تعیین تکلیف ساخت مترو تهران-پیشوا ؛ ۲ هفته آینده

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از بررسی واگذاری پروژه ساخت مترو تهران-ورامین-پیشوا به شرکت مترو ظرف مدت دو هفته خبر داد.

علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به بازدید صبح روز سه شنبه خود (نهم آذر ۱۴۰۰) از مسیر تهران-پیشوا برای احداث ساخت قطار حومه‌ای، بیان کرد: پروژه‌ای از ۱۲ سال گذشته به عنوان مترو تهران-ورامین-پیشوا تعریف شده بود. مجری این پروژه تا ابتدای سال ۱۳۹۴ شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) بود که در این مقطع بنابر دلایلی تصمیم گرفته شد که مترو تهران مجری کار نباشد و مأموریت به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی محول شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با بیان اینکه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی درحال فعالیت اجرایی است و کار را تا حد بسیاری پیش برده است، افزود: هفته گذشته که در دفتر وزیر راه و شهرسازی به همراه شهردار تهران، استاندار و معاون حمل و نقل و ترافیک و ... حضور داشتم، موضوع این بود که پروژه مذکور به درازا انجامیده است. پیشنهادی مطرح شد که شرکت راه آهن این پروژه را به مترو تهران واگذار کند تا با سرعت بیشتری اقدامات انجام شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

امام درباره نتیجه جلسه، عنوان کرد: درنهایت جمع بندی جلسه مبنی بر این بود که کارگروه مشترکی تشکیل شود تا ظرف دو هفته این موضوع بررسی و گزارشی خدمت وزیر راه و شهرسازی ارائه شود تا پس از آن به همراه استاندار و شهردار تهران تصمیمی در این‌باره بگیرند.

او ضمن اشاره به لزوم بررسی مزایا و معایب این اقدام، گفت: باید بررسی شود که چه پیشنهادی را می‌توان به وزیر راه و شهرسازی دراین‌باره ارائه داد.

مدیرعامل این شرکت در پاسخ به این پرسش که اگر پروژه به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) بازگردد، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی باید هزینه پروژه را به مترو بپردازد یا خیر، گفت: ابتدا باید بررسی شود که آیا صلاح است این پروژه به شرکت مترو برگردد یا خیر. یا اینکه با حمایت مالی، شرکت راه آهن جمهوری سلامی می‌تواند خودش کار را سریع‌تر پیش ببرد. اگر پروژه به مترو برگردد، تأمین منابع مالی در بودجه کل کشور دارد.

امام در ادامه افزود: زمانی‌که دستگاه اجرایی شهرداری تهران عنوان شود، بودجه هم به حساب شهرداری تهران و مترو واریز می‌شود. اما بودجه سال ۱۴۰۰ برای این پروژه باید بیشتر شود و منابع دیگری به آن تخصیص یابد تا کار با سرعت به اتمام برسد.

او درباره این پروژه توضیح داد: مسیر مترو تهران-پیشوا برابر با ۴۰ کیلومتر است. این خط مترو قرار است که تا گرمسار ادامه داشته باشد که درمجموع ۱۲۰ کیلومتر می‌شود. فاز یک این مترو تا پیشوا است که مسئولان خواستار سرعت بیشتر این پروژه هستند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، گفت: درحال حاضر از میدان راه آهن تا پیشوا و گرمسار قطار حومه‌ای وجود دارد اما این پروژه مترو با آن فرق دارد. قرار است که مترو مسیر ریلی جداگانه‌ای نسبت به راه آهن داشته باشد و باید ناوگان آن هم افزایش یابد.

۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 14996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =