۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 1541

هفتمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران اسیایی برگزار شد/۲

کرونا اقتصاد سیاسی جهان را متحول کرده است

شهردار غازیانتپ، نماینده ایکاپ و دبیر کل پارلمانی مجمع سخنرانی کردند
کرونا اقتصاد سیاسی جهان را متحول کرده است

شهر: هفتمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی دوشنبه -۲ تیر- با حضور شهرداران کشورهای آسیایی و سخنرانی پیروز حناچی، شهردار تهران به صورت ویدئو کنفرانس در مجمع شهرداران آسیایی در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در این نشست در ابتدا گشتاسب مظفری، دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی نشست را آغاز کرده و ضمن قدردانی از حاضران در نشست درباره جزئیات نشست و مجمع شهرداران آسیایی سخن گفت. پس از سخنرانی پیروز حناچی، فاطمه شاهین، شهردار شهر غازیانتپ در ترکیه سخن گفت.

 درخواست کمک مالی ترکیه از شهرداران آسیایی

محور اصلی این مجمع ویروس کرونا و عواقب این ویروس بر جهان بود و فاطمه شاهین نیز در همین باره گفت که ترکیه از نظر تعداد فوتی ها و مبتلایان به کرونا در بین کشورهای موفق قرار دارد.

او به مساله سرمایه گذاری اشاره کرد و این موضوع را بسیار مهم دانست چراکه به اعتقاد او کشورش در این زمینه کارهایی انجام داده وموفق شده به جلو حرکت کند. به همه خانواده ها کمک شده است و فرقی نمی کند خانواده کارگر یا کشاورز باشد یا از رشته های دیگر باشد.

شاهین بیان کرد: کرونا همه معادلات را به هم ریخته است اما از سوی دیگر در این مدت به دلیل فاصله های اجتماعی محیط شهر تمیز شده و راحت تر می شود  نفس کشید. البته در این میان مجمع شهرداران آسیایی می تواند با همکاری نهادهای بین المللی گام های جدی تری بردارد.

 شهردار غازیانتپ گفت که همکاری نیازمند حضور و مشارکت همه دارد و ما در این شرایط به همکاری تبادل اطلاعات، کمک های بهداشتی به شدت نیازمند هستیم و  باید در این زمینه به کمک رسانی به یکدیگر بپردازیم و بدانیم این فرصت ها تکرار نمی شود.  در این روزها می توانیم نشان دهیم که می توانیم کارهایی انجام دهیم که بعضی کشورها ناتوان هستند.

او ادامه داد: همفکری اعضا و دیگر نهادهای همکار با این مجموعه در این شرایط حساس بسیار حایز اهمیت است. این ویروس ریز برای ما مشکلات زیادی ایجاد کرده و مبارزه با این معضل بزرگ نیازمند همکاری تک تک ما و دیگر نهادها و ارگان ها دارد، در یک برهه حساسی هستیم و باید از این ازمون موفق خارج شویم و نشان دهیم این نشست مفید بوده است.

شاهین خواستار حمایت های مادی و معنوی همه اعضا به ویژه مشارکت های مالی برای کمک های داوطلبانه شد و گفت: همکاران مجمع به اندازه کافی توان برای شکوفایی این سازمان و اطلاعات فنی و خدمات مشاوره ای و ایجاد فرصت های بهتر برای اعضا را دارند. باید در مورد همه کارها به شدت تلاش کنیم.

او ادامه داد: در این شرایط به احیای مسیرهایی نیاز داریم که در ایام گذشته مایه همکاری، همبستگی و تجارت بین کشورها بوده است. خیلی خوشحالم که به عنوان شهردار گازیانتپ در این برنامه بودم و از سوی خودم حکومت و ملت و مخصوصا ریاست جمهموری ترکیه برای همه ارزوی سلامت دارم.

کرونا نیازمند مشارکت جهانی است

روبیا کاپ از سازمان ایکاپ نیز در این نشست گفت: این کنفرانس واقعا کنفرانسی است که در زمان مناسب برگزار شده است. اماده هستیم با رهبران سیاسی برای رویکردهای سیاسی  و ارتقای علم کمک کنیم. سازمان ما در ماه می گذشته یک نشست برگزار کرد  و در مورد تعهد سیاسی با بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی و سیاسی کرونا صحبت کردیم.

کاپ بیان کرد: پیشرفت خوبی در کاهش تلفات کرونا داشتیم و باید بتوانیم به پیامدهای بیماری فایق آییم. ما از همکاران خود درخواست می کنیم بیایند و از اقدامات بین المللی برای حمایت از شهروندان حمایت کنند.

او با اشاره به اینکه باید اطلاعاتمان درباره کووید ۱۹ را به اشتراک بگذاریم، گفت: باید پیامدهای اقتصادی این پدیده را کاهش دهیم و توجه کنیم که این یک معضل جهانی است.  به زودی محدودیت های سفر برداشته خواهد شد و باید بحث حاکمیت جهانی در حوزه مسایل بهداشتی را پیگیری کنیم که به نحوه مواجهه با این بیماری کمک کند. بیماران باید در یک زمان منطقی به درمان دست یابند.

کاپ بیان کرد: کرونا نیازمند مشارکت جهانی است و من امیدوارم بتوانیم از این کنفرانس های بین المللی حمایت کنیم که همکاری ها و نزدیکی ها بیشتر شود و احزاب سیاسی بیایند به مواجهه با کوید ۱۹ کمک کنند. باید با شهرداران شهرهای اسیایی همکاری کنیم  و دیدگاه ها را به اشتراک بگذاریم.

کرونا باید اقتصاد سیاسی جهان را تغییر دهد

محمدرضا مجیدی، دبیر کل مجمع پارلمانی شهرهای اسیایی نیز در ادامه این نشست درباره شکل گیری مجمع سخن گفت و افزود: نیازمند همکاری های مناسبی میان شهرهای اسیایی هستیم. اقای قالیباف،  شهردار وقت تهران با حمایت های خود از این مجمع حمایت کرد و  مقر دبیر کل، تهران انتخاب شد.

مجیدی گفت: اعضای پارلمان شهری که در این تشکل حضور دارند از ابتکارات حمایت می کنند و این تلاش ها می تواند یک معیار و محور برای مواجهه جامعه با چنین بحرانی باشد. حدود یکصد سال پیش بحث شیوع انفلانزای اسپانیایی  وجود داشت که میلیون ها نفر جانشان را از دست دادند و اکنون کووید ۱۹ . هر یک از این اتفاق ها درس هایی داشت که اگر به انها توجه کنیم می بینیم این پدیده ها فرصت هایی فراهم کرده است.

او با اشاره به اینکه باید روی راه حل های بلند مدت متمرکز شویم، افزود: شهرها مهم ترین کانون های بیماری های فراگیر بودند. نیازمند آن هستیم که جهانی بیاندیشیم و در برابر پیامدهای این بیماری بایستیم. بحث کووید ۱۹ نگرش ما را تغییر داده و باید در طول شرایط تصمیمات درست بگیریم. باید تلاش ها را یکپارچه کنیم و برنامه ریزی جدی شهری را توسعه دهیم. این مستلزم تعامل جمعی در سطوح منطقه ای و محلی و بین المللی است.

مجیدی بیان کرد: بشریت با این بیماری یکی از دوران های عجیب خود را تجربه می کند، از همان ابتدا میلیون ها نفر تحت تاثیر این پدیده قرار گرفتند و شهرها اماده شدند. ارگان ها و سازمان های مختلف و شهرداران اسیایی باید با هم تعامل داشته باشند که بتوانیم از پیامدها هر چه بیشتر بکاهیم. اقتصاد و بهداشت شهروندان به شدت تحت تاثیر این پدیده است. در کرونا باید بر تعامل و کاهش خطر شیوع دوباره و چند باره چنین پدیده هایی تاکید کنیم.

او افزود: درس هایی که از کرونا گرفتیم باید رهنمونمان باشد. نه تنها باید مقررات بین المللی را تغییر دهیم بلکه باید افتصاد سیاسی جوامع را تغییر دهیم. روابط بین المللی می تواند زمینه ای را فراهم کند که تعامل داشته باشیم. دیپلماسی پارلمانی شهری می تواند ما را یاری دهد. به عنوان دبیر کل مجمع پارلمانی شهرهای اسیایی اعلام می کنم اماده همکاری با شهرداران اسیایی هستیم که به سمت اهداف مورد نظر گام برداریم.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 1541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =