هوشمندسازی در تهران، مطالبه‌گری را ایجاد کرد

شهر: شهرهای جدید باید با بهره گیری، آزادسازی و گسترش استفاده از داده اداره شوند. همانطور که در شهرداری تهران هم این مهم، رخ داد، وقتی درهای داده‌های شهر بر اساس مصوبه شورای شهر تهران به روی همه شهروندان، خبرنگاران، پژوهشگران و بخش خصوصی باز شد، مطالبه گری ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، چهارمین همایش تهران هوشمند با رویکرد «تحول دیجیتال، خدمات دیجیتال، شهرهای هوشمند در دوران کرونا و پساکرونا» به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی و آنلاین از امروز –دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰- به مدت ۲ روز در حال برگزاری است.

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در این همایش با بیان اینکه همایش چهارم تهران در پیک پنجم کرونا است و همه شهروندان و شهر با این ویروس درگیر بودند، گفت: با اینکه کرونا مشکلات زیادی برای همه ایجاد کرد؛ اما در طول یکسال گذشته در بعد دیگری به برنامه های مختلفی که شهرها در حوزه هوشمندی، تحول دیجیتال و خدمات غیر حضوری داشتند، شتاب داد.

او به اقدامات انجام شده در دوران کرونا در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: امروز تهران که نتیجه نقش جمعی و تاریخی همه شهروندان و بازیگران شهری است، مدل متفاوتی از زیست را تجربه می کند.

فرجود گفت: آنچه که هم اکنون شهر تهران است، نتیجه تعاملات همه این بازیگران این حوزه است، تهران باید تاب آور باشد و از آن طرف بیش از ۱۰۰ سال تجربه مدیریت و از طرف دیگر فناوری‌های جدید همگی فرصتی برای حل معضلات و چالش‌ها هستند.

فرجود با طرح این سوال که تفاوت شهرها در حوزه هوشمندی اگر یک عامل کلیدی داشته باشد آن چیست؟ بیان کرد: شاید آن واژه کلیدی حکمرانی هوشمندی باشد. شهر هوشمند، شهری است که حکمرانی هوشمند دارد و این مهم حق مردم برای رسیدن به شهر زیست پذیر و تاب آور را فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با بیان اینکه سرعت تغییرات در شهر افزایش پیدا کرده است، گفت: این افزایش سرعت سبب شده روش حکمرانی سنتی کارایی نداشته باشد و نظم نوینی هم اکنون در شهرها حاکم است و نیاز به تحولی دیجیتیال وجود دارد.

او ادامه داد: در واقع حکمرانی هوشمند برای شهرها لازم است، به این معنی که چگونه از فناوری‌های تحول آفرین به نحو بهتری برای بهبود شهر استفاده شود. حکمرانی هوشمند عصر جدید فناورانه است و اگر می‌خواهیم شهر را به شیوه جدید اداره کنیم به حکمرانانی نیاز داریم که نگاهشان هوشمند باشد.

او رسیدن به حکمرانی شهری را رسیدن به «داده» عنوان کرد و توضیح داد: اطلاعات و داده شاه‌راه اصلی تصمیم‌گیری مدیران است پیش از و در حکمرانی سنتی داده‌ها در دسترس نبودند؛ اما حالا مشکل اساسی این است که این اطلاعات را چگونه به هم متربط کنیم و از آنها تحلیل بگیریم و چگونه با این تحلیل‌ها دانشی برای اداره بهتر شهرها بگیریم.

به گفته مدیرعامل سازمان فاوا شهرهای جدید باید با بهره‌گیری، آزادسازی و گسترش استفاده از داده اداره شوند. همانطور که در شهرداری تهران هم این مهم، رخ داد، وقتی درهای داده‌های شهر بر اساس مصوبه شورای شهر تهران به روی همه شهروندان، خبرنگاران، پژوهشگران و بخش خصوصی  باز شد، مطالبه گری ایجاد شد. شهر داده‌محور یعنی همین و بعد از داده باید به سمت خدمات دیجیتال حرکت کرد.

فرجود به اقدامات شهرداری تهران در حوزه نوآوری اشاره کرد و گفت: در حکمرانی شهری زبان و ادبیاتمان هنوز در تعامل جدی با بازیگران زیست بوم نوآوری نیست؛ اما یکی از کارهای مهم در این دوره از مدیریت شهری این بود که فضا برای تعامل بیشتر با این زیست بوم فراهم و از آنان برای مشارکت در حوزه شهری دعوت شد. همچنین نخستین فن بازر تخصصی شهر تهران هوشمند راه اندازی شد تا نوآوران برای مدیریت بهتر شهر کمک کنند.

این مقام مسئول معتقد است: متولی شهر هوشمند فقط شهرداری نیست و همه ارکان مدیریت شهری باید در کنار هم قرار بگیرند نمیتوان شهری داشت که دائم در حوزه انرژی و برق در حال مشکل باشد؛ اما در ارایه خدمات الکترونیک خللی ایجاد نشود.   

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، گفت: شهر هوشمند را  نمی توان صرفا در فناوری تعبیر کرد، بلکه مبنای آن شهروندان است و اصالت را نباید فقط به فناوری داد. بلکه استقرار، فرهنگ‌سازی، همسو سازی مدیریت شهری و شهروندان مهم ترین بخش هوشمندسازی در شهر است.

فرجود این را هم گفت که: آنچه که انجام شده گام‌های محکم اولیه برایس حرکت به مت شهر هوشمند در شهرداری تهران بوده است. این راه میان بر ندارد و مسیر پیوسته و مداوم است، به طوری که برنامه چهار سال آینده هم در حال تدوین است.

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 11628

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =