حوزه هوشمندسازی باید در ساختار سازمانی شهرداری‌ها در حد معاونت دیده شود

شهر: یکی از ایرادها و چالش‌ها در هوشمندسازی شهرها به موضوع حاکمیتی در شهرداری‌ها ارتباط دارد. درواقع مدیران شهری، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان شهری باید تغییراتی ایجاد و به این موضوع توجه کنند که اگر هوشمندشدن شهرها به عنوان یک فرایند اصلی دیده نشود، محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، چهارمین همایش تهران هوشمند با رویکرد «تحول دیجیتال، خدمات دیجیتال، شهرهای هوشمند در دوران کرونا و پساکرونا» به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی و آنلاین از امروز –دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰- به مدت ۲ روز برگزار شد.

مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در آیین افتتاحیه این همایش، به چالش‌های رسیدن به یک شهر هوشمند اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در راستای رسیدن به یک شهر دانایی محور وجود دارد که یکی از ضرورت‌های آن رسیدن به یک هوشمند است سه ضلع این مثلث یعنی شهروند هوشمند، و شهرداری هوشمند و شهر هوشمند است. اما در رسیدن به این هدف همیشه به یکسری از مسایل را کمتر توجه می‌شود.

او با بیان اینکه هوشمندسازی شهر به همین دلیل در بسیاری از شهرهای کشور کمتر محقق شده است، توضیح داد: بسیاری از شهرهای کشور اقدامات زیادی در راستای هوشمندسازی انجام دادند و موفقیت‌هایی کسب کردند و در این راه به معیارها و مولفه‌هایی مانند؛ اقتصاد هوشمند، محیط زیست و حکمرانی هوشمند توجه کردند. اما در بسیاری از کلانشهرها باوجود اینکه هوشمندسازی اراده مدیران اصلی شهر بوده، این مهم محقق نشده است.

معاون وزیر کشور گفت: یکی از ایرادها و چالش‌ها در هوشمندسازی شهرها به موضوع حاکمیتی در شهرداری‌ها ارتباط دارد. درواقع مدیران شهری، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باید تغییراتی ایجاد و به این موضوع توجه کنند که اگر هوشمندشدن شهرها به عنوان یک فرایند اصلی دیده نشود، محقق نخواهد شد.

او ادامه داد: حتی در سازمان شهرداری ها و دهیاریها هم این چالش وجود دارد و حوزه هوشمندسازی باید در ساختار سازمانی در حد معاونت دیده شود. خوشبختانه در شهرداری تهران با وجود اینکه هوشمندسازی در حد معاونت نیست اما؛ این اراده وجود داشت و برگزاری چهار همایش هوشمندسازی و ۱۲ مگا پروژه وب زمانبندی برای اجرای پروژه ها بسیار ارزشمند است.

جمالی‌نژاد فقدان مدیریت یکپارچه شهری به عنوان یکی از مشکلات هوشمندسازی شهرها اشاره کرد و توضیح داد: در شهر و شهرداری هوشمند موضوع مدیریت یکپارچه شهری باید وجود داشته باشد تا سایر دستگاه‌ها هم خود را موظف به همکاری بدانند.

او افزود: پس از سال‌ها تلاش برای ایجاد مدیریتی یکپارچه دربه شهرها، وزارت کشور اخیرا لایحه ای به دولت ارسال کرده که تا حدی این هدف را محقق می‌کند، علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در حال بررسی طرحی درباره مدیریت یکپارچه شهری هستند.  

در این همایش پیروز حناچی، شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و مهمانان و کارشناسان داخلی و خارجی سخنرانی خواهند کرد. 

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 11624

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =