دروغ های امروز سرپوشی برای تخلفات دیروز

شهر: مدیرکل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و دبیر رویداد تهران ۱۴۰۰ در پاسخ به ابهامات برگزاری تهران ۱۴۰۰ تاکید کرد: جدول منتشر شده نه یک فاکتور رسمی، بلکه جدولی ساختگی از مکاتبات و مراودات اداریی است که تیترهای مبهم و چینشی نامتقارن و غیر قابل استناد دارد. هزینه لوگوی تهران ۱۴۰۰ عدد ساختگی ۱.۶ میلیارد نیست.

به گزارش خبرنگار شهر، دقیقا در روزهای آخر فعالیت مدیریت دوره پنجم و پس اعلام نتیجه انتخابات ابهاماتی درباره برگزاری تهران ۱۴۰۰ مطرح شده است.

این در حالی است که مدیریت دوره پنجم توانست شعار «شهرداری شیشه ای» و «تهران شهری برای همه» را به مرحله اجرا دربیاورد.

سید محی الدین فاضلیان مدیرکل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران‏ در رشته توئیتی به ابهاماتی که درباره برگزاری تهران ۱۴۰۰ مطرح شده است پاسخ داده و نوشت: در روزهای اخیر جدولی از مبدایی مبهم پیرامون هزینه‌های تهران ۱۴۰۰ منتشر شده که از سویی منجر به تفاسیر و قضاوتهای غلط و از سویی پرسشهایی شده است.

عجالتا می‌گویم جدول منتشر شده نه یک فاکتور رسمی، بلکه جدولی ساختگی از مکاتبات و مراودات اداریی است که تیترهای مبهم و چینشی نامتقارن و غیر قابل استناد دارد. هزینه لوگوی تهران ۱۴۰۰ عدد ساختگی ۱.۶ میلیارد نیست. تا فردا گزارشی مبسوط از هزینه‌های این کمپین منتشر خواهم کرد.

ماموریت پیشبرد برنامه ها در راستای اهداف

او افزود: در اسفند ۹۶ شورای شهر تهران، شهرداری را ملزم به ارائه لایحه تهران ۱۴۰۰ کرد، طرحی که توسط کمیسیون خدمات شهری تهیه و در صحن شورا تصویب و مجموعه‌ای از اقدامات را ذیل یک «رویداد چند بعدی» مورد نظر داشت.


فاضلیان اضافه کرد: اقداماتی نظیر «افتتاح مکانهای فرهنگی»، «برپایی فستیوال و کارناوال»، «ایجاد برند بین المللی شهر» و مجموعه مفصلی از انتظارات و اقدامات که تمام عرصه مدیریت شهری را شامل شود و نیز تاکید بر استفاده فراگیر از عنوان و نشان تهران ۱۴۰۰همه این موارد به تفصیل در طرح مذکور قابل رویت است.

حدودا از آذر ۹۸ ماموریت تدوین و پیشبرد این طرح که تا آن روز عملا پیشرفتی نداشت به اینجانب واگذار شد، مطالعات و جلسات مختلفی آغاز شد تا تهران ۱۴۰۰ با در نظر داشتن دیدگاههای مختلف و ویژگی های تهران و با توجه به پایان و آغاز سده در جهت همبستگی اجتماعی و فارغ از خط کشی ها تدوین شود. بهمن ۹۸ شهردار تهران در حکمی رییس و دبیر ستاد تهران ۱۴۰۰ را منصوب کرد و کار رسمیت یافت.

حضور طراحان مشهور نسل های مختلف

 فاضلیان اظهار کرد: مطالبه اول از دبیرخانه تهران ۱۴۰۰، طراحی لوگوی منحصر به فردی بود که قابلیت پخش و استفاده گسترده داشته باشد، فلذا با سفارش محدود به چهره‌های مشخص این اقدام در دستور کار قرار گرفت.

اسفند ۹۸ با توجه به جمع بندی اولیه مطالعات و گفتگوها با ارائه یک توضیح دقیق و جامع به حدود ۱۲ نفر از طراحان بنام از نسل های مختلف سفارش لوگوی تهران ۱۴۰۰ از طریق شرکت پیام رسا صورت گرفت.

به گفته  مدیرکل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران؛ لازم به ذکر است طبق بخشنامه‌ای که از دوره مدیریت شهری پیش در شهرداری تهران ابلاغ شده بود برگزاری چنین اقداماتی در انحصار شرکت پیام رسا بوده و بنا بر آیین نامه معاملاتی شهرداری تهران مسیری جز این امکان پذیر نبود، فلذا تمام اقدامات این رویداد با کارگزاری شرکت پیام رسا صورت گرفت.

هر یک از طراحان با سفارش کار مشخص و مبلغ معین که برای هر کدام متفاوت بود، چند لوگو طراحی و ارائه کردند که تا پایان فروردین ۹۹ تعداد بیش از ۳۰ لوگو جمع آوری شد. هزینه این کار مبلغی در حدود ۳۳۰ میلیون تومان شد.

سند گفتمانی و اولیه تهران ۱۴۰۰

او با اشاره به این که در بررسی های اولیه با اینکه لوگوها از طراحی حرفه‌ای برخوردار بودند، تاکید کرد: اما هیچکدام گویای مفاهیم مورد نظر نبود، که در ادامه خود این روند و محصول، کمک کاری جدی در نتیجه نهایی بود.

خروجی این قسمت به عنوان یک مجموعه هنری قابل انتشار است. خرداد ۹۹ سند گفتمانی و اولیه تهران ۱۴۰۰ که شامل تبیین نگاه کلی، اصول، اهداف، چشم انداز و ارائه اولیه از اقدامات اجرایی بود تکمیل و تدوین گردید. این سند که حاصل کار ۷ ماه مطالعه و بررسی و طراحی شعار و مفهوم محوری تهران ۱۴۰۰ بود در قالب یک مجلد ۶۰ صفحه‌ای منتشر شد.

او ادامه داد: علاوه بر این، پرزنتیشن و ویدئویی در تبیین این سند و نگاه کلی ساخته شد. این مجموعه در ادامه، سند پشتیبان اقدامات بعدی قرار گرفت. مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون تومان به این مجموعه کار اختصاص دارد که تقریبا به ۳۰ نفر پرداخت شده است.

تشکیل تیم حرفه ای و چابک

فاضلیان نوشت؛ گام بعدی تدوین استراتژی برند بود (همانچه مورد انتظار شورا بود و تطبیق مبانی نظری، اجرا و طراحی را سامان می‌داد و در هر کمپینی ضرورت دارد) تا طبق آن لوگوی مناسب نیز انتخاب یا طراحی شود و مبتنی بر این استراتژی، تهران ۱۴۰۰ پاسخگوی انتظارات از جمله فراگیری و پوشش اقدامات متنوع شود.

در تیر ۹۹ تیمی حرفه‌ای و چابک متشکل از استراتژیست برند، طراحان گرافیک، محققان، نویسندگان و ایده‌پردازان تشکیل شد. طی ۳۵ روز کار فشرده تیمی، ترکیبی از مطالعه، تحقیق، مصاحبه، ایده پردازی و طراحی در قالب ۲۰۰۰ نفر ساعت به نتیجه رسید.

نتیجه روند طی شده خروجی متفاوت و منحصر به فرد و رسیدن به لوگوی داینامیک بود، تا بیانگر نمادها و نشانه های متفاوت تهران باشد و دست همه را برای روایت و به تصویر کشیدن تهرانی که می شناسند باز بگذارد.

او افزود: این خروجی در قالب یک کتاب ۲۸۸ صفحه‌ای و متعاقب آن یک پرزنتیشن ۲۶۹ اسلایدی تدوین شد. مبلغ حدود ۲۵۰ میلیون به مجموع این اقدامات اختصاص یافت که شامل ۱۰۰ صفحه نویسندگی و ویراستاری، ۴ ایده متفاوت لوگوی داینامیک (و طراحی حدود ۴۴ لوگو تا امروز) و مواردی از این دست است.

مدیرکل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: خروجی این کار در یک برند ویدئوی ۶ دقیقه‌ای در ۳ ادیت تهیه شد که در ادامه منتشر می‌شود.

برای دیدن ویدیو اینجا کلیک کنید

برای دیدن ویدیو اینجا کلیک کنید

اجرای طرح با تصویرسازی

فاضلیان با اشاره به این که ابتدای شهریور ۹۹ این خروجی در جلسه‌ای ارائه و به تایید مدیریت عالی شهرداری رسید و بنا شد تلفیق همه آنچه انجام شده بود با اصلاحات و اضافاتی در پرزنتی جدید و متفاوت در صحن شورا ارائه شود، افزود: همان ایام پرزنتی متفاوت با بازطراحی و بازنویسی ارائه برندینگ در قالب یک مجلد جدید با افزایش تعداد تصویرسازی ها و طراحی روند اجرایی مقدماتی در جلسه‌ای دو ساعته، با توزیع ۳۰ مجلد تقریبا ۳۰۰ صفحه‌ای در حضور اعضای شورای شهر و معاونین شهردار ارائه شد.

مدیرکل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران‏ نوشت؛ در گام بعدی، ساختار اجرایی و عملیاتی تدوین شد که بتواند همه حوزه‌های مدیریت شهری را درگیر کند و توان جلب مشارکت فراسازمانی داشته باشد. ساختار رویدادهای مشابه مطالعه و پروژه‌های شهرداری مرور شد و مبنی بر انتظارات و بودجه مصوب، ساختار ستاد و دبیرخانه و فرآیند اجرا تدوین شد.

راردادهایی با کسر ۳۰ درصد کسورات قانونی

فاضلیان تاکید کرد: در بودجه مصوب شورای شهر در سال ۹۹ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان بودجه متمرکز و در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۳ میلیارد تومان بودجه غیر متمرکز با عنوان تهران ۱۴۰۰ صرفا برای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده، که مبلغی کمتر از ۱۰ درصد آن امکان هزینه کرد یافته است.

از این میزان اعتبار، مبلغی حدود ۱ درصد به برنامه ریزی، مطالعه، تدوین هویت و استراتژی برند، طراحی لوگو و ساختار اجرایی و فرآیندی اختصاص یافت که این هم غالبا با تاخیری چند ماهه در پرداخت و بعضا با عدم پرداخت تا امروز مواجه است.

بنا به دلایل عدیده، تهران۱۴۰۰ هیچگاه از فضا و نیروی مستقل و دبیرخانه بهره‌مند نشد و یک تیم حدودا ۳۵ نفره در قالب قراردادهای ذکر شده با کارگزاری شرکت پیام رسا و دستمزد کمتر از تعرفه‌های مصوب مسئولیت کار را بر عهده داشتند. عموم قراردادها نیز با کسر ۳۰درصد کسورات قانونی انجام شد.

او افزود: بنابر کمبود بودجه و نقدینگی و نیز تاکید همیشگی بر فراگیر بودن تهران ۱۴۰۰ در همه موضوعات مدیریت شهری، پروژه‌های شاخص و متفاوت معاونت ها، مناطق، سازمان ها و شرکت ها بدون اختصاص بودجه‌ اضافی ذیل تهران ۱۴۰۰ معرفی گردید که در طرح اجرایی قابل رویت و بخشی از آن در حال انجام است.

بدنه اتوبوس ها، افتتاح ایستگاه های مترو و بوستان ها، بدنه واگن های جدید، تطبیق و همسان سازی هویت و نشان آتش نشانی، مترو، اتوبوسرانی و غیره، انتشار کتاب های سده سنگ و الماس و ۱۵۰سال تاریخ مدیریت پسماند و دهها مورد دیگر با استفاده از طراحی‌های تهران ۱۴۰۰ و بدون هزینه مجدد طراحی شد.

او ادامه داد: استفاده از لوگوهای حجمی و تصویرسازی های گوناگون در اکرانهای شهری در مناطق مختلف، همه مبتنی بر دفترچه راهنمایی بود که در اختیار همه سازمان قرار گرفت و بودجه و کار جاری را در مسیری هم افزا در جهت تهرانی با رنگ بندی و هویت بصری متفاوت سامان داد و دهها اکران محیطی را ایجاد کرد.

مدیرکل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تأکید کرد: شرایط کرونایی برنامه‌های مختلفی نظیر برپایی نمایشگاه، گردهمایی، تهرانگردی و عناوین مختلف و متنوعی را لغو کرد و تحت الشعاع قرار داد، اما تلاش شد با اقداماتی نظیر کاروانهای شادی، نوای نواحی، کوچه‌های دوستی و غیره به سطح شهر و کوچه ها و محله‌ها رفت تا شرایطی متفاوت را رقم زد.

فاضلیان اضافه کرد: تهران ۱۴۰۰ طراحی شد تا فراتر از یک رویداد، نقطه عطفی برای وصل گذشته به آینده و بهانه‌ای برای تغییر از تهران بتنی به تهران انسانی باشد. محملی برای گفتن و شنیدن قصه‌ها و روایات متنوع مردم بوده و عرصه را برای خلق و ایده پردازی فراهم کند تا رقم زننده شهری عدالت محور برای همه باشد.

او افزود: این رویداد مجموعه‌ای از اقدامات است که بازه زمستان ۹۹ تا بهار ۱۴۰۱ را شامل می‌شود. نگاهی به صد سال گذشته تهران دارد و امیدوارانه آغازگر صد سال پیش رو است. هیچ نگاه و دلبستگی سیاسی و جناحی نداشته و به مردم و اهالی تهران که جان شهرند روی دارد.

مدیرکل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: تهران ۱۴۰۰ بستری است برای جلب مشارکت و دیدن تنوع و تکثر تهران و تهرانی‌ها، با تاکید بر مردم کم برخوردار؛ و اعتقاد دارد که ساخت و ساز و خدمات رگ و پی شهرند و مردم جان شهر.

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 11718

برچسب‌ها