نگاه ما در آینده باید به سمت «شهرداریِ باز» باشد

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران ضمن برشمردن الزامات تحول در خدمات دیجیتالی بر برون‌سپاری فعالیت‌ها در شهرداری تاکید کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، حسام مقصودلو، مشاور ارشد مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، با حضور در میزگرد «چالش‌های توسعه خدمات دیجیتال و راه‌کارهای برون‌رفت در دوران پساکرونا» که در نخستین روز همایش «تهران هوشمند» برگذار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده طی ۴ سال گذشته در حوزه تحولات دیجیتالی بیان کرد: قبل از شروع پاندمی کرونا، راه‌اندازی سامانه‌ی «تهرانِ‌من» را کلید زده بودیم، در بعضی موارد سعی و خطاهایی کردیم و در برخی موارد هم خوب جلو رفتیم.
او با اشاره به این‌که بسیاری از نهادها برای ارائه خدمت از سامانه «تهرانِ‌من» الهام گرفته‌اند، گفت: از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه‌ی خدمات برق به نام «برقِ من» و... اشاره کرد.
به گفته‌ مقصودلو فعالیت‌های انجام شده در سامانه «تهرانِ‌من» و رگولاتوری انجام شده و قوانین تصویب‌شده توسط شورای شهر، حاکی از حرکت در مسیر ارائه‌ی هر چه بیشتر خدمات غیرحضوری است. او هم‌چنین گفت: درباره‌ی کار در مسیر ارائه‌ی خدمات غیرحضوری، پیمایش‌هایی در جامعه انجام دادیم تا عمده خدماتی که مردم برای آن به شهرداری مراجعه می‌کردند مشخص شود، بر این اساس خیلی از خدمات مانند دریافت پایان‌کار ساختمان و پرداخت قبوض، که حدود ۹۰ درصد از مراجعات مردمی به ساختمان‌های شهرداری را شامل می‌شود، ارائه شد.
او با اشاره به این‌که بسیاری از خدماتی که مردم با آن سر و کار زیادی داشتند در سامانه تعبیه شده است بیان کرد: در سامانه ‌«تهرانِ‌من» روزانه حدود ۱۰ هزار مفاصاحساب توسط مردم دریافت می‌شود.
مشاور ارشد مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران به تاثیر عملکرد دستگاه‌های مرتبط بر فعالیت «تهرانِ‌من» اشاره و اظهار کرد: پیگیر رفع این مشکلات هستیم، البته رفع نواقص سامانه‌ها کاری تدریجی است.
او تصریح کرد: همکاری دستگاه‌ها در ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتالی اهمیت بسیاری دارد، موضوع دیگر حریم شخصی مردم است چرا که برخی علاقه ندارند تا اطلاعات شخصی‌شان در یک جا تجمیع شود.
مقصودلو اضافه کرد: سیاست ما این بود که همه سرویس‌ها فقط در «تهرانِ‌من» ارائه نشود و این سرویس‌ها توسط سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها نیز ارائه شود اما گاهی با اعتراض خود مردم هم مواجه بودیم که چرا اطلاعات ما در سایر اپلیکیشن‌های مشابه وجود دارد.
مشاور ارشد مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران بیان کرد: نگاه ما در آینده شهرداری باید به سمت «شهرداریِ باز» باشد یعنی خدمات را توسط دیگران ارائه دهیم و به این موضوع نه تنها به‌عنوان یک شعار، بلکه به‌عنوان یک اقدام مشارکتی توجه شود.
او گفت: به دنبال این موضوع در شرایط کنونی، سامانه «شهر پِی» به‌صورت یک پلت‌فرم پرداخت مشارکتی را داریم که ۱۸ اپلیکیشن روی آن کار می‌کنند.
مقصودلو با اشاره به اهمیت تسهیل امور مربوط به مردم گفت که مصوبات جدیدی برای ارائه خدمت به سالمندان داریم، برخی معتقدند که باید کارت جدید هوشمند منزلت به سالمندان بدهیم اما معتقدم به کارت جدید نیاز نداریم و می‌توان از کارت ملی هوشمند استفاده کرد.
او به موضوع فیبر نوری نیز اشاره و بیان کرد: شهرداری نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند و معتقدم ۳۰ تا ۳۵ درصد ترافیک داده روی شبکه فیبر نوری شهرداری است و هیچ‌کس هم نمی‌تواند از نقطه صفر بار دیگر این شبکه را اجرا کند. هر کسی می‌خواهد در حوزه فیبرنوری در شهر تهران فعالیت داشته باشد حداقل متری ۴۰۰ هزار تومان باید هزینه کند بنابراین به سمت ایجاد یک شبکه مویرگی از طریق شبکه شهرداری باید رفت.
مشاور ارشد مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران به موضوعات دیگری هم در حوزه تحول دیجیتال پرداخت و گفت: برای ارائه خدمات با کیفیت، چندین نوع احراز داریم از جمله این موارد می‌توان به احراز هویت، احراز نسبیت و احراز مالکیت اشاره کرد.
او گفت که در زمینه امضای دیجیتال هم هنوز زیر ساخت‌های مناسبی برای توسعه این کار وجود ندارد و باید در این مورد جدی‌تر اقدام کنیم.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 11668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =