۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 11631

شهردار تهران:

آزادسازی اطلاعات در اولویت این دوره مدیریت شهری بود

برنامه جامع شهر و شهرداری هوشمند را آماده کردیم
آزادسازی اطلاعات در اولویت این دوره مدیریت شهری بود

شهر: در این دوره از مدیریت شهری، آزاد سازی اطلاعات در اولویت بود. به ویژه ایجاد رانت و فساد در حوزه شهرسازی از مسائلی بود که مردم درباره آن حساسیت نشان می دهند. بر همین اساس در گذشته شهرداری ، جزو اولین دستگاه در زمینه نارضایتی شهروندان بود ولی اکنون ششمین دستگاه از حیث نارضایتی مردم است .

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران - دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰- در افتتاحیه چهارمین همایش تهران هوشمند گفت: تلاش کردیم برنامه هوشمندسازی تهران را با یک سیاست گذاری واحد دنبال کنیم و در موضوع حکمرانی هوشمند دبیرخانه این بحث را در تهران شکل دادیم. همچنین سعی کردیم  تا بخش خصوصی، افراد آکادمیک و اعضای دولت را متقاعد کنیم تا در این زمینه حضور پیدا کنند و برنامه تهران هوشمند را پیگری و عملیاتی کردن برنامه ها را باهمکاری تمام ذینفعان در دو مقوله شهر هوشمند و شهرداری هوشمند دنبال کنیم. 
او با اشاره به ابعاد مختلف شعار تهران شهری برای همه، افزود: یکی از راحت ترین بعدهای قابل درک هوشمند سازی؛ عدالت اجتماعی و دسترسی به خدمات یکسان برای همه شهروندان است. همچنین در حوزه خدمات الکترونیک، سرویس های  مختلفی روی اپلیکیشن «تهران من» ارائه شد تا شهروندان به درگاه دیگری مراجعه نکنند و این اپلیکیشن  به بیش از سه میلیون شهروند سرویس می دهد  که از این جهت جزو موارد نادر به شمار می‌رود. 
حناچی ادامه داد: برنامه های محله محوری و مشارکت مردم برای تصمیم سازی با هدف بهبود کیفیت زندگی در محلات را تعقیب کردیم و این مسأله در برنامه تهران هوشمند لحاظ شد. همچنین سامانه شفافیت در این دوره شکل گرفت و تمامی اطلاعاتی که در گذشته به صورت غیر شفاف وجود داشت را  روی این سامانه قرار دادیم و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند چرا که پشت درهای بسته، کسی به مقصد نمی رسد. 
شهردار تهران با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری، آزاد سازی اطلاعات در اولویت بود، اضافه کرد:  ایجاد رانت و فساد در حوزه شهرسازی از مسائلی بود که  مردم به آن توجه می کنند و درباره آن حساسیت نشان می دهند پرتال شهرداری تهران را در طرح تفصیلی تهران قفل کردیم و اقدامی خارج از طرح تفصیلی انجام نمی شود. بر همین اساس در گذشته شهرداری ، جزو اولین دستگاه در زمینه  نارضایتی شهروندان بود ولی با تلاشهایی که در این دوره انجام شده ، اکنون ششمین دستگاه از حیث نارضایتی مردم است و با  اصلاح فرایند ها و شفاف سازی  امکان فساد را از بین بردیم و امیدواریم  این مسیر ادامه پیدا کند .
او امضای تفاهم نامه با دستگاههای مختلف مانند سازمان تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی و نظام مهندسی برای تسریع روند شهرسازی را از دیگر اقدامات شهرداری برشمرد که با انجام آن سفرهای غیر ضروری شهروندان حذف شد و عنوان کرد: علاوه بر این ایجاد درگاه و پرداخت واحد شهری تحت عنوان «شهر پی» انجام شد که بر اساس آن  ۳۰ هزار تاکسی به این سیستم مجهز شدند و شهروندان برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی‌ها از آن استفاده می کنند.
حناچی بیان کرد: با توجه به نیاز به حمل و نقل پاک و تغییر سبک زندگی در شهر با نگاه سلامت شهروندان و کنترل آلاینده های شهر، اپلیکیشن دوچرخه تهیه شد و سرویس و خدمات بهش خصوصی نیز در موضوع دوچرخه مورد استفاده قرار گرفت که با استقبال شهروندان مواجه و به عنوان یکی از تجربیات موفق جهانی در مورد تهران مطرح شد.
شهردار تهران با بیان اینکه آمار استفاده از دوچرخه در تهران پایین و حدود یک درصد است، توضیح داد: شاید این آمار پایین باشد اما توجه به موضوع  دوچرخه از این لحاظ اهمیت دارد که  آمارهایی مانند اضافه وزن، فشار خون و دیابت در شهرندان نشان از کم تحرکی آنها دارد که با توسعه دوچرخه سواری می توانیم تحرک و سلامت را به آنها هدیه کنیم. علاوه بر این با اضافه شدن هر استفاده کننده به شبکه دوچرخه یک خودرو  از خیابان کاسته می شود و در همین مدت کوتاه میزان استفاده از دوچرخه در شبکه حمل و نقل تهران  سه برابر افزایش یافته است.

او عنوان کرد: در بخش تحول دیجیتال تلاشهای زیادی شده تا با بهره گیری از زیرساخت های به روز تکنولوژی و داده محور، هزینه ها ی اداره تهران را کاهش دهیم و بر همین اساس در این دوره ۴۰ درصد شهر را  ارزانتر اداره کردیم . با استفاده از شبکه های هوشمند در حمل زباله ها و نگهداری فضای سبز و بسیاری از خدمات دیگر، هزینه های جاری شهر را کاهش دادیم.
حناچی با بیان اینکه استفاده از زیرساخت‌هایی مانند امضای دیجیتال، هوش مصنوعی، داده کاوی و ارایه راهکارهایی بر مبنای داده های درست نیز  در دستور کار است، یادآور شد:  مرکز آمار و رصد شهری تهران،  قطب تصمیم سازی و تصمیم گیری شهر است که در آن حدود ۹۰۰ لایه اطلاعاتی را تبدیل به نقشه و اطلاعاتی برای تصمیم گیری کردیم. 
شهردار تهران ادامه داد: یکی از اقدامات مهم این دوره آشتی دادن شهرداری تهران با زیست بوم نوآوری شهری بوده است و تلاش کردیم که این موضوع را به عنوان یک ثمره دوسویه تعقیب کنیم.
او افزود: راه اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای نوآور برای رفع نیازهای تهران از دیگر مواردی است که در این دوره تعقیب شد. 
او با بیان اینکه شهرداری جزو اولین دستگاه هایی بود که در شرایط کرونایی امکان برگزاری جلسات پرجمعیت را  به صورت غیر حضوری و امکان دورکاری کارکنان را فراهم کرد، گفت: ادعای هوشمندسازی کامل شهر تهران را نداریم اما گامهای زیرساختی،  بنیادین و جدی را برای هوشمندسازی تهران برداشتیم و برنامه ای جامع  و قابل اجرا را در دو حوزه شهر هوشمند و شهرداری هوشمند تهیه کردیم.

حناچی عنوان کرد: تلاش کردیم با هدف  افزایش  رنکینگ تهرانان در  رقابت  های بین المللی هم شرکت کنیم  و بسیاری از فعالیت های شهرداری  در عرصه بین المللی مورد تقدیر قرار گرفت.
 او تاکید کرد: امیدواریم با حمایت  همه جانبه دولت در این زمینه بتوانیم با هوشمند کردن همه سرویس ها، خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم و مدیریت شهری جدید نیز همین مسیر را با شتاب بیشتری تعقیب کند.

خبرنگار: علی سی پی

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 11631

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =