از فعالیت های مجازی تا طرح ورزش از نو در تابستان

شهر: شیوع کرونا و تعطیلی مجموعه های ورزشی شهرداری تهران و محدودیت انجام فعالیت های ورزشی، اجرای برنامه های سازمان ورزش را به سمت فعالیت های مجازی سوق داد. پس از بازگشایی برخی از این مجموعه ها و صدور مجوز برای چندین رشته ورزشی سازمان ورزش برنامه های گسترده ای برای گسترش ورزش به ویژه در حوزه ورزش بانوان تعریف و اجرا کرده است.

به گزارش شهر، سازمان ورزش شهرداری تهران از سازمان های زیر مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی است که هدف آن کمک به توسعه و راهبری ورزش همگانی در چارچوب وظایف و ماموریت های قانونی شهرداری تهران تعریف شده است. این سازمان با فعالیت ها و اقداماتی از قبیل ایجاد ایستگاه های فعالیت های بدنی، برگزاری مسابقات و فعالیت های رقابتی، تفریحات ورزشی، توسعه زیرساخت های ورزشی، برگزاری فعالیت های ورزشی ویژه معلولین و اقشار خاص و ارائه خدمات ورزشی در مجموعه های تحت نظر، این اهداف را به پیش می برد.

عملکرد سازمان ورزش در حوزه ورزش بانوان در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹

یکی از معاونت های فعال سازمان ورزش، معاونت ورزش بانوان است که در گسترش و اشاعه ورزش در نیمی از جمعیت شهروندان تهرانی نقش بسزایی دارد. این معاونت در نوروز ۱۳۹۹، ویژه برنامه «نوروزخانه» و طرح «ورزش در خانه» را در مناطق ۲۲ گانه ارائه کرد. این برنامه ها شامل مشاوره های علمی و ورزشی، تهیه کلیپ های ورزش در خانه، مسابقات ورزشی مجازی، دعوت چهره های ورزشی به پویش در خانه بمانیم، انتشار مطالب علمی ورزشی، برگزاری چالش های ورزشی، انتشار پوسترهای انگیزشی، اشتراک کتابچه های بازی کودکان و معرفی بازی های محلی و سنتی بود.

ایستگاه های ورزش شهروندی تا پیش از نیمه خرداد ۱۳۹۹ به صورت مجازی فعالیت می کردند. بر همین اساس در فروردین امسال، تعداد ۵۰۰ کلیپ ورزش در خانه تهیه شده که جمیت مخاطب آن به صورت روزانه حدود ۸۰۰ هزار نفر بوده و در ۱۰۰۷ کانال بازنشر شده است. در سایر عناوین و فعالیت ها در این ایستگاه ها، ۳۴ کلیپ آموزشی ویژه اقشار خاص، ۷۸ مسابقه مجازی و چالشی، ۱۰۷ بازی بومی و محلی در منزل، و ۷۰ پوستر انگیزشی معرفی و ارائه شده است.

این فعالیت ها در اردیبهشت نیز با توجه به استمرار شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی ادامه پیدا کرد و چهار مورد از ویژ برنامه های «دوشنبه ورزشی آنلاین» با جمعیت مخاطب بیش از هشت هزار نفر انجام شد. در دومین ماه سال، همچنین ۵۳۹ کلیپ ورزش در خانه، آموزش ۱۹۵ بازی خانگی، ۲۰۸ مسابقه مهارت برتر، ۹۴ مورد آموزش آنلاین رشته های ورزشی تخصصی، ۶۶۰ برنامه «سی روز، سی حرکت ورزشی» ویژه ماه مبارک رمضان در فضای مجازی توسط معاونت ورزش بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران ارائه شد.

در خرداد ماه اختتامیه مسابقات مهارت برتر(جام شکرانه) در فضای مجازی برگزار شد. برگزاری ایستگاه های ورزشی در نیمه دوم خرداد از حالت مجازی خارج شد و تعدادی از مجموعه های ورزشی سازمان بازگشایی شدند. به گفته معاون ورزش بانوان از تعداد ۵۸ مجموعه ورزشی که مجوز بازگشایی دریافت کرده اند ۱۷ مورد به مجموعه های الزهرا* تعلق دارد که مختص ورزش بانوان است. تعداد ۴۱۰ ایستگاه ورزش در بوستان های شهر تهران به ورزش بانوان اختصاص داده شد. البته برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی در ایستگاه های ورزش شهروندی «طرح زنبوری» ارائه شد که بر اساس آن فاصله حداقل یک متری افراد در هنگام ورزش رعایت شود. علاوه بر این پس از بازگشایی ایستگاه ها و صدور مجوز برخی از فعالیت های ورزشی، برنامه هایی با عنوان «زنگ ورزش از نو» در ۲۲ بوستان شاخص مناطق و ۴۴ اجرای برنامه «دوشنبه ورزشی» در این بوستان ها انجام شد.

برنامه های آینده سازمان ورزش برای تابستان ۱۳۹۹

معاونت ورزش بانوان سازمان ورزش برای تابستان ۱۳۹۹ ویژه برنامه هایی تحت عنوان «ورزش از نو» مد نظر دارد. بر همین اساس به مناسبت روز دختر در دهه کرامت، جشنواره ورزشی رقابتی کودکان بی سرپرست و ایتام، جشنواره رقابتی بین نسلی، ایستگاه های ورزشی شادمانه مادر و دختر و مسابقات محلات در رشته های انفرادی در مناطق مختلف انجام خواهد شد.

پیاده روی ایستگاه های ورزشی شهروندی در مناطق ۲۲ گانه در پنجم تیر ماه و پیاده روی هزار نفری در منطقه ۳ به مناسبت روز المپیک (۱۲ تیر) برگزار خواهد شد. در دو منطقه ۱۴ و ۱۹ در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر اختتامیه مسابقات مینی والیبال و تقدیر از بانوان ورزشکار ایستگاه های ورزش شهروندی طی ویژه برنامه عفاف و حجاب به انجام می رسد.

اولین روز مرداد ماه ۱۳۹۹ مصادف است با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) که به این مناسبت مسابقات «زوجین کارآفرین» در منطقه ۱۱ برگزار می شود. در دهه ولایت مسابقات بومی محلی، همایش کوه پیمایی، ویژه برنامه ماراتن ایروبیک در مناطق مختلف ارائه و انجام می شود. همچنین به مناسبت روز خبرنگار جشنواره ورزشی رقابتی ویژه خبرنگاران در منطقه ۶ برگزار خواهد شد. ویژه برنامه جاکینگ در ایستگاه های ورزش شهروندی، جشنواره های ورزشی ویژه سالمندان و دهکده ورزشی خانواده از برنامه های معاونت ورزش بانوان سازمان ورزش برای روز خانواده و تکریم بازنشستگان است.

منطقه ۸ به مناسبت روز پزشک در نخستین روز شهریورماه برگزاری جشنواره مدافعین سلامت را عهده دار است و منطقه ۳ در روز کارمند(۴ شهریور) جشنواره ورزش رقابتی ویژه کارکنان را برگزار می کند. علاوه بر این برگزاری دوشنبه های ورزشی طبق روال جاری در طول تابستان ادامه خواهد داشت.

*مجموعه های الزهرا سوله های بحران هستند که در شرایط عادی در اختیار سازمان ورزش و در مواقع ضروری و بحرانی برای استفاده شهروندان در نظر گرفته می شوند. در شرایط بحرانی، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران این سوله ها را برای پیشبرد اهداف  این سازمان در مدیریت و کنترل بحران در اختیار می گیرد. پس از صدور مجوز برای فعالیت های ورزشی در چند رشته و خروج از شرایط بحرانی، این مجموعه ها به مرور به سازمان ورزش شهرداری تحویل داده می شوند.

خبرنگار: علی سی پی

۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 1547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =