۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 10979

ساماندهی شیطان بازار تهران

طرح بازآفرینی کوره های آجرپزی منطقه ۱۹ تهیه شد
ساماندهی شیطان بازار تهران

شهر: تدوین برنامه پیشنهادی طرح بازآفرینی امکان سنجی عرصه های ناکارآمد کوره های آجرپزی در منطقه ۱۹ به طور کامل انجام شده و پیشنهادات طرح در قالب لایه های طرح تفصیلی جهت بررسی و طرح در کمیسیون ماده به اداره کل شهرسازی و طرح های شهری ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مدیریت دوره پنجم شهری برای اراضی درشت دانه با وسعتی بالغ بر یک پنجم شهر تعیین تکلیف کرد. یکی از این اراضی درشت دانه کوره های آجرپزی منطقه ۱۹ بود که در این دوره مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت و تهیه طرح بازآفرینی امکان سنجی عرصه های ناکارآمد کوره های آجرپزی در منطقه ۱۹ در تیرماه سال گذشته توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران شروع شد. عرصه های ناکارآمد در مساحتی ۷۳۶ هکتار در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شامل محلات نعمت آباد، شهید کاظمی، دولتخواه شمالی و جنوبی و اسماعیل آبادواقع شده است.

 ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شهرداری تهران با مساحت ۷۳۶ هکتار، دارای موضوعات و مسائل زیادی است که این طرح در جهت پاسخ به این مسائل تعریف شد. بخشی از عرصه محدوده به ویژه محدوده های غربی و جنوب غربی مرتبط با کوره های آجرپزی است که از دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی شکل گرفته و در خارج از محدوده ۲۵ ساله طرح جامع اول تهران قرار داشتند. با افزایش محدوده شهر تهران تا بزرگراه آزادگان در طرح جامع تهران، این اراضی در محدوده شهر تهران قرار گرفتند.

ساخت پارک ۱۴ هکتاری

از سوی دیگر بخش زیادی از محدوده (به مساحت ۵۲۰ هکتار) به ویژه در بخش شرقی به صورت اراضی وقفی است که به علت پیچیدگی های مالکیتی آن و نبود ضوابط مشخص شهرسازی به صورتی غیربرنامه ریزی شده در معرض ساخت و ساز قرار گرفته است. این ساخت و سازها در محله نعمت آباد و جنوب آن به صورت مسکونی و در اطراف راسته خلازیر و امتداد آن در محدوده پارک ۱۸۰ هکتاری به صورت تجاری-کارگاهی (ضایعات آهن و نظیر آن) شکل گرفته است. بخش زیادی از محدوده در جنوب ناحیه (۱۸۰هکتاری) پارکی قرار دارد که مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را اخذ کرده است.

در حال حاضر تنها ۱۴ هکتار از این عرصه تحت مالکیت شهرداری تهران است که عملیات تبدیل آن به پارک در حال انجام است و سایر بخش ها یا به صورت رها شده و یا تحت اشغال فعالیت های کارگاهی - تجاری امتداد راسته خلازیر است. سطح زیاد و خارج از نیاز در نظر گرفته شده برای این پارک، نبود برنامه ای مشخص و عدم توان شهرداری برای تملک و همچنین عدم مطلوبیت موقعیت آن برای احداث پارک باعث شده تا فعالیت های ناسازگار بدون برنامه در بخش های زیادی از آن رشد پیدا کنند. موضوع دیگر مرتبط با محدده، حریم ۱۵۰ متری بزرگراه آزادگان است که هر گونه توسعه ای را تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل فوق و وجود قطعات درشت دانه باعث شده تا بافت ناحیه ۳ منطقه ۱۹ به صورتی نامنسجم و از هم گسیخته توسعه پیدا کند و خدمات موردنیاز در سطوح مختلف نیز در آن در نظر گرفته نشود.

اهداف کلی بازآفرینی منطقه ۱۹

بهبود ساختار فضایی، ارتباطی، کالبدی، زیست محیطی محدوده، ایجاد یکپارچگی در ساختار فضایی محدوده طرح و هم پیوندی و اتصال با محلات مجاور از جمله اهدافی بود که شهرداری را بر آن داشت تا طرح بازآفرینی منطقه ۱۹ را در دستور کار خود قرار دهد.

توسعه و ارتقاء قلمرو عمومی و کیفیت های زیستی، فعالیتی شهر و تأمین خدمات مورد نیاز،  استفاده و بهره برداری بهینه از زمین های رهاشده به عنوان کلیدی ترین فرصت های توسعه شهر در تهیه این طرح مد نظر شهرداری قرار گرفت.

پیشنهادات کلی طرح

تدوین برنامه پیشنهادی طرح بازآفرینی امکان سنجی عرصه های ناکارآمد کوره های آجرپزی در منطقه ۱۹ به طور کامل انجام شده و پیشنهادات طرح در قالب لایه های طرح تفصیلی جهت بررسی و طرح در کمیسیون ماده به اداره کل شهرسازی و طرح های شهری ارسال شده است.

ایجاد، اتصال و پیوستگی بین بافت مسکونی موجود و یکپارچه سازی ناحیه (پیوستن محلات به یکدیگر) از طریق پهنه های پیوسته کار و فعالیت و سکونت متناسب، افزایش پیوستگی سطوح سکونتی ناحیه و تعریف پروژه های مسکن کوچک اندازه، جابه جایی گاراژ ها و صنایع مزاحم از سطح ناحیه و تعریف محلی جدید در صورت امکان در خود ناحیه از جمله پیشنهاداتی است که شهرداری در این طرح به آن اشاره کرده است.

یکی از نگاه های متفاوت شهرداری به منطقه ۱۹، اصلاح و به روزرسانی پهنه بندی و محورهای طرح تفصیلی و توسعه یکپارچه (با رویکرد افزایش سطح مبادلات اقتصادی ناحیه ۳) است.

شهرداری برای پویایی و ارتقا کیفیت زندگی در این منطقه چند پیشنهاد دیگر ارائه کرده که به شرح زیر است؛

۱) ایجاد پهنه ها و محورهای قوی تجاری، فرهنگی، با مقیاس فرامنطقه ای

۲) تعریف گردشگری صنعتی، پارک های صنعتی – تحقیقاتی، صنایع خلاق

۳) تعریف و ایجاد ارتباط فضایی بین مناطق اطراف

۴) افزایش رونق اقتصادی با ایجاد پهنه های فعالیتی و مختلط

۵) تأمین خدمات و کاربری های مربوط در مقیاس شهر، منطقه، ناحیه با توجه به افزایش جمعیت ناشی از توسعه

۶) حفاظت از ارزش های موجود در محدوده (میله های آجرپزی) : تعیین پهنه های مناسب حفاظتی و پیشنهاد مسیر سبزراه خطی در امتداد میله ها

۷) ایجاد نشانه های کالبدی با کاربری تجاری در تعامل با محدوده های مسکونی جدید

۸) ایجاد مراکز شاخص محله ای و ناحیه ای

۹) جانمایی فعالیت های متناسب و سازگار (پرورش گل و گیاه، مراکز نگهداری سالمندان و کودکان، مراکز ورزشی و ...) در پهنه ۱۸۰ هکتاری پارک ایرانیان

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 10979

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =