آمادگی تهران برای طراحی سامانه‌های پیش‌بینی‌آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا ضمن اشاره به قانون هوای پاک از آمادگی تهران برای طراحی سامانه‌های پیش‌بینی‌آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور خبر داد.

به گزارش شهر محمدمهدی میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا در نهمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا افزود: در شهرهایی که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم کرده‌اند، اقدامات مختلف و متعددی انجام شده است اما راهکارهای عمده و اساسی کاهش آلودگی هوا، خیلی عجیب و غریب و خارق‌العاده نیست. کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نیز در برهه‌هایی از زمان با مشکل آلودگی هوا مواجه بودند و همین راهکارهای شناخته شده را با قطعیت پیاده‌سازی کردند و در حال حاضر هم به کار می‌گیرند چراکه خارج از این راهکارها، راهکار اصلی دیگری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تنها تفاوتی که روش برخورد جهان با آلودگی هوا نسبت به گذشته پیدا کرده است، استفاده از تکنولوژی‌های روز برای پیاده سازی راهکارهاست که به هر حال همایش‌های علمی از جمله همایش مدیریت الودگی هوا و صدا می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در این زمینه داشته باشد.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اقدامات مهمی که شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهد، در شرایطی است که این نهاد سهم ناچیزی در فهرست تکالیف اجرایی کاهش آلودگی هوا دارد. عمده تکالیف مربوط به بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی است که به‌صورت کامل و واضح در قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی آن تبیین شده و ناظر اجرای قانون هوای پاک هم سازمان حفاظت محیط زیست است.

به گفته میرزایی قمی؛ شهرداری کلانشهرها وظایف محدود و مختصری در این زمینه دارند و بیشتر اجراکننده سیاست‌های کلانی هستند که در قانون هوای پاک در نظر گرفته شده است. در شهرداری تهران بحث توسعه حمل و نقل عمومی در حوزه مترو، اتوبوس و ناوگان تاکسیرانی در سال‌های گذشته انجام شده ولی عمده نقدها این است که این توسعه به‌صورت وافی و کافی صورت نگرفته است.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در حال حاضر سیاستی که شهردار تهران دارند توسعه حمل و نقل عمومی با محور استفاده از وسایل حمل و نقل پاک و برقی است در واقع در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کنار توسعه کمی ناوگان حمل و نقل عمومی که منجر به کاهش استفاده  از وسایل حمل و نقل شخصی و سفرهای شخصی می‌شود، باید حتما توسعه ناوگان با محوریت حمل و نقل پاک به‌ویژه برقی باشد. از سویی فارغ از بحث‌های اجرایی که در شهر تهران در موضوع کاهش آلودگی هوا صورت گرفته، کارهای مطالعاتی خاص و ویژه‌ای هم در شرکت کنترل کیفیت هوا صورت گرفته است.

وی با اشاره به تهیه مدل پیش بینی آلودگی هوا گفت: یکی از مواردی که در قانون هوای پاک به عنوان تکلیف و برای وزارت راه و شهرسازی و به صورت مشخص سازمان هواشناسی در نظر گرفته شده، تهیه مدل پیش بینی آلودگی هواست و باید حداقل ۷۲ ساعته برای کلانشهرها صورت بگیرد که تا الان این مهم صورت نگرفته و پیاده سازی نشده است ولی به هر حال این مورد برای شهر تهران برای اولین بار در کشور توسط شرکت کنترل کیفیت هوا پیاده سازی و اجرا شده است یعنی در شرکت کنترل کیفیت هوا مدل پیش‌بینی آلودگی هوا را داریم و هم در سایت شرکت و سایت شهرداری و اپلیکیشن کیفیت هوا بارگذاری شده است و شهروندان و دانشجویان و متخصصان می‌توانند از این مدل استفاده کنند و قابلیت توسعه به سایر کلانشهرها هم بر اساس تکلیفی که در قانون هوای پاک بر عهده سازمان هواشناسی گذاشته شده وجود دارد.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میرزایی قمی تاکید کرد:‌ شرکت کنترل کیفیت هوا آمادگی دارد همکاری لازم را با سازمان هواشناسی و با وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم تا بتوانیم تجربیات خودمان را در اختیار آنان قرار دهیم. در همین راستا هم مکاتبه‌ای از سوی شهرداری تهران با وزارت کشور صورت گرفته و پیشنهاد دادیم که بر اساس مدل پیش‌بینی آلودگی هوا اقدام به تشکیل کمیته اضطرار انجام شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 18190

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =