل مهیا نبودن شرایط استفاده از دوچرخه برای انها، مشکلی است که زندگی ماشینی بهوجود آورده است.
او عنوان کرد: ترویج دوچرخه سواری برای فراغت یا دوچرخه سواری های عمومی در مناسبت های خاص و روزهای تعطیل در بسیاری از کشورهای دنیا برقرار است و باید شهرداران مناطق برنامه ریزی هایی در این خصوص انجام دهند.
حناچی با بیان اینکه آمستردام به عنوان شهر دوچرخه شناخته می شود و دوچرخه ۴۰ درصد سهم سفرها را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: در تهران اما باید مسیر و اهداف خودمان را تعقیب کنیم و هدف در درجه اول سلامت شهروندان است. همچنین کنترل آلاینده ها و نهادینه کردن استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله کار و کاهش ترافیک نیز یا استفاده از دوچرخه امکان پذیر می شود.
او در ادامه افزود: باز پس گیری فضای شهر از سیطره خودرو و تقسیم این فضا بین خودرو و انسان و بیشتر کردن سهم محیط انسانی هدف ماست و باید با هوشمندی مسیر درست را انتخاب کنیم.
حناچی با بیان اینکه پیوستگی مسیرها در مناطق مختلف در این زمینه مهم است، خطاب به شهرداران مناطق گفت: اخیرا دیدهشده که برخی از کاندیداهای انتخابات، شعار تهران شهری برای زندگی را انتخاب کردند که البته شعار خوبی است ولی باید شعار کاملی را انتخاب کنیم که مسأله کیفیت زندگی هم در آن باشد ولی شعار ما شعاری است که روح عدالت در آن وجود دارد.
شهردار تهران افزود: از دیگر ابعاد دوچرخه کاهش فاصله بین مسئولین و مردم بدون تکلف است. البته سفرای اروپایی از این مساله استقبال و کردند و مسئولین ما استقبال کمی داشتند.
او ادامه داد: دوچرخه سواری می تواند برند شهرداری باشد و باید از این فرصت حداکثر استفاده را برای تبدیل آن به حرکتی اجتماعی و پیوستن گروههای اجتماعی به این حرکت داشته باشیم.
حناچی اضافه کرد: دوچرخه باید راحت در اختیار مردم قرار بگیرد و باید بازار تولید داخلی برای این موضوع بهوجود بیاوریم و از سازندگان حمایت کنیم. باید شرایط را فراهم کنیم که خانواده ها از دوچرخه با قیمت مناسب و ارزان استفاده کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه برای استفاده از دوچرخه به سفرهایی پیوسته نیاز داریم، گفت: در کنار هر ایستگاه مترو پارکینگ دوچرخه نیاز داریم و باید این کار انجام شود. ۵ کیلومتر سفر با دوچرخه برای یک شهروند کافی است و این نیاز به پیوستگی آن با حمل و نقل عمومی دارد.
او در پایان تاکید کرد: دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه تا قبل از کرونا شاید به عنوان حرکت نیمه فانتزی بود اکنون اما این حرکت به عنوان راهی برای رعایت فاصله اجتماعی در جهان توصیه می شود.
نظر شما