اولویت، ارتقا و بهبود شاخص‌ها و کیفیت زندگی در تهران و اطراف آن

منصوری گفت: اولویت این جلسه ارتقا و بهبود شاخص‌ها و کیفیت زندگی در تهران و اطراف آن است و از سوی دیگر استقرار ظرفیت‌های فرهنگی، علما، ارتقای شاخص‌های حوزه فرهنگ،عدالت و معنویت و مباحث اجتماعی ‌نیز مطرح است. 

به گزارش خبرنگار شهر،محسن منصوری استاندار تهران در جلسه قرارگاه خدمات اجتماعی که صبح امروز -سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰- با حضور شهردار تهران، استاندار تهران و به میزبانی استانداری تهران برگزار شد. گفت: باید تلاش کنیم مشکلات آسیب‌های اجتماعی و مشکلات تهران که هر روز بیشتر می‌شود را با توان، ظرفیت و همدلی بین دستگاه‌ها و با فائق آمدن به آنها حل کنیم.

او افزود: اصلی‌ترین مسائل در این جلسه آسیب‌های اجتماعی است. همانطور که رهبری فرمودند؛« آسیب‌های اجتماعی خواب را از چشم من ربوده است»، باید وحدت نظر و همدلی بین دستگاه‌ها ایجاد شود.

استاندار تهران با اشاره به تاکید رییس جمهور مبنی بر بکارگیری همه دستگاه‌ها برای حل معضل اجتماعی افزود: تهران در ابعاد مختلف نیازمند توجه است و از نظر سرانه جزو محرومترین نقاط است. 
 حل برخی از مشکلات مانند مهاجرت در آن مساله ملی است این در صورتی است که سالانه ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود. اگر به این موضوع توجه لازم را نداشته باشیم  نمی‌توانیم پاسخگو باشیم .

منصوری اضافه کرد: از قبل زحمت‌های زیادی کشیده شده و در این دوره کار باید جدی تر و منسجم تر از قبل پیش برود تا تلاش‌های ما منجر به خدمت نهایی شود. فرصت طلایی در استان تهران برای هم‌افزایی و اتفاق متعالی پیش آمده است. 

او با بیان اینکه نیروی انتظامی آمادگی خود را برای جمع آوری معتادان در دو هفته اعلام کرده،گفت: شهرداری در بعضی از موارد ذاتا مسئولیتی ندارد و داوطلبانه و فعالانه اعلام حضور کرده است. در گذشته به دلیل اینکه ارتباط دستگاه‌های حاکمیتی و شهرداری وثیق و هماهنگ نبوده نتایج مطلوب و دلخواه به دست نیامده است.

استاندار تهران با اشاره به اینکه پاشنه آشیل طرح حل مشکلات اجتماعی عدم استمرار آن است، توضیح داد:  فرمانداری‌های شهرستانهای اطراف تهران نیز باید در اجرای این طرح حضور داشته باشند. گاهی اوقات مرز تهران و شهرستان ها یک کانال و خیابان است و مسائل مختلف به هم گره خورده است. باید یک هماهنگی بالا دستی اتفاق بیفتد و تقسیم کار انجام شود و برای بخشی از آن دبیرخانه‌ها و کارگاه‌های عملیاتی شکل بگیرد. اجرای این طرح کار بسیار وسیعی است که باید با اولویت‌بندی شروع کنیم در بخش‌هایی که مطالبه جدی وجود دارد برخی مسائل را در کوتاه مدت و برخی  را نیز در بلند مدت پیگیری کنیم.

منصوری بیان کرد: درباره حل مشکل  ۲۱ هزار معتاد متجاهر توان لازم وجود دارد و باید در یک زمان منطقی این مشکل حل و آنها را به چرخه اجتماع برگردانیم. سنت در نظام جمهوری اسلامی این است که قدردان زحمات افراد قبلی باشیم و کاستی‌ها را رفع کنیم. وقتی صحبت از تهران الگو، می‌کنیم این شهر الگو  شاخص‌ها، مولفه‌ها و زیرشاخه‌هایی دارد که باید تبیین شود. 

او با بیان اینکه برخورد ما تشریفاتی و رسانه ای نیست، گفت: به موازات مبانی قانونی آن را تشریح و تحکیم‌ کردیم.  نکته دیگر این است که پاشنه آشیل طرح های گذشته مربوط به اراده  و استمرار آن بود و با تغییر مدیریت طرح‌ها ادامه پیدا نمی کرد و ما در این دوره بابت استمرار و هزینه‌های آن فکر کردیم. همچنین در بحث تعامل و حسن همکاری بین دستگاه‌ها و شهرداری ، ضعف داشتیم. 

استاندار تهران ادامه داد: تکیه بر توان مردمی و نیروهای مردمی از اولویت ها است و باید ظرفیت های مردمی را به طور کامل به خدمت این کار دربیاوریم. پیشنهاد این است سه کمیته یا دبیرخانه شکل بگیرد. اولویت این جلسه ارتقا و بهبود شاخص‌ها و کیفیت زندگی در تهران و اطراف آن است و از سوی دیگر استقرار ظرفیت‌های فرهنگی، علما ، ارتقای شاخص‌های حوزه  فرهنگ و عدالت و معنویت و مباحث اجتماعی ‌نیز مطرح است. 

او عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی امروز یکی از مسائل مهم و توجه به حاشیه شهر نیز یکی از اولویت  است. البته آسیب های اجتماعی گاهی اوقات در متن شهر بیشتر است مثلا در موضوع طلاق در مناطق برخوردار بیشتر است. همچنین باید بعد ایجابی را به عنوان سرفصل کلی خدمات اجتماعی بیاوریم و اقدام فوری را در بحث متکدیان، معتادین و کودکان کار باید داشته باشیم . البته از قبل این کمیته ها وجود داشته و باید باز مهندسی شود. 

منصوری افزود: همچنین  باید دبیرخانه‌ای ذیل معاونت سیاسی اجتماعی استانداری شکل بگیرد و اقدامات عملیاتی شود. دبیرخانه دیگری در معاونت امنیتی و علاوه بر این یک دبیرخانه در شهرداری ناظر به نقاط بحرانی شکل بگیرد. به طوریکه محور میدان در سطح شهر تهران بر عهده شهرداری باشد. زحمت اصلی در شهر تهران بر عهده شهرداری است و ما باید کمک کنیم که در این دبیرخانه‌ها و کارگروه‌ها جلسات هفتگی و مستمر شکل بگیرد .این جلسات باید هر سه ماه یک باربرگزار شود. 

استاندار تهران گفت: یکی از مصوبات درباره موارد فوریتی است که امیدواریم ‌۶ ماهه تصویر تهران را پاک‌ کنیم‌ این کار سخت اما شدنی است. مثلا ۱۰ هزار تخت یا محل درمان کم داریم اما با کمک همه دستگاه‌ها این مشکل را حل خواهد شد. 

او بیان کرد:  به موازات اجرای این طرح فرهنگ سازی نیز شکل بگیرد تا واقع علاوه بر بخش سلبی، در بخش ایجابی، فرهنگ سازی انجام  شود. یکی از غفلت‌ها در جلسه امروز عدم دعوت از حوزه علمیه است و  اینکه باید ائمه جمعه، مساجد و پایگاه‌های بسیج که سرمایه‌های ما هستند نیز در این  کمیته‌ها حاضر باشند. 

منصوری تاکید کرد: همه این اقدامات باید به موازات و به صورت همزمان، عینا در سطح شهرستان ‌های اطراف تهران نیز اتفاق بیفتد. همچنین اقدامات ما نباید وجهه امنیتی پیدا کند و باید یک کار اجتماعی باشد. 

۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 14064

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =