۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 1217

تهران و ترسی به نام زلزله/۱۸

آخرین تصمیمات و قوانین درباره زلزله

قوانین شهری راجع به مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله چیست؟
آخرین تصمیمات و قوانین درباره زلزله

شهر: در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری بر اجرایی شدن مفاد مصوبات این جلسه و جلسه قبلی این شورا و پیگیری اقدامات انجام صورت گرفته، تاکید شده که از جمله آن می توان به بازنگری طرح تفصیلی تهران مطابق نقشه های پهنه گسلی و  تهیه نقشه گسل‌های کلانشهرهای کشور مطابق با اولویت بندی صورت گرفته اشاره کرد.

به گزارش شهر، طبق جلسه ۱۳۹۷/۲/۳ شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون «حریم گسل‌های زلزله شهرهای ایران» اداره های کل راه و شهرسازی استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان و شهرداری تهران موظف شدند طرح تفصیلی شهرهای تهران، تبریز و کرمان را با در نظر گرفتن کاربری‌های مجاز به استقرار در پهنه‌های گسلی (مطابق بند ۶-۲-۴ استاندارد ۲۸۰۰ ایران و بر اساس مصوبات شورای عالی) مطابق نقشه پهنه‌های گسلی ابلاغی مورد بازنگری قرارداده و جهت تصویب نهایی به شورای عالی ارسال کند.

از دیگر  موارد مصوب در این جلسه این که شهرداران شهرهایی که اسناد پهنه بندی حریم گسل‌های آنها ابلاغ شده است (تهران، تبریز و کرمان) مکلفند ظرف مدت ۶ ماه از ابلاغ این مصوبه اطلاعات رقومی همه مستحدثات واقع شده بر حرائم گسل‌ها را تکمیل و نتیجه را جهت بررسی روند اجرائی شدن مصوبات مذکور، به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارسال کند.

همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه وزارت راه و شهرسازی با محوریت  مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همکاری  ادارات کل راه و شهرسازی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها نسبت به تهیه نقشه گسل‌های کلانشهرهای کشور مطابق با اولویت بندی صورت گرفته (به شرح جدول پیوست) اقدام نموده و بر همین اساس تدقیق نقشه گسل‌های اصلی و فرعی شهرها با تاکید بر برآورد نرخ لغزش و میزان جابجایی گسل‌ها، در بازه زمانی ۵ ساله، تهیه  و پس از طی فرآیند قانونی لازم  به مراجع ذیربط ابلاغ شود.

به جهت اجرایی شدن مصوبه های جلسه های مرداد ۱۳۹۵ و اردیبهشت ۱۳۹۷ بویژه در جابجایی ساختمان‌های دولتی با اهمیت خیلی زیاد و خطرزا  واقع در حرایم گسل‌ها، مقرر شد کارگروه اجرائی با عضویت و محوریت وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی)، سازمان مجری ساختمان‌های دولتی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران کشور) و سازمان بهره بردار، تشکیل و آئین نامه اجرائی مرتبط را جهت ارائه به دولت تدوین نماید. آئین نامه مذکور، پس از تائید از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به دولت پیشنهاد خواهد شد.

جلسه تاریخ ۱۳۹۷/۲/۳ پیرو مصوبه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۵، پیرامون «حریم گسل‌های زلزله شهرهای ایران» درباره روند اجرائی شدن مفاد مصوبه قبلی و اقدامات انجام شده تشکیل شده است.

خبرنگار: علی سی پی

۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 1217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =