سیر تا پیاز رعایت اصول ایمنی در راه اندازی موتورخانه‌ها در زمستان

شهروندان تصور می کنند حوادث گازگرفتگی تنها برای وسایل گرمایشی از جمله بخاری و شومینه است و ساختمان هایی که از رادیاتور و شوفاژ بهره می‌برند خطری ساکنان آن را تهدید نمی کند.

به گزارش خبرنگار شهر، با آغاز روزهای سرد سال شهروندان به راه اندازی وسایل گرمایشی اقدام می کنند و تعدادی از آن‌ها بر این باورند که حوادث گازگرفتگی تنها برای وسایل گرمایشی از جمله بخاری و شومینه است و ساختمان هایی که از رادیاتور و شوفاژ بهره می‌برند خطر گاز گرفتگی و مسمویت با مونواکسید کربن ساکنان آن را تهدید نمی کند.

برای بررسی ابعاد ایمنی در راه اندازی موتورخانه ها در فصل سرد سال با جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری در تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر با تاکید بر این نکته که موتورخانه یا سیستم حرارت مرکزی روش ایمن تری برای گرم کردن ساختمان ها و منازل است و  به نسبت استفاده از بخاری ها خطرات کمتری دارد گفت: اما این بدان معنی نیست که این روش هیچ خطری ندارد و همواره ایمن است زیرا در گذشته حوادثی در موتورخانه های ساختمان های مسکونی و حتی اداری رخ داده که گاهی منجر به فوت افراد شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران افزود:  تمام ساختمان هایی که از روش موتورخانه و شوفاژ استفاده می کنند در قسمت موتورخانه، مشعل ها و چیلرهایی برای تامین گرمای ساختمان وجود دارد که در این قسمت، دودکش هایی وجود دارد که تا سطح پشت بام بالا رفته و آلاینده های حاصل از فعالیت موتورخانه را به خارج منتقل می کند.

ملکی ادامه داد:  در بیشتر موارد این دودکش ها از مسیر داکت ساختمان بالا می رود و تمام واحدهای ساختمان یک دریچه یا پنجره هایی به آن مسیر دارند که بیشتر از داخل سرویس های بهداشتی باز می شوند و اگر موتورخانه ها دچار نقص باشند و گاز مونوکسید کربن تولید کنند، این گاز از همین طریق وارد منازل شده و آنجا را نیز آلوده می کند.

او افزود: نشت این گاز (مونواکسید کربن) کشنده در موتورخانه و ورود آن به منازل باعث مسمومیت افراد در طبقات بالایی حتی در طبقه یازدهم شده و نشان دهنده این است که حتی با وجود استفاده از سیستم حرارت مرکزی احتمال تولید و انتشار گاز وجود دارد.

ملکی با تاکید بر این نکته که اگر شهروندان تخصصی در زمینه نصب و راه اندازی موتورخانه ندارند، از افراد متخصص کمک بگیرید گفت:  نصب و راه اندازی موتورخانه امری تخصصی است و کوچک ترین اشتباه می تواند حوادث تلخی به دنبال داشته باشد.

او ادامه داد: فضای موتورخانه ها باید با میزان اجناس و دستگاه ها مطابقت داشته باشد و این بدین معنی است که فضای کوچک برای استفاده از دستگاه های بزرگ مناسب نیست و تولید حرارت زیاد و کاهش اکسیژن در یک فضای کوچک باعث تولید و انتشار گاز مونوکسید کربن می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با بیان این مطلب که در موتورخانه ها باید سیستم تهویه هوا وجود داشته باشد و این سیستم ها همواره مشغول کار باشند گفت: تمام قطعات و بخش های مختلف موتورخانه (مشعل، دیگ بخار، مخزن و مسیر انتقال سوخت، قطعات برقی و گازی و...) باید به صورت دوره ای توسط افراد متخصص بازدید شوند و این بازدیدها در فصل سرد سال که فشار مضاعفی به موتورخانه ها وارد می شود باید دقیق تر و حساس تر انجام شود و آن قسمت هایی که نیاز به تعویض یا تعمیر دارند کار تعویض و تعمیر قطعات آن انجام شود.

ملکی تاکید کرد: شهروندان باید به این نکته توجه کنند در صورت قرار گیری ستون های فلزی داخل موتورخانه آنها را با پوشش مخصوص پوشانده شود و اگر از سوخت مایع (نفت، گازوئیل یا مازوت) استفاده می کنند، منبع سوخت را در خارج از مجموعه و در زیر زمین به صورت دفنی قرار داده شود.

او با بیان این مطلب که بهتر است موتورخانه در مجاورت انباری و یا خودروها نباشد گفت: یکی از عوامل حادثه ساز در موتورخانه ها نگهداری ظروف مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، تینر، الکل و... است که باید از نگهداری این مواد داخل موتورخانه ها خودداری شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران افزود: موتورخانه ها باید به سیستم های ایمنی مجهز مثل سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم تهویه اتوماتیک، انواع خاموش کننده های دستی و سیار، شبکه آب آتش نشانی و ...مجهز باشد.

ملکی ادامه داد: بهتر است یکی از افراد ساکن در ساختمان (به‌ویژه در ساختمان‌های بلند و برج‌های مسکونی) با طرز کار و ایمنی موتورخانه آشنایی داشته باشد تا در صورت لزوم با هماهنگی و مشورت متخصص این امر بتواند اقدامات اولیه را انجام دهد و نکته دیگر این است که در داخل موتورخانه‌ها به‌هیچ‌عنوان نباید اتاق نگهبانی یا استراحتگاه تعبیه شود.

او خاطرنشان کرد: موتورخانه‌ها در صورت ایمن بودن بسیار قابل‌اطمینان هستند اما اگر نقصی در کارکرد آن‌ها وجود داشته باشد حوادث ناگواری حادث می‌شود و تفاوت موتورخانه‌ها با سایر وسایل گرمایشی در این است که در صورت انتشار گازهای خطرناک یا آتش‌سوزی می‌تواند تمام یا بخشی از طبقات بالایی را تحت تأثیر قرار داده و افراد زیادی را درگیر حادثه کند.

انتهای پیام/

۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 14904

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =