استفاده از خط بریل در ۱۱۰ رستوران در تهران

شهر: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با حضور در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در بهزیستی گزارشی در خصوص مناسب سازی پایتخت برای حضور معلولان در تهران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران پس از پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور مهمان سازمان بهزیستی شد. او در هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که توسط بهزیستی برگزار شد گزارشی از عملکرد شهرداری تهران در راستای مناسب سازی ارائه کرد.

طبق این گزارش، اقدامات شهرداری تهران در راستای مفاد ۶ گانه ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در زمینه مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گرفت.

همسطح سازی، مناسب سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده رو ها... در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت.

در سطح مناطق ۲۲ گانه در سال های ۱۳۹۷ (۲۲محور، ۴۴ ساختمان و ۲۲ بوستان) و ۱۳۹۸ (۴۴ محور، ۸۸ ساختمان و ۴۴ بوستان) و سال ۱۳۹۹ نیز پروژه های (۴۴ساختمان، ۴۷ بوستان، ۴۴ سرای محله و معابر پایلوت) به عنوان پروژه های پایلوت تعریف گردیده اند. تبیین فاز نخست برنامه جامع مناسب سازی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به طول ۶۳۵ کیلومتر (تحقق عملیات اجرایی حدود ۲۰۰ کیلومتر از برنامه پیش‌بینی شده برای سال‌جاری تا کنون)

نصب چراغ راهنما مخصوص نابینایان

آلارم صوتی در تقاطع هایی مانند: تقاطع قنات (شهید کلاهدوز - شهید حاج آقا میری)، این تقاطع در محدوده ساختمان اصلی انجمن نابینایان است. تقاطع شهید مطهری – سهرودی، ولیعصر(عج) – مولوی، نیروی هوایی – امامت و تقاطع شهید قرنی – طالقانی نصب شده و مورد بهره قرار گرفت.

ورود خط بریل به شهر

دوره های۱۶ ساعته آموزش زبان اشاره ویژه پرسنل شهرداری با همکاری انجمن ناشنوایان، برگزاری کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی مطلوب با افراد دارای نیازهای خاص برای رانندگان وکارکنان مجموعه حمل و نقل شهری (تاکنون ۴۰۱ نفر تحت آموزش قرار گرفته اند) توسط شهرداری برگزار شد.

حمایت از بخش فراگیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از طریق مناسب سازی ۱۰ اثر با زیرنویس و زبان اشاره (ویژه ناشنوایان) و بازگویی تمام صحنه های فیلم طبق استانداردهای جهانی (برای نابینایان)

شهرداری وبینارهای تخصصی و علمی برگزار کرده و از ظرفیت جامعه افراد دارای معلولیت جهت ارزیابی شاخص های مناسب سازی ساختمان های عمومی و فضاهای شهری(۱۲۸۰ بازدید) بهره گیری شده است. ۱۱۰ رستوران شهر تهران به منوی خط بریل تجهیز شده است.

در راستای ارتقای مشارکت شهروندان و پاسخگویی مدیران شهری در خصوص مناسب سازی، سامانه ۱۳۷ به منظور دریافت و پیگیری درخواست‌های شهروندان و پل ارتباطی آنان با شهرداری و همچنین سامانه ۱۸۸۸ به منظور دریافت و پیگیری شکایات، انتقادات و پیشنهادات تعریف شده و در دسترس همه شهروندان است.

در فرآیند سیستمی شدن گزارش‌دهی مهندسان ناظر، آیتم های کنترلی جهت ضوابط مناسب سازی در مراحل سفت کاری، نازک کاری و اتمام درج گردیده است و مهندسان ناظر ملزم به کنترل این ضوابط در مراحل مرتبط هستند. آیتم کنترل ضوابط مناسب سازی در صورت وضعیت پروژه های عمرانی قید شده است و پیمانکاران جهت اخذ تائیدیه صورت وضعیت ملزم هستند که ضوابط مناسب سازی را در پروژه های خود رعایت نمایند تا هیچ پروژه جدیدی بدون رعایت این ضوابط پیشرفت نداشته و افتتاح نشود.

حمل و نقل عمومی مناسب برای استفاده معلولان

شهرداری مناسب سازی ایستگاه ها، پایانه و سامان های حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام داده است. از جمله این اقدامات به شرح زیر است:

- تجهیز اتوبوس‌های جدید اضافه شده به ناوگان اتوبوسرانی به رمپ پرتابل جهت جابجایی معلولین و افراد کم توان (۴۰ دستگاه تحویل)

- راه اندازی قابلیت تاک بک (اعلام صوتی) در نرم افزار حمل و نقل عمومی تهران

-  اضافه کردن ون های ویژه معلولین به سامانه جانبازان و معلولین

- ایجاد خطوط جدید جهت سرویس دهی مطلوب تر به معلولین در سطح شهر تهران

- مناسب سازی ۹۲درصد از ایستگاه های اتوبوس تندرو (BRT) در سطح شهر تهران (تعداد ۲۷۹ ایستگاه از ۳۰۲ ایستگاه موجود)

- مناسب سازی معابر منتهی به مدارس و مراکز آموزشی استثنایی در طرح استقبال از مهر ۹۸ در سطح مناطق ۲۲ گانه

- ایجاد محل پارک حاشیه ای ویژه معلولین (۷۶۰ مورد نصب تابلو پارک حاشیه ای معلولین و ۳۰۶ مورد ترسیم شابلون محل پارک ویژه معلولین)

- سایر اقدامات به شرح اسلایدهای ذیل:

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 11069

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =