اختصاص ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای خطوط ۶ و ۷ مترو/ شورای شهر به دنبال شهر فروشی نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حمل و نقل و ترافیک، ساخت مترو و ... اصلی ترین ردیف‌هایی است که در بودجه دیده شده، افزود: ۴ هزار میلیارد تومان برای ناوگان اتوبوسرانی اختصاص پیدا کرده است و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای خط ۶ و ۷ مترو و حدود ۶۲۴ میلیارد تومان برای تکمیل و احداث سایر خطوط مترو اختصاص پیدا کرده است. 

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی سه شنبه- ۳ اسفند ۱۴۰۰-  در نشست خبری تشریح بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران گفت: زمانی که شورای ششم‌ با رای مردم آغاز به کار کرد بررسی‌ها نشان داد بودجه ۱۴۰۰ نمی‌توانست بودجه‌ای واقعی باشد. این پیش بینی بود که بودجه ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان محقق نمی شود و امروز به آن عدد نرسیدیم و حدود ۳۰ هزاز میلیارد تومان محقق شده که شورا اصلاحیه آورد و بودجه را به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش داد. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه براساس برنامه‌هایی که مجموعه مدیریت شهری داشت بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد دادند، افزود: از روز تحویل بودجه به شورا جلسات مختلفی داشتیم و در صحن ۵۰ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان تصویب شد. 

وی با بیان اینکه ۱۵ اسفند بودجه به تصویب رسید، گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان در حوزه هزینه ای، با سهم ۴۴ درصد، بودجه تملک دارایی بیش از ۲۰ هزار میلیارد، حدود ۴۲ درصد بودجه و در حوزه تملک مالی ۷ هزار میلیارد تومان تصویب شد؛ ما ابتدا با ۲۲ منطقه جلسه گذاشتیم و هر منطقه حضور پیدا کرد و بودجه هر منطقه بر اساس میزان نیاز افزایش داشته است. 

آخوندی با بیان‌ اینکه بودجه پس از بررسی در کمیسیون تلفیق تصویب شد و بعد به صحن شورا آمد، بیان کرد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک ۱۸ هزار  و ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم که بیش از ۳۶ درصد بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری را شامل می‌شود. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای حوزه خدمات شهری حدود ۸ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است، گفت: در حوزه مدیریت بحران ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و برای حوزه شهرسازی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۱۵ هزار میلیارد تومان به حوزه هوشمندسازی اختصاص داده شده است. 

وی با بیان اینکه حمل و نقل و ترافیک، ساخت مترو و ... اصلی ترین ردیف‌هایی است که در بودجه دیده شده، افزود: ۴ هزار میلیارد تومان برای ناوگان اتوبوسرانی اختصاص پیدا کرده است؛ حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای خط ۶ و ۷ مترو و حدود ۶۲۴ میلیارد تومان برای تکمیل و احداث سایر خطوط مترو اختصاص پیدا کرده است. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از محل تبصره سی ام نیز ۳ هزار میلیارد تومان برای ساخت مترو در نظر گرفته شده است. 

به گفته آخوندی؛ برای اورهال نیز حدود ۷۸۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده و ۲ هزار میلیارد تومان نیز برای ما به التفاوت بلیت است. 

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای رفت و روب درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: همچنین هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای نگهداشت و ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه و ساخت بوستان‌ها اختصاص داده شده است‌. 

آخوندی در ادامه با تاکید براینکه برای حقوق و مزایا و دریافتی آتش نشانان هزار و  ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفت شده است، گفت: ۵۱۷ میلیارد تومان هم برای خرید تجهیزات در نظر تخصیص داده شده است. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهرانبا اشاره به بحث مسکن  نیز بیان کرد: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم در تبصره ها برای مسکن جایگزین لحاظ کردیم.

وی درباره ردیف بودجه‌ای پروژه‌های عمرانی در سال آتی گفت: در ردیف‌ها و تبصره‌ها برای ادامه بزرگراه یادگار امام، تکمیل فاز یک شهید شوشتری و تکمیل پروژه شهید شوشتری بودجه در نظر گرفته شده است. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: ۴ هزار میلیارد تومان و کمتر از ۹ درصد بودجه برای ماموریت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه به شهرداری اجازه داده شده است تا پروژه های مشارکتی را در پایتخت اجرا کند، عنوان کرد: در حوزه مناطق نیز به پروژه‌های توسعه محلی توجه ویژه شده است. 

همچنین میثم مظفر، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این نشست با اشاره به بودجه مصوب شورای شهر تهران گفت: در دوره جاری مدیریت شهری، به دنبال این نیستیم که مدیریت شهری صرفاً خدمات دهنده و شهروندان صرفاً خدمات گیرنده باشند. 

وی افزود: به دنبال این هستیم که با ارتقای مشارکت اجتماعی شهروندان، احساس مسئولیت بیشتر داشته باشند و در تصمیم گیری، نظارت و ارزیابی همراه مدیریت شهری باشند. 

مظفر با اشاره به تلاش برای ارتقای عدالت اجتماعی عنوان کرد: رشد و تعالی شهروندان و حرکت در جهت اینکه در آینده بتوانیم شهری با هویت ایرانی اسلامی داشته باشیم از دیگر تلاش‌های این دوره است. 

عضو شورای شهر تهران، با بیان  اینکه شورای شهر جدید به دنبال شهر فروشی نیست و در سال ۱۴۰۰ به شدت رکود ساخت و ساز داشتیم، عنوان کرد: امسال تنها ۷ هزار پروانه صادر شد، در حالیکه در سال‌های گذشته ۳۷ هزار پروانه صادر می‌شد. 

وی افزود: سهم درآمد شهرسازی از  کل بودجه ۴۳ درصد است و نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش داشته است. 

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش بودجه مناطق گفت: منطقه ۱۸ رتبه یک افزایش بودجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه مناطق ۱۲، ۱۹، ۲۲، ۲۰، ۱۵ و ۲۱ در رتبه‌های بعدی قرار دارند، گفت: یکی از وجوه متمایز بودجه امسال، تعریف یک هزار و ۵۰۰ پروژه ورزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات ۳۵۱ محله تهران در نظر گرفته شده است. 

مظفر با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده که امسال ۷ ایستگاه مترو باید احداث و بهره برداری شود، گفت: ۱۵ کیلومتر نیز به طول مسافت خطوط مترو اضافه می‌شود. 

وی عنوان کرد: همچنین در زمینه اتوبوس علاوه بر خرید و اورهال یک هزار دستگاه اتوبوس،  پیش بینی شده که حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در تعهد دولت به ناوگان حمل و نقل اضافه شود. 

عضو شورای شهر تهران نوسازی ۱۰ هزار تاکسی و ارایه خدمات سرویس مدارس رایگان به پنج هزار و ۳۰۰ دانش آموز معلول را از دیگر اقدامات حوزه حمل و نقل عنوان کرد. 

به گزارش شهر، اعضای شورای اسلامی شهر تهران بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان را برای سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران تصویب کرده‌اند. 

انتهای پیام/

۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 18212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =