چرایی عدم خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی

شهر: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره به سرانجام نرسیدن دستورالعمل دولت برای خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس از طریق تهاتر با فرآورده‌های نفتی و همچنین عدم ساخت ۳ خط LRT، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهر، چندی پیش شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر به موضوع کارشکنی شورای اسلامی شهر تهران برای خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس و ساخت ۳ خط LRT پرداخت. او در بخشی از این مصاحبه گفته بود: در ماجرای تفاهم نامه‌ای که با یک شرکت مالزیایی داشتیم سعی شد در شورای شهر با طرح سوال، ما را به چالش بکشند ولی در نهایت نتوانستند ایرادی به کار سازمان سرمایه گذاری بگیرند اما می‌دانید در چنین شرایطی که پیرامون موضوع سرمایه گذاری حواشی به وجود می‌آید جسارت انجام پروژه از دو طرف گرفته می‌شود.

او گفته بود: این در حالی است که قرار بود ۳ خط ال آر تی، ۲ هزار دستگاه اتوبوس و تعداد قابل توجهی واگن مترو را به روش تهاتر مبتنی بر دستورالعملی که دولت ارسال کرد (دریافت این اقلام در برابر فراورده‌های نفتی) و در شرایط تحریم اقتصادی به نفع شهروندان بود به امضا برسانیم.

در همین رابطه؛ محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفت‌وگو با شهر، درباره موضوع خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس و ساخت ۳ خط LRT، بیان کرد: اینکه آیا شورای شهر اجازه خرید دستگاه اتوبوس را نداده، اطلاعی ندارم. اما شرکت واحد یک مصوبه از شورای شهر دریافت کرد تا بتواند به اندازه ۳ هزار میلیارد تومان اتوبوس خریداری کند.

او ضمن بی اطلاعی از مخالفت شورای اسلامی شهر تهران برای تهاتر فرآورده‌های نفت و اتوبوس، اضافه کرد: شرکت سرمایه گذاری برای خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس از طریق تهاتر یک شرکت مالزیایی پیدا کرد که این شرکت دو مشکل اساسی داشت. گویا زمانی‌که این شرکت وارد مذاکره شد، مراحل قانونی را طی نکرده بود.

ترفع ضمن اشاره به بازخواست سازمان بارسی کل کشور از او، گفت: اولین جلسه‌ای که با این شرکت داشتم، سازمان بازرسی کل کشور تماس گرفت و اعلام کرد که چرا در این جلسات شرکت کرده‌ایم و مسیر قانونی طی نشده است. البته بنده هم پاسخ را به صورت مکتوب ارسال کردم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مشکل دیگر را قیمت‌ها اتوبوس‌ها ذکر کرد و گفت: قیمت اتوبوس‌هایی که این شرکت اعلام کرده بود بسیار بالا بود و چندبرابر قیمت اتوبوسی بود که امکان تولید در داخل داشت. همچنین قصد داشتند که اتوبوس را به صورت کامل ساخته شده (CBU) ارسال کنند که این مورد مغایر با قوانین موجود در کشور است.

ترفع در ادامه بیان کرد: همچنین حضرت آقا چندسال است که روی تولید ملی تأکید فراوان دارد و اگر تبصره‌ای هم برای قانون گذاشته شود و اتوبوس به صورت CBU وارد کنیم این اقدام مغایر با سیاست‌ گذاری‌های کلی نظام خواهد بود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره ساخت ۳ خط LRT توضیح داد: بنده در جلسه حضور داشتم و بخشی از کار را معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به شرکت واحد واگذار کرد. در این حوزه هم قیمت‌ها به صورت نجومی بالا بود بطوریکه هزیه ساخت یک کیلومتر LRT چند برابر ساخت یک کیلومتر مترو بود.

۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 11961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =