۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 1496

فرهنگ، تهران و کرونا

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران
فرهنگ، تهران و کرونا

هر تصمیمی که می‌گیریم باید اصولی داشته باشد و این اصول را در تک تک تصمیمات مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم که آیا تصمیم ما با این اصل هم خوانی دارد یا در تعارض است؟

یکی از اصول اصلی و اولیه که باید در هر کدام از تصمیمات لحاظ شود حفظ جان شهروندان است که ازخیلی چیزها مهمتر است. شاید امروز با مشکلات زیادی در سطح شهر و کشور مواجه هستیم اما واقعیت این است که همه این مشکلات بالاخره مرتفع و دشواری ها حل خواهد شد اما آن چیزی که قطعا غیرقابل بازگشت است،  جان افراد است که اگر انسان ها را از دست بدهیم دیگر جبران نخواهد شد و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. اگر بتوانیم امروز شرایط را با دشواری سپری کنیم و از یک سری درآمدها بگذریم می توانیم جان شهروندان را بیشتر حفظ کنیم.

ممکن است در برخی شرایط این امکان وجود نداشته باشد که در عین حفظ جان شهروندان مشکلی هم برای آن شهروند به وجود نیاید،  مشخصا درباره برخی کسب و کارهای خرد و بعضی از اقشار، موضوع کسب درآمد با حیات آنها گره خورده است و خیلی ها اگر کسب درآمد نکنند با این اصطلاح عامیه مواجه می شوند که «فرد اگر از کرونا نمیرد از گرسنگی می میرد». در این مواقع شاید نتوان کاری کرد و لاجرم باید کسب و کارهای خرد به فعالیت خود ادامه دهند.

واقعیت این است که وقتی به سمت عادی شدن شرایط حرکت می کنیم و دولت و ستاد ملی کرونا اراده می کنند که همه چیز را عادی جلوه دهند و همه فضاها را به قبل از کرونا بازگردانند، این مشکل پیش می آید که شهروندان فکر می کنند وضع کرونایی به سر رسیده و می توان عادی زندگی کرد. همین وضع عادی باعث می شود که وقتی وارد مترو و اتوبوس می شوید مشاهده می کنید که فضا کاملا متراکم است و خیلی ها حتی ماسک هم نزدند. حتی در مراکز خرید و ادارات نیز همین شرایط وجود دارد.

همین امر دلیلی است که این روزها شاهد افزایش تعداد مبتلایان کرونا حتی از دوران اوج هستیم و از رکورد ابتلای سه هزار و ۵۰۰ نفر در یک روز عبور می کنیم. این اتفاق بسیار بد و نگران کننده ای است که به همین دلیل باید از طریق دولت و ستاد کرونا شرایط را به گونه ای مدیریت کرد که در عین اینکه به سمت عادی شدن شرایط پیش خواهیم رفت مشاغلی که ضرورت به بازگشایی ندارند همچنان بسته بمانند. همچنین نیاز است که در مورد فضاهای محصور متراکم مثل سینماها و فضاهایی که افراد کنار هم می نشینند و امکان گردش هوا وجود ندارد تأمل بیشتری شود.

حتی درباره فضاهای ورزشی و فعالیتهای ورزشی هم شاید همچنان نیاز باشد که این بازنگری صورت بگیرد. فضاهای ورزشی آبی که قطعا باید تعطیل بمانند اما درباره دیگر فضاهای ورزشی هم لازم است بازنگری شود و با تأمل بیشتری به موضوع ورود شود.

باید به صورت توامان از ظرفیت گروهها و نهادهای مردمی بیشتر استفاده شود تا این امکان ایجاد شود که از طریق این ظرفیت و همراه نگاه داشتن مردم در کنار هم و ایجاد انسجام، شرایط به شکلی پیش رود که مردم بیشتر در این وضع بحرانی اقتصادی به هم کمک کنند. دولت وضع اقتصادی خوبی ندارد و همچنان اقتصاد به نفت وابسته است تا جایی که به نقل از معاون اول رئیس جمهور در فروش نفت دچار مشکل هستیم و در دیگر مشاغل نیز با توجه به اوضاع کرونا نمی توان انتظار رونق داشت.

در این وضع کرونایی به نظر می رسد که نیاز است مردم بیشتر در کنار هم باشند و بتوانند شرایط بهتری برای خود فراهم کنند. البته این وظیفه دولت است که به مسائل مردم رسیدگی کند و معیشت آنها را تأمین کند اما در اینکه شرایط عادی نیست هم تردیدی وجود ندارد و این شرایطی است که خود مردم نیاز به همبستگی بیشتر دارند.

با تمام این توضیحات همچنان بر این باور هستم که بهتر است هر کدام از مشاغل را که امکان دارد بازگشایی نکرد و از شروع مجدد کار آنها جلوگیری کرد و هر کدام از مشاغلی که لاجرم باید به فعالیت بپردازند فعال ببینیم.

یک مشکل دیگر که در شهر تهران وجود دارد تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی به قدر کفایت است که با توجه به تحریم ها و اینکه خودروسازان داخلی هم اهتمام به تولیدات مدنظر و لازم نداشته اند عملا به ناوگان حمل و نقل اضافه نشده  و همین امر باعث شده که سر فاصله قطارها زیاد باشد و حجم زیادی از مسافران پشت در می مانند و در نتیجه فضای داخل واگن متراکم خواهد شد.

همین موضوع درباره اتوبوس ها هم وجود دارد و در کنار آن یک تعارض وجود دارد که ترافیک و آلودگی هوا در محدوده مرکز شهر کنترل شود و یا اینکه همچنان طرح ترافیک معلق باشد و شهروندان بتوانند از خودروی شخصی استفاده کنند تا تراکم در قطارهای شهری و اتوبوس ها کاهش داده شود تا ابتلا کاهش پیدا کند.

باید زحمت حضور درترافیک را به جان بخریم تا از دست دادن جان عزیزانمان را نبینبم و فکر می کنم همچنان این امکان وجود دارد که ستاد ملی کرونا در مورد برقراری مجدد طرح ترافیک تجدید نظر کند و شاید بهتر باشد مجددا طرح ترافیک معلق شود. این تصمیم بر عهده شورا نیست و ستاد ملی کرونا و شورای محترم ترافیک در مورد آن تصمیم گیری می کنند و حتما باید در این مورد تجدید نظر شود چرا که شرایط فعلی و ناوگان حمل و نقل کنونی کفاف این حجم از مسافر را نمی دهد.

۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 1496

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =