سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، پاشنه آشیل شهرداری نبود

شهر: مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران می‌گوید: عملکرد این سازمان بسیار شفاف بوده با این حال برخی از تریبون‌های رسمی این سازمان را پاشنه آشیل شهرداری خطاب کرده اند؛ اما سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی در مقابل زیاده خواهی آنان ایستاد و از حق شهر و مردم دفاع کرد.

شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با اشاره به عملکرد این سازمان در چهار سال گذشته بیان کرد: سازمان سرمایه‌گذاری به لحاظ حرفه‌ای با برنامه ۴۰۰ میلیارد تومان فروش در سال، در حال فعالیت بود و با همین شرایط آن را حدود ۳۰ ماه پیش تحویل گرفتم.
او ادامه داد: اما حال، با عملیات یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ و نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ که یک پنجم بودجه شهرداری است، این سازمان از عملکرد ضعیف و حداقلی به یک سازمان محوری و تعیین کننده در بودجه شهرداری تهران تبدیل شده است. 
بنار با یادآوری اینکه بودجه شهرداری تهران حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ بود، گفت: پنج هزار میلیارد تومان این بودجه در سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی تامین شد. این تامین مالی نشان دهنده این است که یک پنجم فعالیت‌های اقتصادی در سازمان عریض و طویل شهرداری تهران در این سازمان چابک و کارآمد تامین و انجام می شود. 
مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران ادامه داد: اینکه در سازمان در بخش‌های نرم افزار، ساختار نیروی انسانی، تدوین و بروز رسانی دستورالعمل ها، تصویب و ابلاغ سند جامع و همچنین بودجه سالانه جراحی بزرگی صورت گرفتت.

او توضیح داد: به طوری که در تبصره ۱۹ بودجه ۱۴۰۰ نقش محوری سازمان را از یک سازمان بی‌حرکت و منجمد به یک سازمان پیشرو و پویا در بودجه شهرداری تهران تبدیل کردیم. در برنامه امسال، سازمان سرمایه‌گذاری رهبری اجرای عملیات ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه را در همه ابعاد در سطح مناطق، سازمانها و شرکت های تابعه بر عهده دارد.

بنابر گفت: همچنین ساختار اجرایی پروژه های مشارکتی در مناطق و سازمان ها کاملا جرح و تعدیل و روش سرمایه گذاری در مناطق قانونمند و ساماندهی شد. از طرف دیگر کسی را بیکار در شهرداری نمی‌بینیم چرا که همه حوزه‌ها یک برنامه سرمایه‌گذاری در بسته بودجه امسال دارند. 
او یکی از مهم‌ترین اقدامات این دوره در سازمان متبوعش را فاصله گرفتن از ساختمان‌سازی و تراکم فروشی عنوان کرد و گفت: در همه حوزه‌ها پروژه‌های مشارکتی دامنه ادبیات مشارکت را گسترش دادیم و امروز این ادبیات در گفتمان میان سازمان، شورای اسلامی شهر تهران و مدیران ارشد و اجرایی مناطق و سازمان ها جا افتاده است.

به گفته او علاوه بر این ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در طول ۲ سال گذشته فروش داشتیم و ۲۰ هزار میلیارد تومان برنامه سرمایه‌گذاری به شورای شهر ارایه شده است. نمونه بارز این موضوع، لایحه برنامه سرمایه گذاری در شهر آفتاب است که هفته گذشته مجوز این سرمایه‌گذاری از سوی شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد. 
به گفته بنار؛ یکی دیگر از کارهای مهمی که در این دوره انجام شد، رفع مشکلات حقوقی پروژه‌های چند ۱۰ ساله بود که در سازمان دپو شده و با شرکایمان نتوانسته بودیم به یک پروسه تامین مالی برسیم مانند؛ پروژه‌های الماس کریمخان، مولوی، مژده، صادقیه و...که با پیگیری‌های سازمان در محاکم، آرا به نفع شهرداری صادر و پروژه‌ها تعیین تکلیف شدند. 
مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، گفت: حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اقاله قراردادهای مشارکتی بود که به دلایل مختلف مسکوت مانده بود؛ اما حالا این عرصه‌ها تعیین تکلیف شدند مانند؛ پروژه «تاکا» در منطقه ۱۹ که نزدیک به ۴۰۰ هکتار عرصه آزاد شد و یا پروژه‌های مدائن، پروژه فاز دو برج میلاد ، پروژه درکه، و... تعیین تکلیف وبه شهرداری تهران بازگردانده شدند. 
او این را هم گفت که: مباحث مربوط به ادعاهای نهادی بیرونی نسبت به شهرداری و سازمان سرمایه گذاری را سامان دادیم که یکی از کارهای مهم در این حوزه شکست رای تامین اجتماعی بود. درواقع در هیچ صدور آرا و احکام قضایی خوشبختانه سازمان بازنده نشد و از حقوق شهرداری دفاع شد. 
بنار به حسابرسی سال ۱۳۹۹ این سازمان اشاره کرد و افزود: سازمان سرمایه‌گذاری تنها نهاد اقتصادی دولتی و شبه دولتی است که از محل کارگزاری و کار و سرمایه گذاری سود بالای یکهزار و یکصد و هفده میلیارد تومان را تجربه کرد، این کار در طول سال‌های تشکیل سازمان هم در تهران و هم در کلانشهرها بی نظیر بود. 
این مقام مسئول گفت: با وجود عملکرد شفاف سازمان، اما برخی از تریبون‌های رسمی، سازمان را پاشنه آشیل شهرداری خطاب کرده اند؛ اما در حقیقت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی از زیاده خواهی آنان جلوگیری کرده است. سازمان یک سازمان نقطه قوت و توانمند شهرداری تهران در این دوره بود و این مهم، جز با سخت کوشی همکاران سازمان و معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران رخ نمی‌داد.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 11666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =