۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 12064

شهردار تهران تأکید کرد

پایبندی به طرح تفصیلی و طرح جامع

اداره شهر بر مبنای تخصص و آموزه های آکادمیک
پایبندی به طرح تفصیلی و طرح جامع

پیروز حناچی در جلسه هم اندیشی مدیران رسانه ها پایبندی به طرح تفصیلی و طرح جامع به عنوان میثاق عمومی شهر را از عملکرد های این دوره دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در نشست هم اندیشی مدیران رسانه ها که امروز چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد، گفت: بیش از دو دهه است که موضوعاتی که امروز در شهرداری با آن درگیر هستیم را  با نگاه نقادانه چه در زمان مسئولیت و سیاستگذاری و چه در زمانی که مسئولیت دولتی نداشتم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی تعقیب می کردیم.  

او افزود: ریشه اصلی مشکلات که جلوی همه اقدامات کیفی را در شهر می گیرد عدم تراز بین درآمدها و هزینه‌ها است. حجم زیاد آرزو های شهرداری و عدم تامین منابع برای تحقق آن باعث عدم تحقق آرزو می شود  که بی انضباطی می انجامد. اگر آرزوهای بزرگ برای شهر داشته باشیم ولی منابعی را برای این آرزوها تعریف نکرده باشیم و اگر منابع کارشناسی نشده و دور از واقع باشد این عدم تراز بیشتر نمایان می شود و با این وضعیت هر اتفاق غیر عقلانی به دلیل تعهدات بالای ارائه شده، امکان پذیر خواهد بود.

حناچی ادامه داد: در این دوره به مردم قول دادیم که شهر را به انضباط نزدیک کنیم، آن هم  در شرایط سخت تحریم ظالمانه و پاندمی کرونا که باعث کاهش درآمد و افزایش هزینه ها شد.

شهردار تهران با بیان اینکه اقدامات این دوره برگرفته از آموزه های آکادمیک و تجربیات بوده و باید همه ما کمک کنیم که در این جهت حرکت کنیم و حوزه های اداره شهر را به سمت تخصصی شدن سوق دهیم، اضافه کرد: ایجاد انضباط ساخت و ساز با هدف بازگشت به مسیر طرح تفصیلی و طرح جامع به عنوان میثاق عمومی شهر را پیگیری کردیم.

شهردار تهران گفت: شاید این موضوع در مقام اجرا با ایراداتی مواجه بود اما این شرایط بهتر از آن است. هیچ سندی زیر دست اداره امور شهر وجود نداشته باشد و با این سند مانند مسافران اتوبوسی هستیم که مقصد و مسیر را می دانیم و می شناسیم. تلاش کردیم که خود را به طرح جامع تهران و طرح تفصیلی نزدیک کنیم و اقدامی خلاف این طرح انجام نشود و البته پروانه ای خلاف طرح تفصیلی صادر نمی شود.

او عنوان کرد: هوشمندسازی کامل فرایند های شهرسازی و جلوگیری از سلایق شخصی در ضوابط صدور پروانه را اعمال کردیم. با هوشمندسازی نقشه های تهران و قفل کردن صدور پروانه هیچ پروانه‌ای خارج از طرح تفصیلی صادر نمی شود مگر اینکه دلایلی مانند محکومیت قضایی یا مصوبه کمیسیون ماده پنج وجود داشته باشد.

پیروز حناچی در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به مسایل مطرح شده از سوی مدیران رسانه ها ضمن تشکر از نظرات و انتقادات مطرح  شده، گفت: ما نمی توانیم همه مشکلات نظام را حل کنیم. فضا و اتفاق انتخابات گذشته یک فضای نادر در تاریخ انتخابات کشور بود و  منصفانه نیست که همه مشکلات را به یک دستگاه نسبت دهیم.

شهردار تهران گفت: این به این معنی نیست که ما بدون نقص بودیم شاید ما هم می توانستیم در رضایتمندی تلاش بیشتری کنیم، اما زمان کوتاهی داشتیم.

او با اشاره به بازدید سرزده ای که از فضای  قطار تهران تبریز و باغ راه حضرت فاطمه (س) داشت، افزود: میزان رضایتمندی از اجرای این پروژه در نزد شهروندان حاضر در آن فضا برای من جالب و جذاب بود و  بر همین اساس در هر منطقه دو یا سه پروژه مربوط به ایجاد فضای عمومی اجرا شده و یا در حال اجرا است.

حناچی ادامه داد: بعضی از مدیران ما به دنبال پروژه های سیویل هستند و این در حالی است که ما قول پروژه سیویل نداده بودیم و به این مسأله نقد هم داشتیم که نباید شهر را سیویل ببینیم. اگر مدیری بگوید شبکه ارتباطی شهر جامع را که باید ۱۰ ساله اجرا شود، ۲ ساله اجرا می کند، در واقع کلی صدمه و لطمه به شهر وارد می کند و این خدمت به شهر نیست.

شهردار تهران با اشاره به نظریه های جدید در اداره شهر، اضافه کرد: تعداد مسیر شریان های اصلی بیشتر در شهر به سفر، آلودگی و ترافیک بیشتر در شهر منجر می شود. بنابراین می توان شهر را به شیوه دیگری اداره کرد و برای این منظور نیاز به فرصت کافی داشتیم تا این تجربه به بار بنشیند.

او درباره پرسش یکی از مدیران رسانه درباره اولویت ها در صورت انتخاب مجدد به سمت شهردار تهران، گفت: اولویت های ما اولویت های مردم است. مردم در شهریور ۹۶ آلودگی و ترافیک را مشکلات اصلی شهر معرفی کردند و ما هم تلاش کردیم به این دو موضوع توجه جدی تری داشته باشیم.

حناچی ادامه داد: نقطه ضعف ما نیز این بود که باید  تلاش بیشتری برای اطلاع رسانی و  گفتگو نسبت به تغییر ریل در حال انجام،  صورت می گرفت و مطمئنا با اطلاع رسانی بهتر و بیشتر نتیجه مناسب تری دریافت می کردیم. اما    زمان ما هم برای اجرا و هم انعکاس تأثیرات اجرایی کم بود.

شهردار تهران ماحصل نشست با مدیران رسانه را رصد کردن شهر و رها نکردن آن عنوان کرد و افزود: به همین دلیل است که در دنیا نیز مطبوعات یکی از رکن های رکین دموکراسی و اثر گذار محسوب می شوند. هرچند ابزارهای موازی دیگری نیز به وجود آمده اما نقش مطبوعات همچنان برای رصد کردن شهر پابرجاست.

حناچی با بیان اینکه فضای گفتگو را با شورای جدید باز کردیم، یادآور شد: از شورای جدید نیز درخواست کردیم که زحمات انجام شده را نادیده نگیرند و تلاش شود تا این مسیر ادامه پیدا کند.

او در پایان از تعقیب یکی از توافقات بزرگ در روزهای پایانی این دوره از مدیریت شهری خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم این توافق تا روزهای آخر تغییر مدیریت شهری به نتیجه نهایی برسد. کاری بزرگ حدود ۳۵ هکتار در داخل محدوده شهر که شاید با پروژه ای مانند پارک ملت قابل مقایسه باشد و به زودی رسانه ای خواهد شد.

۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 12064

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =