نامگذاری معبری به نام «دکتر حسین کریمان» در منطقه ٢٠

آئین نامگذاری خیابانی به نام حسین کریمان روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه با حضور حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، علی اعطا سخنگوی شورای شهر، شهردار منطقه ۲۰، رییس ستاد گردشگری شهر تهران، مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و تعدادی از ری شناسان و اساتید دانشگاه در مرکز ری شناسی منطقه ۲۰ برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰؛ فرهاد افشار شهردار منطقه در این مراسم گفت: دکتر کریمان(نویسنده، جغرافیدان، استاد دانشگاه، ادیب و ری شناس) در راستای حفظ هویت تاریخی شهرها و ایجاد حس تعلق و هویت بخشی به افراد خدمات ارزنده ای انجام داد و به واسطه منش و اخلاق خود مسیر تعالی را برای نسل های آینده به یادگار گذاشته است.

افشار افزود: شهرداری تهران از ابتدای دهه هفتاد در راستای شناساندن بزرگانی که در تاریخ کشور اثرگذار بودند گام برداشته است و جایگاه این افراد و سبک زندگی و سلوک رفتارشان را با ساخت مجسمه، نامگذاری معابر و ساخت فیلم به جامعه تبیین کرده است.

او با بیان اینکه مراسم امروز در راستای تکریم و بزرگداشت دو تن از شخصیتهای فرهیخته کشورمان؛ دکتر حسین کریمان و دکتر قاسم اکبری برگزار شده است گفت: مرحوم اکبری استاد تاریخ، پژوهشگر و چهره فرهنگی به واسطه تحقیق و فعالیت های فرهنگی در خصوص ری همواره جاودان است و دکتر کریمان نیز در شناساندن فرهنگ‌ و تاریخ این مرز و بوم نقش به سزایی داشته و تحقیقات گسترده ای در خصوص سیر تحول شهرها دارد.

افشار ادامه داد: کتاب "ری باستان" حاصل مطالعه و تحقیق این استاد فقید درباره تاریخ و فرهنگ ری است که به نوعی تکه گمشده شهرهای دنیا را به مردم‌ معرفی و به اهالی ری تقدیم کرده است.

شهردار منطقه اظهار داشت: ری به عنوان مخزن بزرگان در حوزه های علمی، دینی، ادبی و تاریخی است که شخصیت هر یک‌ از آنها می تواند در بهبود مسیر آن جامعه موثر باشد و شهرداری تهران نیز می بایست همواره در تبیین الگوی شخصیتی این افراد به نسل های آینده حرکت کند.

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در این مراسم گفت: در این دوره از شورا توانستیم با یکی از مصوبات حق کمی را ادا کنیم و یاد انسان‌هایی همچون دکتر حسین کریمان که جزو نوادر هستند و اثرات ماندگاری را در دوران حیات خود به جا گذاشتند را زنده نگاه داریم.

او با بیان اینکه اولویت ما در دوره پنجم ساخت پل، تونل و فعالیت‌های عمرانی نبود و اغلب فعالیت‌ها انسان‌محور بود، گفت: با این حال در دوران تحریم‌ها به کمک شهردار منطقه ۲۰ حدود شش کیلومتر مترو در ری احداث کردیم و آب را به چشمه‌علی بازگرداندیم.

 خلیل‌آبادی تصریح کرد: دستگاه حفاری مترو از درب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) عبور کرده و به سمت ایستگاه خط یک در حال حرکت است، در دوره بعد مترو خط شش هم در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و هم در ایستگاه خط یک به یکدیگر ملحق شده و ری دارای رینگ مترو خواهد شد.

او با اشاره به پروژه‌های انجام شده در شورای پنجم گفت: پروژه رینگ چشمه علی، تبدیل کارخانه سیمان تهران به موزه، بهره‌برداری از ایوان ری و خروج بناهای اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نمونه‌هایی از پروژه‌هایی است که به کمک پنجمین دوره از مدیریت شهری در ری محقق شد.

او با تاکید بر اینکه ری باید مقصد گردشگری باشد، خاطرنشان کرد: ری به عنوان هجدهمین شهر جهان از اغلب شهرها امکانات بیشتری برای جذب گردشگر دارد و گشت و گذار در ری نیازمند زمانی بالغ بر یک هفته است.

 عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش تاکید کرد: اخیرا نیز در شورا نام‌گذاری خیابانی به نام استاد اکبری در خیابان فرهنگ و هنر تصویب شد که تابلو آن نیز به زودی نصب خواهد شد، چراکه فرزندان ما باید بدانند چه کسانی برای ری و این سرزمین کوشیدند.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه در این دوره شورای شهر تلاش کردیم علاوه بر نامگذاری معابر به نام شهدای گرانقدر تعدادی از معابر نیز به نام اساتید شعر و ادب و فرهنگ نامگذاری شود، گفت: امروز افتخار داریم که مراسم رونمائی از تابلوی نامگذاری معبر به نام دکتر حسین کریمان در یکی از معابر ری انجام شود.

احمد ابوحمزه از اساتید دانشگاه و ری شناس نیز دیگر سخنران این مراسم بود و در خصوص زندگی و آثار دکتر حسین کریمان مطالبی را بیان کرد.

در این مراسم با توجه به مصوبه شورای پنجم اسلامی شهر تهران در خصوص نامگذاری خیابان حدفاصل میدان شهدای شاملو تا پل شهید آوینی به نام «دکتر حسین کریمان»، ضمن پرده برداری  از تابلوی شناسایی معبر؛ از تمبر یادبود دکتر حسین کریمان رونمایی و برای اولین بار نشان قبله تهران از سوی مدیریت شهری منطقه ۲۰ به خانواده وی اهدا شد، همچنین از خانواده دکتر قاسم اکبری استاد تاریخ، پژوهشگر و چهره فرهنگی ری نیز تجلیل شد.

۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 11699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =