به گزارش خبرنگار شهر، عباس شعبانی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران پس از بازدید از پروژه های شبکه مدیریت سیلاب شهر تهران در جمع خبرنگاران تاکید کرد: برنامههایی که برای اجرای پروژه های عمرانی در نظر گرفتیم در بازده شش ماهه، یکساله، دو ساله و چهار ساله است. تصمیم داریم در بازده شش ماهه پروژه های نیمه تمام را به سرانجام برسانیم و خدمتی را به مردم تهران ارائه کنیم.
معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به این که فصل بارندگی نزدیک است، افزود: باید پروژه های هدایت، جمع آوری و مدیریت آبهای سطحی را سریعتر به سرانجام برسانیم تا مشکلی برای شهروندان تهرانی به وجود نیاید. از ۷ صبح از پروژه های خاکریزآب بازدید کردیم.
او درباره چالش مدیریت سیلاب ها، گفت: خاکریزآب با مشکل معارضین ملکی و تاسیساتی روبرو است. به همین جهت باید تعاملات بین بخشی بیشتر شود و با هم افزایی با سازمان های مربوطه این پروژه ها را به بهترین شکل به ثمر برسانیم.
شعبانی تاکید کرد: به واسطه مشکلات مالی و عدم نقدینگی، سرعت پیشرفت پروژه های مدیریت سیلاب های شهر تهران کاهش یافت. با تزریق منابع مالی، باید سرعت پروژه ها را افزایش داده تا در موعد مقرر بهرهبرداری برسد.
او با بیان اینکه در آبان ۶ کیلومتر از مسیر هدایت آبهای سطحی به کانالهای اصلی را به نتیجه می رسانیم، گفت: طبق طرح جامع شهر تهران باید از حدود ۷۰۰ کیلومتر کانال و مسیر اصلی بهره برداری شود. تاکنون ۵۳۰ کیلومتر از این ۷۰۰ کیلومتر اجرت شده و باید ۱۷۰ کیلومتر باقی مانده در بازده زمانی ۲۰ ساله اجرا شود. اما ۲۰ سال زمان زیادی است و ما با یک طرح ضربتی این مدت را نصف کرده و برنامه داریم که در ۱۰ سال ۱۷۰ کیلومتر کانال اصلی به بهره برداری برسد. در بازده زمانی ۴ سال مدیریت شهری کنونی باید ۷۰ کیلومتر کانال های اصلی مسیرهای آبهای سطحی را به بهره برداری برسانیم.
معاون فنی و عمران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که بزرگترین مشکل درزمینه مدیریت آبهای سطحی چیست؟ گفت: عموم مشکلات، معارض های تاسیساتی مانند شرکت آب و فاضلاب، برق، گاز و... است که با مسیرهای آبهای سطحی تقاطع دارند. با تشکیل کمیته مشترک بین شهرداری و نهادهای خدمت رسان، این مشکلات به سرعت برطرف شده و پیمانکاران به راحتی پروژههای خود را پیش خواهند برد.
او درباره تونل فتح تاکید کرد: چند سالی است که این پروژه شروع شده و با پیشرفت خوبی که داشته به میانه راه رسیده است. تلاش بر این است که تونل فتح که سه نقطه است و تا وردآورد ادامه دارد تا سال آینده به بهرهبرداری کامل برسد. با دستگاه TBM علمیات اجرایی در حال انجام است و فقط مشکل تامین مواد اولیه وجود دارد که در تلاشیم ابن مواد اولیه را تامین کنیم.
شعبانی درباره رضایت از پیشرفت پروژه فتح عنوان کرد: در برنامه ۲۰ ساله این پروژه روند خوبی را طی کرده است اما سعی داریم در برنامه ۱۰ ساله ۱۷۰ کیلومتر کانال های اصلی شبکه هدایت و مدیریت آبهای سطحی به بهره برداری برسد بنابراین حمایت های کارفرما و تلاش پیمانکاران دوبرابر شود.
او در پاسخ به این سوال که آبهای آلوده پساب ها و فاضلاب به آب های سطحی ریخته می شود، قرار نیست با کمک شرکت آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست مدیریتی روی این مسئله به وجود آید؟ گفت: حتما مذاکراتی در این مورد خواهیم داشت. جلسات اولیه تشکیل شده و نقاط اتصال فاضلاب به آبهای سطحی شناسایی شده است. این نقاط کم نیستند. شرکت آب و فاضلاب در یک برنامه زمانبندی شده این نقاط را مسدود می کند تا آب فاضلاب به شبکه آب های سطحی وارد نشود. قطعا باید تا سال آینده تمام این نقاط مسدود شوند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره تشکیل سازمان آب های سطحی و رودخانه ای بیان کرد: در دوره گذشته شورای شهر این موضوع مصوب شد که شرکت خاکریزآب به سازمان هدایت آبهای سطحی شهر تهران تبدیل شود. اقدامات اولیه انجام شده اما به واسطه تغییر مدیریت شهری باید این موضوع مطرح و تصویب شود. فکر می کنم اعضای شورای شهر نیز با این مصوبه موافق باشند و به زودی این تغییر صورت گیرد.
شعبانی ادامه داد: عمده هدف این است که هدایت و نگهداشت آبهای سطحی به خوبی انجام پذیرد. نگهداشت آبهای سطحی بسیار مهم است. بعضی از مسیل ها قدیمی و فرسوده شده است. باید یک موقعیت فراسازمانی به شرکت خاکریزآب بدهیم چون در اجرای اهداف خود با بسیاری از ارگانها درگیر است.
او اضافه کرد: نگهداری کانال ها بر عهده معاونت خدمات شهری است. وقتی بهره برداری توسط مناطق، احداث توسط شرکت خاکریزآب و بهره برداری توسط خدمات شهری باشد ممکن است تداخلاتی ایجاد شود که با تشکیل سازمان هدایت آب های سطحی این مشکلات از بین می رود.
نظر شما