۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 11856
ضرورت ایمنی خطوط انتقال گاز در برابر زلزله

شهر: اگر استانداردهای مربوط به خطوط انتقال نیرو در تهران اجرا شود، در این صورت نیروهای خدمات رسان حداقل نگرانی را درباره خطوط انتقال نیرو خواهند داشت. یکی از اقدامات مهم در زمینه ایمنی خطوط انتقال نیرو، اجرای استاندارد در شبکه های انتقال گاز است.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر درباره وضعیت تهران پس از زلزله گفت: یکی از تهدیدات جدی که در کلانشهر تهران به صورت بالقوه با آن مواجه هستیم موضوع تاب آوری و ایمنی شهر تهران در برابر حوادثی مانند زلزله است.

او ادامه داد: از جمله مولفه‌های عدم تاب آوری تهران مربوط به گسل‌هایی است که خطر زلزله در شهر تهران را افزایش می دهد و مطالعات جایکا ژاپن نیز این مسئله را تایید کرده است.

این عضو شورای شهر بیان کرد: هنگامی که کالبد شهر تهران را در طی ۱۰۰ سال گذشته نظاره می‌کنیم، متاسفانه شاهد هستیم تا حدود ۳۰ سال قبل بخش عمده ای از مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی مربوط به خطوط انتقال نیرو در شهر رعایت نمی‌شد.

او درباره وقوع زلزله شدید در تهران عنوان کرد: صاحب نظران و کارشناسان حوزه زلزله شناسی بارها صراحتا درخصوص وقوع زلزله در تهران هشدار داده اند و یکی از نگرانی های اصلی این است که در پسا زلزله زیر ساخت های شریان های حیاتی دچار بحران جدی شود.

سالاری در ادامه با اشاره به تاب آوری شریان های حیاتی تصریح کرد: متاسفانه از ابتدای شکل گیری تهران تا به حال شبکه ها و کانال های انتقال نیرو اعم از آب، برق،  گاز و... به شکل اصولی و استاندارد نبوده است. در صورتی که در کشورهای توسعه یافته مجموعه این شبکه های انتقال نیرو در کانال های تاسیسات شهری به صورت زیرزمینی و با رعایت استاندارد های لازم جایگذاری می شوند و خطرناک ترین زلزله ها هم آن ها را تهدید نمی کند.

او افزود: اگر استانداردهای لازم نیز در تهران اجرا شود، در این صورت نیروهای نهادهای خدمات رسان حداقل نگرانی را درخصوص  خطوط انتقال نیرو خواهند داشت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر به وسیله شبکه جاری انتقال آب، به همه سکونت گاه ها و مراکز اداری، تجاری و ...  انتقال آب صورت می گیرد. بخش عمده این شبکه ها فرسوده است و این شبکه ها در دهه های گذشته به صورت دفنی و غیر استاندارد ساخته شده اند.

او یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری پنجم را در خصوص خطوط انتقال آب تشریح کرد: شهرداری تهران و شورای شهر پنجم‌ در حوزه شبکه انتقال آب کمک قابل توجهی به وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب شهر تهران کردند. در شهر تهران شبکه آب اضطرای ایجاد شد، که در نوع خود یکی از مهم ترین دست آوردهای تعاملی مدیریت شهری پنجم با وزارت نیرو بود.

سالاری درباره خطوط انتقال گاز گفت: خطوط انتقال گاز نیز به صورت دفنی است و داخل کانال های تاسیسات شهری ساخته نشده است.

ارتباط خطوط گاز و گسل

او با ییان اینکه پهنه گسل‌های تهران اعم از اصلی و فرعی و حرایم آن در نقاط مختلف تهران وجود دارد، عنوان کرد: در محدوده گسل های تهران، ساخت و ساز انجام می شود و شبکه های انتقال گاز هم از آن نقاط عبور کرده است. بنابراین این تهدید وجود دارد که اساسا بعد از زلزله شبکه انتقال گاز و کنتورهای گاز، عامل تشدید کننده در افزایش خطرات و خسارات جانی و مالی باشند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: اقدامات موضعی برای خطوط انتقال گاز صورت گرفته است. به عنوان مثال در منطقه ۲۲ که جدیدا به محدوده شهر تهران اضافه شده، اقداماتی در جهت ایمنی شبکه های گاز صورت گرفته است. اما واقعیت این است که این امر در همه مناطق تهران انجام نشده است و سایر نقاط تهران همچنان در معرض خطر هستند.

او درخصوص دسترسی به اطلاعات ساختاری خطوط انتقال نیرو توضیح داد: اطلاعات ساختاری خطوط انتقال نیرو وجود دارد اما جامع نیست. رصد خانه ای در شهر تهران ساخته شد،  که همه دستگاه ها، اطلاعات خود را در اختیار شهرداری تهران قرار دهند، تا این اطلاعات تجمیع شود و در مواقع بحران مورد استفاده قرار گیرد.  

به گفته او در این دوره، دستگاه‌هایی مبتنی بر استاندارد های جهانی  توسط شهرداری تهران در نقاط مختلف شهر برای اعلام هشدار زلزله و سیل نصب شد، تا شهروندان آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث داشته باشند.

سیستم قطع اتوماتیک گاز

در ادامه زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران از تاب آوری کم شریان های حیاتی در پسا زلزله گفت: به دلیل سابقه کهن شهر تهران، شبکه های انتقال نیرو فرسوده است و در پسا زلزله ممکن است خطوط آب، برق،  گاز آسیب ببینند. در طی این سال ها، به علت وسعت تهران فقط بخشی از این شبکه ها بازسازی شده است.

نژاد بهرام درخصوص شبکه های انتقال آب شهری بیان کرد: شبکه های انتقال آب که از معابر خرد، وارد واحد های مسکونی می شود به دلیل قدمت و  فرسودگی شان، امکان کنترل حجمی از آب را در زمان مخاطراتی مانند زلزله غیر ممکن می کنند.

او با اشاره به خطوط گاز گفت: شبکه های گاز در وضعیت بهتری به سر می برند، چون با اجرای استاندارد های ویژه، ایمنی شبکه های گاز تضمین می شود. این اقدامات نگرانی ها را درباره شبکه های گاز کمتر کرده است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شبکه های انتقال گاز، قطع اتوماتیک دارند، توضیح داد: سیستم قطع اتوماتیک در ایستگاه ها، در نقاط مختلف تهران نصب شده که پس از لرزش زلزله مسیر انتقال گاز را مسدود می کند و فرصت لازم، جهت بالا بردن ایمنی این شبکه ها را فراهم می کند.

خطوط برق و تلفن، زیر زمین

او درباره خطوط برق گفت: خطوط برق در شهر تهران در سطح معابر به شکل هوایی بوده و هست که خوشبختانه درحال حاضر بخشی از این خطوط برق به شکل زیرزمینی درآمده است و کانال های انتقال برق در زیر زمین وجود دارد.

این عضو شورای شهر بیان کرد: خطوط تلفن شهر تهران نیز به صورت کانال‌های زیرزمینی تعبیه شده و این اقدام خوبی برای پیشگیری از قطع تلفن در شرایط مختلف است.

نژاد بهرام در ادامه تاکید کرد: چون خطوط برق و تلفن به شکل کانال های زیرزمینی هستند معمولا شهر با قطعی مواجه نخواهد شد مگر اینکه تهران با حوادثی مانند زلزله رو به رو شود.

او اضافه کرد: خطوط گاز به دلیل سطح استاندارد و ایمنی تا حدودی حفظ می شود اما در پسا زلزله احتمال دوام در خطوط آب،  برق و تلفن با توجه به ظرفیت هایی که دارند بسیار کم است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: خطوط فیبر نوری نیز در جریان زلزله قطعا دچار مشکل خواهند شد.

او در ادامه از جایگذاری مخازن آب اضطراری در تهران گفت: ۵ _ ۷ مخزن آب اضطراری در تهران جانمایی شده است که در مواقع بحرانی مانند زلزله، آب رسانی انجام شود. این اقدام در دوره پنجم مدیریت شهری صورت گرفته است.

نژاد بهرام درباره فاضلاب در تهران گفت: ۱۰ درصد از سهام آب و فاضلاب شهر تهران متعلق به شهرداری تهران است و بر اساس مجوز هایی که داده شد، خطوط فاضلاب در تهران توسعه پیدا کرد. توسعه خطوط فاضلاب در تهران نسبت به سایر شهر های کشور پیشگام است.  

او با اشاره به تاب آوری شهری تاکید کرد: به نظرم تاب‌آوری شهری بیش از توجه به زیرساخت‌ها، توجه به  ابعاد اجتماعی، فرهنگی و روانی جامعه را می‌طلبد که آیا شهروندان در برابر مشکلات و خطرات می توانند تاب بیاورند، و این مسئله‌ای است که باید در تهران به آن توجه شود.

این عضو شورای شهر عنوان کرد: معمولا کشورها مسئله تاب آوری شهری را بررسی می‌کنند که شهرها در مواجهه با بحران چه میزان دوام خواهند داشت و تاب‌آوری حدودی شهرها را تخمین می زنند. این نکته بسیار مهمی است که، چه زمانی زندگی در شهر به حالت عادی بازخواهد گشت.

خبرنگار: الناز کارخانه

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 11856

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =